Bidrag til TRU spm. 357 - Opgørelse af andel af anlægs- og driftsomkost-
ninger samt indtægter fordelt på vej og bane for hhv. Storebæltsforbin-
delsen, Øresundsbroen og Femern Bælt-forbindelsen
Sund & Bælt Holding har opgjort, hvor stor en andel af de samlede indtægter og omkostninger
ved anlæg og drift af Storebæltsforbindelsen og Øresundsforbindelsen som hidrører fra hhv.
vejdelen og jernbanedelen, opgjort i procent.
Opgørelsen for Storebæltsforbindelsen omfatter i modsætning til Øresundsbroen også driftsom-
kostninger vedrørende landanlæg. Landanlæggene på Storebælt udgør i areal en lille andel af
det samlede anlæg og har historisk været indeholdt i det samlede anlæg organiseret i A/S Sto-
rebælt. Der findes ikke p.t. datagrundlag til at udskille driftsomkostninger, der kan knyttes til Sto-
rebælts landanlæg. For Øresundsbroen er tilknyttet relativt store landanlæg på begge sider af
forbindelsen, og disse anlæg er organiseret i selvstændige danske og svenske selskaber. I ved-
lagte opgørelse er valgt at udelade driftsomkostningerne for disse landanlæg. I driftsomkost-
ningerne indgår ikke finansieringsomkostninger og reinvesteringer.
Nederst fremgår særskilt beskrivelse for Femern Bælt-forbindelsen, der alene vedrører kyst-til-
kyst delen.
Storebæltsforbindelsen inklusiv landanlæg
A/S Storebælt inkl. landanlæg 1998-2032
Pct.
Vej
Jernbane
Forudsætninger
Anlægssum
50%
50%
Procentfordelingen er baseret på
værdien opgjort i løbende priser ved
(svarende til bogført værdi ved åb-
åbningen i 1998.
ningen af forbindelsen, lb. priser)
Driftsomkostninger
72% (66 %)
28% (34%)
Inklusive omkostninger til betalings-
opkrævning på vejforbindelsen.
(i tilbagebetalingsperioden, lb. pri-
Indtil 2006 varetager og betaler Ba-
ser)
nedanmark for drift og vedligehold
af jernbaneanlæg. I parentes er an-
givet fordelingen mellem vej og ba-
ne fra 2006 og frem til udløb af til-
bagebetalingsperioden.
Indtægter
84%
16%
(i tilbagebetalingsperioden, lb.
priser)
Generelle forudsætninger:
Opgørelsen er baseret på bogførte værdier frem til udgangen af 2019, budgetter for perioden 2020-24
samt prognose for restperioden frem til 2032.
Anlægssum: Fordelingen af anlægssummen mellem bane og vej er baseret på en nøje fordeling foreta-
get under anlægsfasen, da det oprindelig var en del af lovgrundlaget, at DSB/Banedanmark skulle beta-
le jernbaneforbindelsen fuldt ud over en 30-årig periode. Derfor blev der som en del at projektstyringen
på et vist niveau i projekthierarkiet registreret, hvilken anlægsdel omkostningen skulle henføres til. For
Østbroen blev alle omkostninger fordelt til vej, mens der for Vestbroen blev anvendt forskellige forde-
lingsnøgler, eksempelvis blev fællesdele fordelt efter en nøgle, mens alle baneinstallationer blev fuldt
Side 1/3
12. marts 2020