Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2165620_0001.png
Bidrag til TRU spm. 357 - Opgørelse af andel af anlægs- og driftsomkost-
ninger samt indtægter fordelt på vej og bane for hhv. Storebæltsforbin-
delsen, Øresundsbroen og Femern Bælt-forbindelsen
Sund & Bælt Holding har opgjort, hvor stor en andel af de samlede indtægter og omkostninger
ved anlæg og drift af Storebæltsforbindelsen og Øresundsforbindelsen som hidrører fra hhv.
vejdelen og jernbanedelen, opgjort i procent.
Opgørelsen for Storebæltsforbindelsen omfatter i modsætning til Øresundsbroen også driftsom-
kostninger vedrørende landanlæg. Landanlæggene på Storebælt udgør i areal en lille andel af
det samlede anlæg og har historisk været indeholdt i det samlede anlæg organiseret i A/S Sto-
rebælt. Der findes ikke p.t. datagrundlag til at udskille driftsomkostninger, der kan knyttes til Sto-
rebælts landanlæg. For Øresundsbroen er tilknyttet relativt store landanlæg på begge sider af
forbindelsen, og disse anlæg er organiseret i selvstændige danske og svenske selskaber. I ved-
lagte opgørelse er valgt at udelade driftsomkostningerne for disse landanlæg. I driftsomkost-
ningerne indgår ikke finansieringsomkostninger og reinvesteringer.
Nederst fremgår særskilt beskrivelse for Femern Bælt-forbindelsen, der alene vedrører kyst-til-
kyst delen.
Storebæltsforbindelsen inklusiv landanlæg
A/S Storebælt inkl. landanlæg 1998-2032
Pct.
Vej
Jernbane
Forudsætninger
Anlægssum
50%
50%
Procentfordelingen er baseret på
værdien opgjort i løbende priser ved
(svarende til bogført værdi ved åb-
åbningen i 1998.
ningen af forbindelsen, lb. priser)
Driftsomkostninger
72% (66 %)
28% (34%)
Inklusive omkostninger til betalings-
opkrævning på vejforbindelsen.
(i tilbagebetalingsperioden, lb. pri-
Indtil 2006 varetager og betaler Ba-
ser)
nedanmark for drift og vedligehold
af jernbaneanlæg. I parentes er an-
givet fordelingen mellem vej og ba-
ne fra 2006 og frem til udløb af til-
bagebetalingsperioden.
Indtægter
84%
16%
(i tilbagebetalingsperioden, lb.
priser)
Generelle forudsætninger:
Opgørelsen er baseret på bogførte værdier frem til udgangen af 2019, budgetter for perioden 2020-24
samt prognose for restperioden frem til 2032.
Anlægssum: Fordelingen af anlægssummen mellem bane og vej er baseret på en nøje fordeling foreta-
get under anlægsfasen, da det oprindelig var en del af lovgrundlaget, at DSB/Banedanmark skulle beta-
le jernbaneforbindelsen fuldt ud over en 30-årig periode. Derfor blev der som en del at projektstyringen
på et vist niveau i projekthierarkiet registreret, hvilken anlægsdel omkostningen skulle henføres til. For
Østbroen blev alle omkostninger fordelt til vej, mens der for Vestbroen blev anvendt forskellige forde-
lingsnøgler, eksempelvis blev fællesdele fordelt efter en nøgle, mens alle baneinstallationer blev fuldt
Side 1/3
12. marts 2020
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 357: Spm. om, hvor stor en andel af de samlede omkostninger ved anlæg og drift af henholdsvis Storebæltsforbindelsen, Øresundsforbindelsen og den kommende faste Femernforbindelse, som hidrører fra vejdelen af forbindelserne, samt hvor stor en andel af de samlede omkostninger, som hidrører fra jernbanedelen af forbindelsen, til transportministeren
2165620_0002.png
fordelt til bane, vejbelægning fuldt ud til vej, etc. Og på tilsvarende vis er der sket fordeling af øvrige an-
lægsdele; Sprogø-arbejderne, landanlæggene, miljøforanstaltninger, mm.
Øresundsbroen eksklusiv landanlæg
Øresundsbro Konsortiet I/S 2000-2050
Vej
Jernbane
Forudsætninger
50%
50%
Pct.
Anlægssum
(svarende til bogført værdi ved åb-
ningen af forbindelsen)
Driftsomkostninger
(i tilbagebetalingsperioden, lb. pri-
ser)
60%
40%
Indtægter
(i tilbagebetalingsperioden, lb. pri-
ser)
78%
22%
Omkostninger D&V inkl. driftsom-
kostninger vedrørende betalingsan-
læg, herunder bemanding, beta-
lingskortgebyrer og andre omkost-
ninger vedr. opkrævning
Indtægter jernbane fast sum (in-
deks), iflg. regeringsaftalen
Generelle forudsætninger:
Løbende priser. Periode 2000-2050 = inklusiv tilbagebetaling af ejerselskabernes landanlæg.
Anlægssum:
Der er gennemført en dekomponering for den oprindelige, samlede investering i vej- og jernbaneanlæg
baseret på byggekontrakter med bilag. Øresundsforbindelsen er en kombineret vej- og jernbaneforbin-
delse. For selve bro- og tunnelkonstruktionen er fordelingen baseret på en fiktiv vejforbindelse og en fik-
tiv jernbaneforbindelse. Bygninger, trafikstyring og betalingsanlæg er henført til vejdelen. Jernbanetek-
niske dele er henført til jernbanedelen. Øvrige anlægsdele og installationer er fordelt 50/50.
Femern Bælt-forbindelsen
Det er i Finansiel analyse af Femern Bælt-forbindelsen inkl. danske landanlæg fra februar 2016
samt i ansøgninger til EU-Kommissionens infrastrukturfond, Connecting Europe Facility (CEF),
om EU-støtte til Femern Bælt-projektet beregnet, at jernbanerelaterede anlægsaktiviteter udgør
51 pct. af de samlede anlægsomkostninger til kyst til kyst-forbindelsen, mens vejrelaterede an-
lægsaktiviteter udgør 49 pct. af de samlede anlægsomkostninger til kyst til kyst-forbindelsen.
EU-Kommissionen har godkendt denne omkostningsfordeling som grundlag for tildeling af EU-
støtte til Femern Bælt-projektet.
Femern Bælt-projektet har for indeværende EU-støtteperiode modtaget støttetilsagn fra CEF til
de jernbanerelaterede anlægsomkostninger på kyst til kyst-forbindelsen. EU-støtten er tildelt ud
fra EU-Kommissionens retningslinjer om, at kyst til kyst-forbindelsen tildeles den maksimale
støtte på 40 pct. af omkostningerne til jernbanerelaterede anlægsaktiviteter og ingen støtte til de
vejrelaterede anlægsomkostninger.
Femern A/S har med bistand fra selskabets tekniske rådgiver Rambøll-Arup-TEC JV samt på
baggrund af erfaringerne fra Storebælt- og Øresundsforbindelsen udarbejdet et skøn over om-
kostninger til drift, vedligehold og reinvesteringer af Femern Bælt-tunnelen i de første 40 driftsår
Side 2/3
12. marts 2020
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 357: Spm. om, hvor stor en andel af de samlede omkostninger ved anlæg og drift af henholdsvis Storebæltsforbindelsen, Øresundsforbindelsen og den kommende faste Femernforbindelse, som hidrører fra vejdelen af forbindelserne, samt hvor stor en andel af de samlede omkostninger, som hidrører fra jernbanedelen af forbindelsen, til transportministeren
2165620_0003.png
efter tunnelens åbning, som er lagt til grund i den finansielle analyse fra 2016. Det anslås, at
vejrelaterede omkostninger udgør ca. 80 pct. af de gennemsnitlige, årlige omkostninger til drift,
vedligehold og reinvesteringer af kyst til kyst-forbindelsen, mens jernbanerelaterede omkostnin-
ger skønnes at udgøre de resterende ca. 20 pct. Skønnet er behæftet med usikkerhed og vil lø-
bende blive evalueret.
Indtægtsgrundlaget fra jernbanen på den faste Femern Bælt-forbindelse er over tilbagebeta-
lingsperioden for det samlede Femern Bælt-projekt beregnet at udgøre ca. 11 pct. af de samle-
de indtægter. Af forsigtighedsgrunde er den prognosticerede vækst i jernbanetrafikken ikke ind-
regnet i indtægtsskønnet, hvorfor det er prognosen for jernbanetrafikken i åbningsåret, der ud-
gør grundlaget for indtægtsskønnet. Den konkrete takstmodel fastlægges inden forbindelsens
åbning.
Indtægterne fra vejtrafikken på den faste Femern Bælt-forbindelse beregnes at udgøre ca. 89
pct. af de samlede indtægter. Der er i skønnet taget højde for den politiske aftale af 21. sep-
tember 2017 mellem den daværende regering (V, LA og K) og Dansk Folkeparti om takstned-
sættelser på Storebæltsforbindelsen med 15 pct. pr. 1. januar 2018 og yderligere 10 pct. pr. 1.
januar 2023.
Vejindtægtsgrundlaget udvikler sig med stigningen i trafiktallene. Det forudsættes i den finan-
sielle analyse fra 2016, at der vil være et såkaldt trafikspring, hvor vejtrafikken i en overgangs-
periode gradvist tilpasser sig de nye transportmuligheder, som Femern Bælt-tunnelen tilbyder.
Trafikspringet skønnes fuldt indfaset fra og med det fjerde år efter åbningen af Femern Bælt-
tunnelen, jf. Finansiel analyse 2016. Af forsigtighedsgrunde antages nulvækst i vejtrafikken efter
25 driftsår fra Femern Bælt-tunnelens åbning.
Indtægter fra brugerne af den faste kyst til kyst-forbindelse er fastlagt på grundlag af omfattende
trafikmodelberegninger. Trafikprognosen er efterfølgende blevet eksternt kvalitetssikret af kon-
sulentvirksomheden COWI. Den konkrete takstmodel for vejtrafikken fastsættes inden forbindel-
sens åbning.
Sammenfattende er det beregnet, at de samlede anlægsomkostninger til kyst til kyst-
forbindelsen fordeles cirka ligeligt mellem jernbanerelaterede anlægsaktiviteter og vejrelaterede
anlægsaktiviteter. Hovedparten af omkostningerne til drift, vedligehold og reinvesteringer af
Femern Bælt-tunnelen efter tunnelens åbning vedrører vejdelen. Trafikindtægterne fra brugerne
efter åbningen af forbindelsen vil i væsentligt omfang være baseret på vejtrafikken. På den an-
den side er jernbanerelaterede anlægsaktiviteter tildelt den maksimale EU-støtte, mens vejrela-
terede anlægsomkostninger ingen EU-støtte modtager.
Side 3/3
12. marts 2020