TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
19. marts 2020
2020-1849
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 20. februar 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet af Trans-
portudvalget.
Spørgsmål nr. 355:
Er det korrekt, at der på Peberholm og Sprogø er et kort skinnestykke uden
køreledning, så toget med den eksisterende fremdrift kan glide videre? Er der
andre eksempler på togstrækninger i Danmark, hvor den elektriske køreled-
ning er afbrudt af et kort skinnestykke uden køreledning? Og giver disse afbry-
delser anledning til problemer med afvikling af trafikken?
Svar:
Jeg har forelagt udvalgets henvendelse for Banedanmark. Banedanmark
oplyser nedenstående, som jeg kan henholde mig til. Vedlagt er også den
oversigt over neutralsektioner, som Banedanmark henviser til i svaret.
”Der
findes ikke steder på elektrificerede strækninger i Danmark, hvor der er
skinnestykker uden køreledning. Det er dog korrekt, at der findes korte
skinnestykker på den danske jernbane, hvor der ikke går strøm gennem køre-
ledningen. Disse kaldes neutralsektioner. Banedanmark har vedhæftet en
opgørelse over de 61 neutralsektioner på Banedanmarks net. De i spørgsmålet
omtalte neutralsektioner på Peberholm og Sprogø ejes af Sund & Bælt, ikke
Banedanmark. De fremgår derfor ikke i opgørelsen.
Neutralsektionerne giver ingen problemer i den daglige trafikafvikling, da de
elektriske togs trækkraft udkobles inden neutralsektionen, hvorefter toget
kører igennem med et begrænset hastighedstab, inden trækkraften gen-
indkobles efter passage af neutralsektionen. Ved placeringen af neutral-
sektionerne og signaler er det sikret, at ingen tog ved normal drift vil få
standsning i neutralsektionen. Der har dog været enkeltstående hændelser,
hvor et tog af andre årsager er gået i stå i en neutralsektion og dermed ikke har
kunnet få strøm til at sætte i gang igen.”