TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato 9. marts 2020
J. nr. 2020-1743
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 17. februar 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Jane Heitmann (V).
Spørgsmål nr. 352:
Transport-
og Boligministeriets ”Status for anlægs-
og byggeprojekter
–
2.
halvår 2019” (TRU alm. del
- bilag 146) fremgår det, at udrulning af de nye
signaler på Svendborgbanen bliver forsinket, så de ikke kan tages i drift i primo
2021 som planlagt, men forventeligt først i 2022. Dette fordi leverandøren ikke
har kunne redegøre for konsekvenserne af den ophobede forsinkelse. Vil mini-
steren oplyse, hvornår udskiftningen af de over 50 år gamle signalanlæg på
Svendborgbanen kan forventes afsluttet?
Svar:
Vurderingen af, at leverandøren Alstom ikke vil kunne gennemføre udrulnin-
gen af Signalprogrammet på strækningen Odense-Svendborg i 2021, som det
oprindelig var forudsat i anlægsplanen, har løbende været kommunikeret til
forligskredsen og Folketingets Transportudvalg.
Banedanmark orienterede eksempelvis på møde 26. marts 2019 forligskredsen
bag Signalprogrammet om leverandørens udfordringer på Odense-Svendborg-
banen. Situationen for strækningen Odense-Svendborg blev også adresseret på
ordførermødet den 27. november 2019, ligesom det har fremgået af de senest
offentliggjorte statusrapporter for Signalprogrammet (opgjort medio oktober
og november).
Materialet, der refereres til ovenfor, er sendt til Folketinget til orientering og
kan findes på Folketingets hjemmeside under Transportudvalget:
Materiale fra forligskredsmøde 26. marts 2019:
https://www.ft.dk/sam-
ling/20181/almdel/TRU/bilag/310/index.htm.
Materiale fra ordførermøde 27. november 2019 samt statusrapport (opgjort
medio oktober 2019):
https://www.ft.dk/samling/20191/almdel/TRU/bi-
lag/105/index.htm.