Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2159553_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato 9. marts 2020
J. nr. 2020-1743
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 17. februar 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Jane Heitmann (V).
Spørgsmål nr. 352:
Transport-
og Boligministeriets ”Status for anlægs-
og byggeprojekter
2.
halvår 2019” (TRU alm. del
- bilag 146) fremgår det, at udrulning af de nye
signaler på Svendborgbanen bliver forsinket, så de ikke kan tages i drift i primo
2021 som planlagt, men forventeligt først i 2022. Dette fordi leverandøren ikke
har kunne redegøre for konsekvenserne af den ophobede forsinkelse. Vil mini-
steren oplyse, hvornår udskiftningen af de over 50 år gamle signalanlæg på
Svendborgbanen kan forventes afsluttet?
Svar:
Vurderingen af, at leverandøren Alstom ikke vil kunne gennemføre udrulnin-
gen af Signalprogrammet på strækningen Odense-Svendborg i 2021, som det
oprindelig var forudsat i anlægsplanen, har løbende været kommunikeret til
forligskredsen og Folketingets Transportudvalg.
Banedanmark orienterede eksempelvis på møde 26. marts 2019 forligskredsen
bag Signalprogrammet om leverandørens udfordringer på Odense-Svendborg-
banen. Situationen for strækningen Odense-Svendborg blev også adresseret på
ordførermødet den 27. november 2019, ligesom det har fremgået af de senest
offentliggjorte statusrapporter for Signalprogrammet (opgjort medio oktober
og november).
Materialet, der refereres til ovenfor, er sendt til Folketinget til orientering og
kan findes på Folketingets hjemmeside under Transportudvalget:
Materiale fra forligskredsmøde 26. marts 2019:
https://www.ft.dk/sam-
ling/20181/almdel/TRU/bilag/310/index.htm.
Materiale fra ordførermøde 27. november 2019 samt statusrapport (opgjort
medio oktober 2019):
https://www.ft.dk/samling/20191/almdel/TRU/bi-
lag/105/index.htm.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 352: Spm. om, hvornår udskiftningen af de over 50 år gamle signalanlæg på Svendborgbanen kan forventes afsluttet, til transportministeren
2159553_0002.png
Side 2/2
Statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio november 2019):
https://www.ft.dk/samling/20191/almdel/tru/bilag/164/index.htm
Banedanmark har uddybende oplyst følgende:
”Banedanmarks signalleverandør, Alstom, har desværre oparbejdet en betyde-
lig forsinkelse med såvel design, produktion og installation af det nye signalsy-
stem på strækningen.
Lige nu prioriteres arbejdet vedrørende strækningerne Køge-Næstved og Næst-
ved-Rødby, og Svendborgbanen vil tidligst kunne ibrugtages herefter. Både
Køge-Næstved og Næstved-Rødby er strækninger, som skal elektrificeres, og i
begge tilfælde forudsætter det udrulning af nye signaler, førend kørestrømmen
kan tilsluttes.
Banedanmark og leverandøren Alstom reviderer pt. den samlede udrulnings-
plan for Østdanmark. I forbindelse med dette arbejde skal det naturligt afkla-
res, hvornår Odense-Svendborg kan blive ibrugtaget. Odense-Svendborg sættes
sandsynligvis først i drift i 2022 eller senere.
Banedanmark vil gøre sit til, at det eksisterende anlæg indtil da fungerer så
godt som muligt.”
Afslutningsvis har jeg noteret mig, at Svendborgbanen - efter nogle år med en
presset punktlighed, i 2019 har haft en kundepunktlighed på strækningen på
87,1 pct., hvilket er over både DSBs kontraktmål for 2019 på 83,4 pct. og lands-
gennemsnittet for kundepunktlighed.
Med venlig hilsen
Benny Engelbrecht