Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2158025_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
4. marts 2020
2020-1732
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 17. februar 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 350:
Findes der i dag IT-redskaber, der til myndighedsbrug kan anvendes til at
sammenligne rejsetider med henholdsvis bil, kollektiv trafik og kombinationer
heraf mellem rejsemål
f.eks. hjem/arbejde
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, som har svaret nedenstående:
”Der
findes så vidt vides ikke et offentligt udarbejdet IT-redskab, der til myn-
dighedsbrug kan anvendes til at sammenligne rejsetider med henholdsvis bil,
kollektiv trafik og kombinationer heraf mellem rejsemål
f.eks. hjem/arbejde.
De kollektive trafikselskaber har udviklet og driver Rejseplanen, som kan give
information om rejser (rutevalg og rejsetider) fra dør til dør på forskellige rejse-
tidspunkter med kollektiv trafik i kombination med gang, cykel, bycykel og
delebil. Som det fremgår af besvarelse af spørgsmål nr. 349 (TRU alm. del) blev
der i 2009 i samarbejde mellem Vejdirektoratet og Rejseplanen udviklet Bilrej-
seplanen, der kunne sammenligne rejsetider, pris og CO2-udledning for bil og
kollektiv trafik. Denne blev dog nedlagt igen i 2013 på grund af besparelser.
En række private aktører, herunder Google Maps og Krak, driver hjemmesider
med mulighed for rutevejledning og beregning af rejsetider mellem udvalgte
adresser på forskellige rejsetidspunkter med bil, kollektiv trafik, cykel og gang.
Det vil dermed også være muligt at sammenligne rejsetiden med bil i forhold til
kollektiv trafik for udvalgte rejserelationer.
Transport- og Boligministeriet har i samarbejde med DTU m.fl. fået udviklet en
Landstrafikmodel. Formålet med modellen er primært at kunne beregne frem-
tidige ændringer i trafikken som følge af forskellige tiltag, bl.a. nye infrastruk-
turprojekter. Det er dog også muligt med modellen at beregne rejsetider, af-
stande og ruter mellem modellens zoner i et af modellens beregningsår med bil
eller kollektiv trafik.”
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 350: Spm. om der i dag findes IT-redskaber, der til myndighedsbrug kan anvendes til at sammenligne rejsetider med henholdsvis bil, kollektiv trafik, til transportministeren
2158025_0002.png
Din Offentlige Transport (DOT) har oprettet hjemmesiden
www.pendlertjek.dk.
På denne hjemmeside kan man sammenligne rejser fra A
til B i hele landet med henholdsvis bil, cykel og kollektiv transport. Konkret kan
man sammenligne rejsetid
1
, økonomi
2
, CO
2
-udledning
3
og kalorier.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht
Rejsetiden med bus, tog og metro stammer fra Rejseplanen. Rejsetid og -rute for cykelture stammer fra
Google Maps. For cykelturen er der regnet med en hastighed på 19 km/t. Rejsetid og -rute for bilture
stammer fra Google Maps, og tager hensyn til trængslen frem mod det valgte ankomsttidspunkt. I rejse-
tiden for turen i bil er der indregnet 5 minutter til parkering og gang til destinationen
2
Omkostningerne for cykel er baseret på Transport-
og Boligministeriets cykelstrategi: ”Danmark –
Op
på cyklen!”. Omkostningerne
for bil stammer fra FDM's seneste bilbudget. Bemærk at prisberegningen
ikke indeholder eventuelle bro- og færge- eller parkeringsafgifter.
3
For turen med bus, tog og metro er der regnet med en udledning på 40 g CO2; pr. passagerkilometer.
CO2-udledningen for bilture er beregnet i forhold til den biltype, som vælges.
1