Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2158011_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
4. marts 2020
2020-1732
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 17. februar 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 349:
Der blev for ca. 10 år siden samarbejdet mellem Vejdirektoratet og Rejseplanen
om en ”Bilrejseplan” og en testversion blev udarbejdet. Sigtet var bl.a. at kunne
sammenligne rejsetider med henholdsvis bil, kollektiv trafik og kombinationer
heraf. Hvad blev resultatet af dette og er projektet skrinlagt og i givet fald med
hvilken begrundelse? Vil ministeren være positiv over for at genoptage dette
arbejde?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, som har oplyst følgende:
”Bilrejseplanen
var en rejseplanlægger, der blev udviklet i 2009 i et samarbejde
mellem Vejdirektoratet og Rejseplanen. Bilrejseplanen var den første planlæg-
ger i Danmark, der kunne sammenligne bil og kollektiv transport på tid, CO2-
udledning og pris og som havde indregnet trængselsafhængige køretider for
biler baseret på historiske GPS-data.
Bilrejseplanen fandtes på Bilrejseplanen.dk
og Rejseplanen.dk i betaversion og
som minisites på nogle hjemmesider.
Vejdirektoratet leverede GPS-data for
biltrafik til tjenesten, som blev koblet sammen med Rejseplanens data om kol-
lektiv
trafik og viden om p-pladser ved stationer.
Brugere af tjenesten kunne indtaste sin rejse fra A til B, og se rejsetiden på
henholdsvis bil, bus og tog. Herudover blev prisen på rejsen udregnet baseret
på aktuelle benzin- og billetpriser. Endeligt kunne brugeren se hvilken trans-
portform, der ville udlede mest CO2 på den valgte rejse.
Tjenesten blev lukket 1. marts 2013 på grund af besparelser, som Vejdirektora-
tet blev pålagt i forbindelse med udmøntningen af planen om ’Effektiv admini-
stration’.
Rejseplanens bestyrelse besluttede ikke at føre tjenesten videre selv.
Tjenesten nåede ikke at blive markedsført bredt og besøgstallet
var derfor lavt.”
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 349: Spm. om resultatet af samarbejdet mellem Vejdirektoratet og Rejseplanen om en Bilrejseplan, til transportministeren
2158011_0002.png
Din Offentlige Transport (DOT) har oprettet hjemmesiden
www.pendlertjek.dk.
På denne hjemmeside kan man sammenligne rejser fra A
til B i hele landet med henholdsvis bil, cykel og kollektiv transport. Konkret kan
man sammenligne rejsetid
1
, økonomi
2
, CO
2
-udledning
3
og kalorier.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht
Rejsetiden med bus, tog og metro stammer fra Rejseplanen. Rejsetid og -rute for cykelture stammer fra
Google Maps. For cykelturen er der regnet med en hastighed på 19 km/t. Rejsetid og -rute for bilture
stammer fra Google Maps, og tager hensyn til trængslen frem mod det valgte ankomsttidspunkt. I rejse-
tiden for turen i bil er der indregnet 5 minutter til parkering og gang til destinationen
2
Omkostningerne for cykel er baseret på Transport-
og Boligministeriets cykelstrategi: ”Danmark –
Op
på cyklen!”. Omkostningerne
for bil stammer fra FDM's seneste bilbudget. Bemærk at prisberegningen
ikke indeholder eventuelle bro- og færge- eller parkeringsafgifter.
3
For turen med bus, tog og metro er der regnet med en udledning på 40 g CO2 pr. passagerkilometer.
CO2-udledningen for bilture er beregnet i forhold til den biltype, som vælges.
1