TRANSPORTMINISTEREN
5. marts 2020
2020-1590
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 11. februar 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Eva Flyvholm (EL).
Spørgsmål nr. 344:
Vil ministeren redegøre for, om der findes andre eksempler på busløsninger
over så store afstande som på Østbanen?
Svar:
Indledningsvist vil jeg bemærke, at BRT-konceptet ikke er en-til-en løsning,
men afhænger af den givne kontekst. Derfor er det vanskeligt at foretage en
direkte sammenligning af BRT-projekter i de forskellige lande.
Eksempelvis har visse projekter eget tracé på hele ruten, mens andre kun har
eget tracé på dele af ruten, ligesom projekterne har forskellige længder.
De erfaringer, der indledningsvist er kigget på, er baseret på oplysninger fra
Movia. Ifølge disse oplysninger har den franske by Metz to BRT-korridorer med
en samlet længde på ca. 18 km, mens franske Nantes har en BRT-linje med en
længde på ca. 7 km. I Malmø er BRT-strækningen ca. 17 km. I Istanbul er der
etableret en BRT-strækning på ca. 52 km. Der er således etableret BRT-
projekter med forskellige længder og forskellige karakteristika i de enkelte lan-
de.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht