TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
9. marts 2020
2020-1568
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 11. februar 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 339:
Vil ministeren oversende Transportudvalget de 20 tidsplaner for sikringsan-
lægget på Randers station, der omtales i artiklen ´Signalskandalens skrækek-
sempel: Nyt sikringsanlæg er blevet forsinket over 20 gange´ (ing.dk, d. 3. ja-
nuar 2020)?
Svar:
Det fremgår af Banedanmarks notat med titlen "Notat vedrørende forløb for
ibrugtagning af Randers Stationssikringsanlæg - Ebilock" af 9. december 2019,
jf. også besvarelse af TRU spørgsmål nr. 337, at stationssikringsanlæg på Ran-
ders Station skulle have været ibrugtaget i august 2018 i henhold til den oprin-
delige kontraktuelle tidsplan. Stationssikringsanlæg på Randers Station indgår
som en del af et større sporombygningsprojekt på strækningen Langå-Hobro.
Af ovennævnte notat fra Banedanmark af 9. december 2019 fremgår følgende
om tidsplan: "Det er Banedanmarks forventning, at Randers stationssikrings-
anlæg ibrugtages i påsken 2020".
Banedanmark oplyser, at de kan bekræfte, at den seneste tidsplan for et nyt
sikringsanlæg ved Randers Station fortsat svarer hertil, således at stationssik-
ringsanlægget forventes ibrugtaget i påsken 2020.
Som det tydeligt fremgår af en sammenligning mellem den oprindelige og ak-
tuelle tidsplan, er projektet vedrørende et nyt stationssikringsanlæg ved Ran-
ders Station blevet betydeligt forsinket. Om delelementerne i forsinkelsen hen-
viser jeg til Banedanmarks notat af 9. december 2019.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht