Notat
09.12.2019
Notat vedrørende forløb for ibrugtagning af Randers Stationssikringsanlæg -
Ebilock
Sporombygningsprojekt Langå-Stevnstrup-Randers-Fårup-Hobro
Etablering af et nyt stationssikringsanlæg ved Randers station er en del af et større
sporombygningsprojekt på strækningen Langå-Stevnstrup-Randers-Fårup-Hobro, hvor
stationssikringsanlæg opgraderes på Hobro station, Fårup Station og nyetableres på Randers station.
Projektet blev udbudt som en totalentreprise. Den oprindelige, planlagte ibrugtagning af det nye
sikringsanlægsanlæg i Randers var august 2018
Banedanmark underskrev 3. februar 2017 kontrakt i fastpris med Bombardier om opgradering af de
nuværende sikringsanlæg på Hobro station og Fårup station og om etablering af nyt sikringsanlæg på
Randers station. I denne kontrakt indgik, at sikringsanlægget i Randers skulle kunne ibrugtages i
august 2018. Det skete dog ikke da leverandøren, Bombardier, ikke overholdt tidsplanen for
leverancer som aftalt med Banedanmark.
Sikringsanlæg i Hobro, Fårup og Randers
Det nuværende sikringsanlæg i Hobro er et sikringsanlæg af typen 1990 (et såkaldt Ebilock anlæg)
Ebilock anlægget blev levereret af Bombardier i 1994, og det er fra Hobro station, at
sikringsanlæggene i både Fårup og Hobro bliver styret, og når det nye Ebilock anlæg ibrugtages ved
Randers station, vil det ligeledes blive styret fra Hobro.
Opgraderingen af sikringsanlæggene på Hobro Station og Fårup Station og etablering af nyt anlæg til
Randers station, er som nævnt, en del af et større sporombygningsprojekt, og derfor er der løbende
blevet afholdt grænseflademøder mellem de involverede aktører, Banedanmark, Bombardier, rådgiver
for sporombygning (COWI), og rådgiver for togkontrol/ATC (Atkins Danmark).
Disse grænseflademøder blev afholdt månedligt i hele 2017 og fortsatte ind i 2018 som følge af
manglende leverancer fra Bombardier, der oplevede stor intern forsinkelse. I den indgående
fastpriskontrakt var der angivet de anlægsdele, som Bombardier skulle levere, og en tidsplan for de
leverancer Bombardier var underlagt. Sidst afholdte grænseflademøde blev afholdt kort før den
planlagte ibrugtagning i august 2018.
Særligt i forbindelse med projektering af Randers station opstod der interne forsinker hos Bombardier,
som Banedanmark blev opmærksom på i forbindelse med afholdelse af de nævnte grænseflademøder.
Fra primo 2018 blev der også afholdt ledelsesmøder mellem Banedanmark og Bombardier for at sikre
Bombardiers overholdelse af den aftalte tidsplan. Bombardier har præsenteret Banedanmark for mere
end 20 tidsplaner for færdiggørelse af projektet. Alle tidsplanerne blev overskredet.
Valideringsrapporter for sikringsanlæg i Randers og fremtidige udsigter for ibrugtagning
I forhold til valideringen af stationssikringsanlægget i Randers har der skullet udarbejdes tre
valideringsrapporter, hvor Bombardier har haft ansvaret for to, og Banedanmark har haft ansvar for en.
Ved udgangen af oktober 2019 har Banedanmark modtaget den sidste af de to valideringsrapporter fra
Bombardier, som Bombardier var ansvarlig for. Disse rapporter har skullet godkendes af Bombardiers
Anlæg
Telefon
g
8234 0000
Carsten Niebuhrs gade 43 Direkte
1577 Kbh V
g
banedanmark.dk
Journalnr.
Version
Notatskabelon 1.0
Side 1(3)