Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2159556_0001.png
Notat
09.12.2019
Notat vedrørende forløb for ibrugtagning af Randers Stationssikringsanlæg -
Ebilock
Sporombygningsprojekt Langå-Stevnstrup-Randers-Fårup-Hobro
Etablering af et nyt stationssikringsanlæg ved Randers station er en del af et større
sporombygningsprojekt på strækningen Langå-Stevnstrup-Randers-Fårup-Hobro, hvor
stationssikringsanlæg opgraderes på Hobro station, Fårup Station og nyetableres på Randers station.
Projektet blev udbudt som en totalentreprise. Den oprindelige, planlagte ibrugtagning af det nye
sikringsanlægsanlæg i Randers var august 2018
Banedanmark underskrev 3. februar 2017 kontrakt i fastpris med Bombardier om opgradering af de
nuværende sikringsanlæg på Hobro station og Fårup station og om etablering af nyt sikringsanlæg på
Randers station. I denne kontrakt indgik, at sikringsanlægget i Randers skulle kunne ibrugtages i
august 2018. Det skete dog ikke da leverandøren, Bombardier, ikke overholdt tidsplanen for
leverancer som aftalt med Banedanmark.
Sikringsanlæg i Hobro, Fårup og Randers
Det nuværende sikringsanlæg i Hobro er et sikringsanlæg af typen 1990 (et såkaldt Ebilock anlæg)
Ebilock anlægget blev levereret af Bombardier i 1994, og det er fra Hobro station, at
sikringsanlæggene i både Fårup og Hobro bliver styret, og når det nye Ebilock anlæg ibrugtages ved
Randers station, vil det ligeledes blive styret fra Hobro.
Opgraderingen af sikringsanlæggene på Hobro Station og Fårup Station og etablering af nyt anlæg til
Randers station, er som nævnt, en del af et større sporombygningsprojekt, og derfor er der løbende
blevet afholdt grænseflademøder mellem de involverede aktører, Banedanmark, Bombardier, rådgiver
for sporombygning (COWI), og rådgiver for togkontrol/ATC (Atkins Danmark).
Disse grænseflademøder blev afholdt månedligt i hele 2017 og fortsatte ind i 2018 som følge af
manglende leverancer fra Bombardier, der oplevede stor intern forsinkelse. I den indgående
fastpriskontrakt var der angivet de anlægsdele, som Bombardier skulle levere, og en tidsplan for de
leverancer Bombardier var underlagt. Sidst afholdte grænseflademøde blev afholdt kort før den
planlagte ibrugtagning i august 2018.
Særligt i forbindelse med projektering af Randers station opstod der interne forsinker hos Bombardier,
som Banedanmark blev opmærksom på i forbindelse med afholdelse af de nævnte grænseflademøder.
Fra primo 2018 blev der også afholdt ledelsesmøder mellem Banedanmark og Bombardier for at sikre
Bombardiers overholdelse af den aftalte tidsplan. Bombardier har præsenteret Banedanmark for mere
end 20 tidsplaner for færdiggørelse af projektet. Alle tidsplanerne blev overskredet.
Valideringsrapporter for sikringsanlæg i Randers og fremtidige udsigter for ibrugtagning
I forhold til valideringen af stationssikringsanlægget i Randers har der skullet udarbejdes tre
valideringsrapporter, hvor Bombardier har haft ansvaret for to, og Banedanmark har haft ansvar for en.
Ved udgangen af oktober 2019 har Banedanmark modtaget den sidste af de to valideringsrapporter fra
Bombardier, som Bombardier var ansvarlig for. Disse rapporter har skullet godkendes af Bombardiers
Anlæg
Telefon
g
8234 0000
Carsten Niebuhrs gade 43 Direkte
1577 Kbh V
g
[email protected]
banedanmark.dk
Journalnr.
Version
Notatskabelon 1.0
Side 1(3)
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 337: Spm. om ministeren vil oversende notatet om forsinkelser af det nye sikringsanlæg på Randers station, som Banedanmark har sendt til Ingeniøren, til transportministeren
egne validatorer. I forhold til den nævnte fastpriskontrakt, som Banedanmark indgik med Bombardier,
var det aftalt, at Bombardiers to valideringsrapporter skulle forelægges for Banedanmark i godkendt
udgave, senest 28. august 2018 for at ibrugtagning af blandt andet Randers stationssikringsanlæg
kunne ske i august 2018. Denne leverance har dermed været mere end et år forsinket.
Der er senest afholdt statusmøde mellem Bombardier og Banedanmark 27. november 2019. Aktuel
status er, at alle valideringsrapporter er godkendt, dog udestår der fortsat arbejde fra Bombardier i
forhold til eftervise, at sikringsanlægget i Randers er sikkert og funktionsdygtigt. Dette er et af de
sidste skridt i processen, inden Trafik, Bolig- og Byggestyrelsen kan udstede ibrugtagningstilladelse.
Det er Banedanmarks forventning, at Randers stationssikringsanlæg ibrugtages i påsken 2020
Hvis sikringsanlæg på Hobro station, Fårup station og Randers station ibrugtages i påsken 2020 (5.
april-14. april), så vil Bombardiers forsinkede leverancer til Banedanmark have betydet, at der ikke
har været et sikringsanlæg på Randers station i perioden fra august 2018 til april 2020, da det tidligere,
eksisterende sikringsanlæg er blevet fjernet forud for arbejdet med det nye sikringsanlæg.
Denne forsinkelse har været med til at forringe afvikling af togdriften mellem Aarhus og Aalborg, og
derudover har forsinkelsen afstedkommet store udgifter til trafikafvikling og etablering af midlertidige
sikringstiltag.
Oversigt over nuværende driftmønster Langå-Hobro er vedlagt.
Side 2/3
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 337: Spm. om ministeren vil oversende notatet om forsinkelser af det nye sikringsanlæg på Randers station, som Banedanmark har sendt til Ingeniøren, til transportministeren
Bilag 1:
Tidsplan/betalingsplan for leverancer fra Bombardier iht. den indgående kontrakt:
Ved kontraktindgåelse
31.01.2017
projektering udvendige kabelplaner
28.02.2017
udvendige kabelplaner færdige
31.03.2017
Projektering
30.04.2017
Øvrige anlægstegninger valideret
31.08.2017
Objektstyreenheds-SW valideret
12.09.2017
projektering slut (=anlægsdata slut)
08.12.2017
SID anlægsdata valideret
30.03.2018
Godkendt FAT
31.05.2018
Randens teknikhytte klar til levering
31.05.2018
Godkendt SAT og ibrugtagning
17.08.2018
Kontrakten mellem Bombardier og Banedanmark omfattede, at Bombardier, i hovedtræk. skulle levere
følgende anlægsdele:
Et Ebilock 950 R4 anlæg inkl. transmissionsudstyr til placering i teknikrum i Hobros stationsbygning.
Et tilhørende Ebiscreen 2000 manøvresystem med 2 betjeningspladser (til placering i Hobro og
Ar) til placering i teknikrummet i Hobro.
Programmel for ovenstående Ebilock og Ebiscreen inkl. anlægsdata for Hobro, Fårup og Randers
stationer og for vekselblok Randers-Fårup og Fårup-Hobro svarende til de vedlagte spor- og
signalplaner for de tre stationer
Projektering, afprøvning (i lab.) og validering (ekskl. Ebiscreen) af ovennævnte anlægsdata.
Projektering og validering af teknikhytten til Randers med indhold samt af de ydre objekter på
stationen.
En teknikhytte til placering i Randers færdig monteret med udstyr
Afprøvning i værksted af den færdigmonterede teknikhytte inden transport til endelig placering i
Randers
Signaler, master og jordfødder for Randers station
Projektering og validering af ændringer i de eksisterende sikringsanlæg i Hobro og Fårup samt af
nedlæggelse af sidesporet i Bjerregrav (i K36) og hele K37 i Randers
Side 3/3