TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
9. marts 2020
2020-1568
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 11. februar 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 336:
Vil ministeren redegøre for, om det udelukkende er leverandørens skyld, at der
er forsinkelser på mere end halvandet år med ibrugtagning af sikringsanlægget
på Randers station, som det fremstår i artiklen fra ing.dk den 3. januar 2020
´Signalskandalens skrækeksempel: Nyt sikringsanlæg er blevet forsinket over
20 gange´, herunder om Banedanmark har leveret alle sine leverancer til rette
tid og i rette kvalitet (tegninger, oversigter, opmålinger m.v.)?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, der har oplyst følgende:
”Arbejdet med etablering af det nye stationssikringsanlæg på Randers Station
er en totalentreprise. Det betyder, at Banedanmark i udgangspunktet har haft
få leverancer til Bombardier. Blandt disse leverancer har Banedanmark, jf. den
aftalte plan, skullet levere trafikalt grundlag den 5. maj 2017 til Bombardier.
Banedanmark leverede et foreløbigt trafikalt grundlag den 11. maj 2017, som
Bombardier kunne projektere ud fra. Bombardier har på intet tidspunkt infor-
meret Banedanmark om, at denne senere aflevering ville have indflydelse på
projektets fremdrift.
Yderligere skal Banedanmark i forbindelse med ibrugtagningen af det nye sta-
tionssikringsanlæg på Randers Station levere og indbygge komponenter fra
eget lager, bl.a. til brug for styring af nye dobbeltdrev på sporskifterne, efter-
som disse komponenter ikke længere fabrikeres. Det er fortsat aftalen, og Ba-
nedanmark har alle komponenterne på lager og klar til ibrugtagningen.”
Jeg henholder mig til Banedanmarks svar ovenfor.