TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
2. marts 2020
2020-1454
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 7. februar 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg herved skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 334:
Hvad agter ministeren at gøre i anledning af den utilfredsstillende stigning i
antallet af bortkomne forsendelser hos PostNord?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, der har op-
lyst følgende, som jeg kan henholde mig til:
”Alle
postvirksomheder, herunder Post Danmark, skal i medfør af § 15, stk. 4, i
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens bekendtgørelse nr. 727 af 24. juni 2011 om
postbefordring og postvirksomheder årligt udarbejde en redegørelse, hvoraf
antallet af klager over virksomhedens posttjenester og udfaldet af deres be-
handling fremgår. Redegørelsen skal offentliggøres.
Post Danmark har på sin hjemmeside således offentliggjort antallet af klager
for perioden 2005 - 2019 fordelt på bortkomst, forsinkelse og beskadigelse af
henholdsvis breve og pakker. Oversigterne for 2018 og 2019 vedlægges til ud-
valgets orientering.
I anledning af spørgsmålet har Post Danmark gjort opmærksom på, at antallet
af samtlige klager i 2019 på 19.245 svarer til 0,007 pct. af det samlede antal
postforsendelser, selskabet håndterede i 2019.
Post Danmark har endvidere oplyst, at tallet for klager over bortkomne breve
og pakker i 2019 udgjorde 12.701, svarende til 0,004 pct. af det samlede årlige
antal befordrede forsendelser, mens det tilsvarende tal i 2018 var 10.945, eller
0,003 pct. af det samlede antal. Stigningen i klagerne over bortkomst udgjorde
således i alt 1756 fra 2018 til 2019.
Det fremgår af Post Danmarks oversigt, at den største del af de bortkomne for-
sendelser er pakker, og Post Danmark har i den forbindelse henvist til den stig-
ning, der har været i antallet af befordrede pakker i perioden som følge af væk-