BKG
Bestemmelser 2017-11-15 nr. 10135
om betaling for benyttelse af lufthavne
1)
(Lufthavnstakster)
2)
Udgave 4, 16. november 2017
I medfør af § 1 a, § 71, stk. 1 og 3, § 149, stk. 10, og § 153 a, stk.
1, i lov om luftfart, jf. lovbekendtgørelse nr. 1149 af 13. oktober
2017, fastsættes efter bemyndigelse i henhold til § 6, stk. 1, i
bekendtgørelse nr. 453 af 11. maj 2017 om Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsens opgaver og beføjelser, klageadgang og kundgørelse
af visse af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens forskrifter:
1. Anvendelsesområde
1.1 Denne BL fastsætter bestemmelser om lufthavnstakster for
benyttelse af de lufthavne i Danmark, som er åbne for
erhvervsmæssig lufttrafik, og hvor den årlige trafik overstiger 5
mio. passagerbevægelser, hvorved forstås summen af ankommende
passagerer og afgående passagerer, jf. dog pkt. 1.2. og 1.3.
1.2 Uanset pkt. 1.1 finder denne BL anvendelse for den lufthavn
i Danmark, der har flest passagerbevægelser.
1.3 Afsnit 11 gælder for alle lufthavne i Danmark, som er åbne
for erhvervsmæssig lufttrafik.
1.4 Hvis flere lufthavne er organiseret i et lufthavnsnet, gælder
denne BL for alle lufthavne i lufthavnsnettet, medmindre Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen bestemmer, at en lufthavn i det
pågældende lufthavnsnet skal undtages.
1.5 Denne BL gælder ikke for Færøerne og Grønland.
1.6 På Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens hjemmeside
offentliggøres en liste over de lufthavne, hvis lufthavnstakster
reguleres efter denne BL.
2. Definitioner
2.1
Luftfartsmæssig WACC (Weighted Average Cost of Capital)
En forrentningssats til forrentning af investeret luftfartsmæssig
kapital for de luftfartsmæssige aktiver i den enkelte lufthavn eller
lufthavnsnet. Den luftfartsmæssige WACC fastsættes som
kapitalomkostningen baseret på CAPM-metoden (Capital Asset
Pricing Model).
2.2
Anormale indtægter
Indtægter, der er særligt usædvanlige på grund af deres størrelse,
art eller hyppighed, og som vil være misvisende, hvis de bliver
anvendt som grundlag for fastsættelsen af lufthavnstaksterne.
2.3
Anormale omkostninger
Omkostninger, der er særligt usædvanlige på grund af deres
størrelse, art eller hyppighed, og som vil være misvisende, hvis de
bliver anvendt som grundlag for fastsættelsen af lufthavnstaksterne.
2.4
Kommerciel WACC (Weigthed Average Cost of Capital)
En forrentningssats til forrentning af investeret kommerciel kapital
for de kommercielle aktiver i den enkelte lufthavn eller lufthavnsnet.
Den kommercielle WACC fastsættes som kapitalomkostningen
baseret på CAPM-metoden (Capital Asset Pricing Model).
2.5
Kommercielle anlæg og ydelser
Andre anlæg og ydelser, der er geografisk tilknyttet lufthavnen,
og som ikke er:
2.5.1 Luftfartsmæssige anlæg og ydelser, jf. pkt. 2.6.
2.5.2 Anlæg og ydelser, der i pkt. 2.6.1-2.6.3 i definitionen af
luftfartsmæssige anlæg og ydelser er angivet som undtagelser.
2.5.3 Hotelanlæg.
1)
2)
2.6
Luftfartsmæssige anlæg og ydelser
De anlæg og ydelser, som udelukkende leveres af
lufthavnsdriftsorganet, og som er knyttet til start, landing,
afmærkning af lufthavnen, parkering af fly samt passager- og
fragtekspedition, inklusive securityforanstaltninger, med undtagelse
af de anlæg og ydelser, der er omfattet af følgende:
2.6.1 Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr.
391/2013 af 3. maj 2013 om en fælles afgiftsordning for
luftfartstjenester.
2.6.2 Bekendtgørelse nr. 933 af 9. december 1997 om adgang til
ground handling-markedet i danske lufthavne, bortset fra
centraliserede infrastruktur, der er luftfartsmæssige anlæg godkendt
af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen i medfør af bekendtgørelsens
§ 8.
2.6.3 Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1107/2006 af 5. juli 2006 om handicappede og
bevægelseshæmmede personers rettigheder, når de rejser med fly.
2.7
Lufthavn
Et område, der er specielt indrettet til landing, start og manøvrering
af luftfartøjer, herunder også eventuelle tilknyttede anlæg, der er
nødvendige af hensyn til flytrafikken og service af luftfartøjer, bl.a.
nødvendige anlæg til betjening af den erhvervsmæssige lufttrafik.
2.8
Lufthavnsbruger
En fysisk eller juridisk person, der er ansvarlig for flybefordring
af passagerer, post og/eller fragt til eller fra den pågældende
lufthavn.
2.9
Lufthavnsdriftsorgan
Et organ, som eventuelt i tilknytning til andre aktiviteter, i henhold
til nationale love, bestemmelser eller kontrakter har fået til opgave
at administrere og forvalte lufthavnsinfrastrukturen eller
lufthavnsnet-infrastrukturen og at koordinere og kontrollere de
aktiviteter, der udføres af de forskellige virksomheder, der opererer
i de pågældende lufthavne eller lufthavnsnet.
2.10
Lufthavnsnet
En gruppe lufthavne, der er behørigt udpeget som sådan af
medlemsstaten, og som drives af samme lufthavnsdriftsorgan.
2.11
Lufthavnstakster
En betaling for brug af anlæg og ydelser, der udelukkende stilles
til rådighed af lufthavnsdriftsorganet, og som er knyttet til landing,
start, afmærkning af flyvepladsen, parkering af fly samt passager-
og fragtekspedition. Lufthavnstaksterne skal fremgå af
takstregulativet for lufthavnen.
2.12
Referenceår
Kalenderåret 2 år forud for det år, hvor den indeværende
reguleringsperiode udløber. Referenceåret benævnes år ”n-3”.
2.13
Reguleringsperiode
En periode på op til 6 år, hvori lufthavnstaksterne er gældende.
Reguleringsperioden starter 1. januar i året efter udløbet af den
indeværende reguleringsperiode. Reguleringsperioden kan være
op til 6 år, hvis parterne fastsætter lufthavnstaksterne ved
forhandling. Reguleringsperioden er 2 år, hvis takstfastsættelsen
Denne BL indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/12/EU af 11. marts 2009 om
lufthavnsafgifter, EU-Tidende 2009, nr. L 70, side 11.
Referencedokumenter til denne BL er oplistet i bilag 1.
Copyright © 2017 Karnov Group Denmark A/S
side 1