Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2155432_0001.png
BKG
Bestemmelser 2017-11-15 nr. 10135
om betaling for benyttelse af lufthavne
1)
(Lufthavnstakster)
2)
Udgave 4, 16. november 2017
I medfør af § 1 a, § 71, stk. 1 og 3, § 149, stk. 10, og § 153 a, stk.
1, i lov om luftfart, jf. lovbekendtgørelse nr. 1149 af 13. oktober
2017, fastsættes efter bemyndigelse i henhold til § 6, stk. 1, i
bekendtgørelse nr. 453 af 11. maj 2017 om Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsens opgaver og beføjelser, klageadgang og kundgørelse
af visse af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens forskrifter:
1. Anvendelsesområde
1.1 Denne BL fastsætter bestemmelser om lufthavnstakster for
benyttelse af de lufthavne i Danmark, som er åbne for
erhvervsmæssig lufttrafik, og hvor den årlige trafik overstiger 5
mio. passagerbevægelser, hvorved forstås summen af ankommende
passagerer og afgående passagerer, jf. dog pkt. 1.2. og 1.3.
1.2 Uanset pkt. 1.1 finder denne BL anvendelse for den lufthavn
i Danmark, der har flest passagerbevægelser.
1.3 Afsnit 11 gælder for alle lufthavne i Danmark, som er åbne
for erhvervsmæssig lufttrafik.
1.4 Hvis flere lufthavne er organiseret i et lufthavnsnet, gælder
denne BL for alle lufthavne i lufthavnsnettet, medmindre Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen bestemmer, at en lufthavn i det
pågældende lufthavnsnet skal undtages.
1.5 Denne BL gælder ikke for Færøerne og Grønland.
1.6 På Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens hjemmeside
offentliggøres en liste over de lufthavne, hvis lufthavnstakster
reguleres efter denne BL.
2. Definitioner
2.1
Luftfartsmæssig WACC (Weighted Average Cost of Capital)
En forrentningssats til forrentning af investeret luftfartsmæssig
kapital for de luftfartsmæssige aktiver i den enkelte lufthavn eller
lufthavnsnet. Den luftfartsmæssige WACC fastsættes som
kapitalomkostningen baseret på CAPM-metoden (Capital Asset
Pricing Model).
2.2
Anormale indtægter
Indtægter, der er særligt usædvanlige på grund af deres størrelse,
art eller hyppighed, og som vil være misvisende, hvis de bliver
anvendt som grundlag for fastsættelsen af lufthavnstaksterne.
2.3
Anormale omkostninger
Omkostninger, der er særligt usædvanlige på grund af deres
størrelse, art eller hyppighed, og som vil være misvisende, hvis de
bliver anvendt som grundlag for fastsættelsen af lufthavnstaksterne.
2.4
Kommerciel WACC (Weigthed Average Cost of Capital)
En forrentningssats til forrentning af investeret kommerciel kapital
for de kommercielle aktiver i den enkelte lufthavn eller lufthavnsnet.
Den kommercielle WACC fastsættes som kapitalomkostningen
baseret på CAPM-metoden (Capital Asset Pricing Model).
2.5
Kommercielle anlæg og ydelser
Andre anlæg og ydelser, der er geografisk tilknyttet lufthavnen,
og som ikke er:
2.5.1 Luftfartsmæssige anlæg og ydelser, jf. pkt. 2.6.
2.5.2 Anlæg og ydelser, der i pkt. 2.6.1-2.6.3 i definitionen af
luftfartsmæssige anlæg og ydelser er angivet som undtagelser.
2.5.3 Hotelanlæg.
1)
2)
2.6
Luftfartsmæssige anlæg og ydelser
De anlæg og ydelser, som udelukkende leveres af
lufthavnsdriftsorganet, og som er knyttet til start, landing,
afmærkning af lufthavnen, parkering af fly samt passager- og
fragtekspedition, inklusive securityforanstaltninger, med undtagelse
af de anlæg og ydelser, der er omfattet af følgende:
2.6.1 Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr.
391/2013 af 3. maj 2013 om en fælles afgiftsordning for
luftfartstjenester.
2.6.2 Bekendtgørelse nr. 933 af 9. december 1997 om adgang til
ground handling-markedet i danske lufthavne, bortset fra
centraliserede infrastruktur, der er luftfartsmæssige anlæg godkendt
af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen i medfør af bekendtgørelsens
§ 8.
2.6.3 Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1107/2006 af 5. juli 2006 om handicappede og
bevægelseshæmmede personers rettigheder, når de rejser med fly.
2.7
Lufthavn
Et område, der er specielt indrettet til landing, start og manøvrering
af luftfartøjer, herunder også eventuelle tilknyttede anlæg, der er
nødvendige af hensyn til flytrafikken og service af luftfartøjer, bl.a.
nødvendige anlæg til betjening af den erhvervsmæssige lufttrafik.
2.8
Lufthavnsbruger
En fysisk eller juridisk person, der er ansvarlig for flybefordring
af passagerer, post og/eller fragt til eller fra den pågældende
lufthavn.
2.9
Lufthavnsdriftsorgan
Et organ, som eventuelt i tilknytning til andre aktiviteter, i henhold
til nationale love, bestemmelser eller kontrakter har fået til opgave
at administrere og forvalte lufthavnsinfrastrukturen eller
lufthavnsnet-infrastrukturen og at koordinere og kontrollere de
aktiviteter, der udføres af de forskellige virksomheder, der opererer
i de pågældende lufthavne eller lufthavnsnet.
2.10
Lufthavnsnet
En gruppe lufthavne, der er behørigt udpeget som sådan af
medlemsstaten, og som drives af samme lufthavnsdriftsorgan.
2.11
Lufthavnstakster
En betaling for brug af anlæg og ydelser, der udelukkende stilles
til rådighed af lufthavnsdriftsorganet, og som er knyttet til landing,
start, afmærkning af flyvepladsen, parkering af fly samt passager-
og fragtekspedition. Lufthavnstaksterne skal fremgå af
takstregulativet for lufthavnen.
2.12
Referenceår
Kalenderåret 2 år forud for det år, hvor den indeværende
reguleringsperiode udløber. Referenceåret benævnes år ”n-3”.
2.13
Reguleringsperiode
En periode på op til 6 år, hvori lufthavnstaksterne er gældende.
Reguleringsperioden starter 1. januar i året efter udløbet af den
indeværende reguleringsperiode. Reguleringsperioden kan være
op til 6 år, hvis parterne fastsætter lufthavnstaksterne ved
forhandling. Reguleringsperioden er 2 år, hvis takstfastsættelsen
Denne BL indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/12/EU af 11. marts 2009 om
lufthavnsafgifter, EU-Tidende 2009, nr. L 70, side 11.
Referencedokumenter til denne BL er oplistet i bilag 1.
Copyright © 2017 Karnov Group Denmark A/S
side 1
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 330: MFU spm. om ministeren vil oversende det lovkompleks, som regulerer opkrævning af flyafgift fra fly der lander i danske lufthavne, til transportministeren
2155432_0002.png
BKG
ikke sker ved forhandling mellem parterne. Det første år i
reguleringsperioden benævnes år ”n”.
2.14
Rimeligt afkast
Det afkast, der kan forventes ved en lignende investering med
tilsvarende risiko beregnet ved WACC (Weighted Average Cost
of Capital).
2.15
Takstregulativer
Lufthavnsdriftsorganets samlede, offentliggjorte fremstilling af
lufthavnstakster fastsat i overensstemmelse med bestemmelserne
i denne BL for en reguleringsperiode.
3. Generelt om fastsættelse af lufthavnstakster
3.1 Lufthavnstaksterne skal være omkostningsrelaterede, ikke-
diskriminerende og gennemskuelige, og skal fastsættes under
hensyntagen til de referencedokumenter, der er nævnt i bilag 1.
3.2 I det omfang reglerne i denne BL eller ICAO’s anbefalinger
og retningslinjer strider mod bestemmelserne om statsstøtte i
Traktaten om den Europæiske Unions funktionsmåde (artikel 107-
109), gælder bestemmelserne i Traktaten.
3.3 Lufthavnsdriftsorganet kan variere kvaliteten og omfanget af
bestemte lufthavnsydelser, terminaler eller terminaldele med det
formål at tilbyde differentierede tjenesteydelser eller en terminal
eller terminaldel til særlige formål.
3.4 Lufthavnstaksterne kan differentieres på grundlag af kvaliteten
og omfanget af de af lufthavnstaksten omfattede ydelser og anlæg,
samt omkostningerne ved dem eller enhver anden objektiv og
gennemskuelig begrundelse.
3.5 Hvis der er flere lufthavnsbrugere, der ønsker adgang til
differentierede ydelser og/eller en særlig terminal/terminaldel, jf.
pkt. 3.4, end der er kapacitet til, skal lufthavnsdriftsorganet give
adgang på grundlag af relevante, objektive, gennemskuelige og
ikke-diskriminerende kriterier.
3.6 Lufthavnstaksterne kan gradueres i almenhedens og
samfundets interesse, herunder af miljøhensyn. Kriterierne for en
sådan graduering skal fremgå af lufthavnsdriftsorganets
takstregulativer, og disse skal være relevante, objektive og
gennemskuelige. Graduerede lufthavnstakster må ikke påvirke de
øvrige lufthavnstakster. Særligt i forhold til opstartsrabatter gælder
følgende:
3.6.1 Kriterierne for opstartsrabat skal fremgå af
lufthavnsdriftsorganets retningslinjer for opstartsrabat og
offentliggøres på lufthavnsdriftsorganets hjemmeside, sammen
med en opdateret liste over destinationer, der ydes opstartsrabat til
på det pågældende tidspunkt, samt en angivelse af i hvilken periode
rabatten ydes.
3.6.2 Lufthavnsdriftsorganet kan indgå aftaler om opstartsrabatter
med lufthavnsbrugere, der beflyver destinationer, som opfylder
lufthavnsdriftsorganets definition af uservicerede ruter, som
beskrevet i lufthavnens retningslinjer for opstartsrabat.
3.6.3 Hvis der efterfølgende er flere brugere, som beflyver en
destination hvortil der ydes opstartsrabat, skal opstartsrabatten
gives til alle brugere, der opfylder de af lufthavnsdriftsorganet
objektivt definerede kriterier.
3.6.4 Ved ændring af retningslinjer for opstartsrabat skal
lufthavnsdriftsorganet indkalde til et møde med lufthavnsbrugerne
for at orientere om og begrunde de påtænkte ændringer.
Lufthavnsbrugerne har her mulighed for at kommentere de påtænkte
ændringer. Lufthavnsdriftsorganet skal efterfølgende udarbejde en
begrundelse for de påtænkte ændringer set i forhold til
lufthavnsbrugernes synspunkter og fremsende denne til Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen.
3.7 Graduerede lufthavnstakster, jf. pkt. 3.6, som har til formål
at øge trafikken i lufthavnen (incitamentsordninger), må ikke
Copyright © 2017 Karnov Group Denmark A/S
påvirke de lufthavnstakster, som betales af luftfartsselskaber udenfor
incitamentsordningen.
3.8 Differentierede lufthavnstakster, jf. pkt. 3.4, eller graduerede
lufthavnstakster, jf. pkt. 3.6, skal forudgående være godkendt af
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, jf. afsnit 9.
4. Den incitamentsskabende model til fastsættelse af
lufthavnstakster
4.1 Formålet med modellen er at skabe en incitamentsstruktur,
som sikrer, at:
4.1.1 Lufthavnsdriftsorganet gennem et konkurrencedygtigt
takstniveau og et passende højt serviceniveau til enhver tid
understøtter den højest mulige nationale og internationale, herunder
interkontinentale, tilgængelighed til gavn for både erhvervslivet
og fritidsrejsende.
4.1.2 Lufthavnsdriftsorganet har økonomisk incitament til at
investere i den luftfartsmæssige infrastruktur, således at kapaciteten
i lufthavnen til enhver tid understøtter den højest mulige nationale
og internationale, herunder interkontinentale, tilgængelighed til
gavn for samfundet.
4.1.3 En andel af lufthavnsdriftsorganets merafkast fra
kommercielle anlæg og ydelser årligt bidrager til at dække
lufthavnsdriftsorganets luftfartsmæssige omkostninger i form af
driftsomkostninger, afskrivninger og et rimeligt luftfartsmæssigt
afkast.
4.1.4 Takst-, service- og kapacitetsniveau i videst muligt omfang
bliver fastsat i et ligeværdigt samarbejde mellem
lufthavnsdriftsorganet og lufthavnsbrugerne.
4.1.5 Lufthavnen i Danmark, der har flest passagerbevægelser,
agerer efter en målsætning om at være et betydeligt knudepunkt
for transfertrafik i Nordeuropa og det førende knudepunkt for
transfertrafik blandt de nordiske lande.
4.2
Ved
fastsættelsen
af
lufthavnstaksterne
skal
forhandlingsparterne først ved forhandling søge at opnå enighed
om lufthavnstaksterne for den kommende reguleringsperiode, jf.
afsnit 7. Hvis dette ikke er muligt, fastsætter Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen årlige indtægtsrammer, som udgør det maksimale
beløb, som lufthavnsdriftsorganet for hvert af årene i
reguleringsperioden må anvende som grundlag for fastsættelsen af
lufthavnstakster for benyttelse af de luftfartsmæssige anlæg og
ydelser, jf. afsnit 8.
4.3 For at sikre en sammenhæng mellem takst-, kapacitets- og
serviceniveau skal lufthavnsdriftsorganet og lufthavnsbrugerne,
uanset om der kan opnås enighed ved forhandling, jf. afsnit 7, eller
takstfastsættelsen sker ved Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens
regulering, jf. afsnit 8, indgå en særlig aftale om serviceniveauer
(herefter benævnt SLA) på områder af betydning for passagerernes
og luftfartøjernes færd gennem lufthavnen. SLA, der skal være
gældende for reguleringsperioden, skal indeholde:
4.3.1 En kvantificering af målepunkter (herefter benævnt KPI’er)
for hvert af de udvalgte områder,
4.3.2 Principper for indregning i lufthavnstaksterne, og
4.3.3 Bestemmelser om løsning af eventuelle tvister om aftalen.
4.4 Hvis parterne ikke kan blive enige om fastsættelsen af KPI'er,
jf. pkt. 4.3.1, eller principper for indregning i lufthavnstaksterne,
jf. pkt. 4.3.2, fastsætter Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen KPI'er
og principper for indregning i lufthavnstaksterne. I givet fald er
parterne forpligtede til at meddele Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen
de oplysninger, som Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen finder
nødvendige inden for tidsfrister fastsat af Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen.
side 2
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 330: MFU spm. om ministeren vil oversende det lovkompleks, som regulerer opkrævning af flyafgift fra fly der lander i danske lufthavne, til transportministeren
2155432_0003.png
BKG
5. Samråd
5.1 Lufthavnsdriftsorganet og lufthavnsbrugerne eller disses
repræsentanter skal, medmindre andet er aftalt under det seneste
samråd, afholde samråd mindst en gang om året om, hvordan
lufthavnstakstsystemet skal fungere, om lufthavnstaksternes
størrelse og om kvaliteten af de anlæg og ydelser, der stilles til
rådighed.
5.2 Er der indgået flerårig aftale mellem lufthavnsdriftsorganet
og lufthavnsbrugerne, skal samråd finde sted i henhold til denne
aftale.
5.3 Uanset pkt. 5.2 kan Trafik-, Bygge og Boligstyrelsen, med
henblik på at fremme informationsudvekslingen, pålægge
lufthavnsdriftsorganet at afholde hyppigere samråd med
lufthavnsbrugerne.
5.4 Lufthavnsdriftsorganet skal høre lufthavnsbrugerne, før planer
om ny infrastruktur eller væsentlige ændringer af eksisterende
infrastruktur lægges fast.
5.5 Ved samråd skal informationerne beskrevet i pkt. 6.3, 6.5.1-
6.5.5 og 6.5.7 fremlægges i rimelig tid inden samrådet finder sted.
Uanset pkt. 2.13 skal "år n" i denne sammenhæng forstås som det
år, hvor samrådet afholdes. Forud for fremlæggelsen skal deltagerne
i samrådet underskrive en fortrolighedserklæring, hvis deltagerne
skal have adgang til oplysningerne.
6. Information i forbindelse med takstforhandlingerne
6.1 Der skal underskrives en fortrolighedserklæring af parterne
forud for deltagelse i forhandlingerne samt modtagelse af
informationer jf. pkt. 6.3, 6.4 og 6.5.
6.2 Lufthavnsdriftsorganet skal til Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen senest 1. september ét år forud for
reguleringsperiodens udløb (år n-2) redegøre for de
omkostningsforskelle, som danner grundlag for de af
lufthavnsdriftsorganets differentierede lufthavnstakster, som er
differentierede på grundlag af kvaliteten og omfanget af ydelserne
samt omkostningerne ved dem eller enhver anden objektiv og
gennemskuelig begrundelse, jf. pkt. 3.3 og 3.4.
6.3 De lufthavnsbrugere, som deltager i forhandlingerne, eller
som lader sig repræsentere, skal senest 1. september ét år forud for
reguleringsperiodens udløb (år n-2) fremlægge følgende information
for lufthavnsdriftsorganet og Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen:
6.3.1 3-årig trafikprognose (opdelt på EU, non-EU, Schengen,
non-Schengen og indenrigstrafik) startende i året for
reguleringsperiodens udløb (år n-1 til n+1).
6.3.2 10-årig prognose over sammensætningen og den forventede
udnyttelse, af deres luftfartøjsflåde. Første år i prognosen skal være
året forud for reguleringsperiodens udløb (år n-2 til n+7).
6.3.3 Redegørelse for lufthavnsbrugerens udviklingsplaner i
lufthavnen og deraf afledte kapacitets- eller servicebehov over en
periode startende i året forud for reguleringsperiodens udløb og 10
år frem (år n-2 til n+7).
6.4 Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen fremlægger senest 1.
november ét år forud for reguleringsperiodens udløb (år n-2)
følgende til brug for fastsættelse af lufthavnstaksterne:
6.4.1 En 10-årig trafikprognose på baggrund af bl.a. prognoserne
i pkt. 6.3.1 og 6.3.2, efter en indledende, skriftlig høring af parterne.
Første år i prognosen skal være året forud for reguleringsperiodens
udløb (år n-2 til n+7). Trafikprognosen fassættes som et spænd.
6.4.2 Den luftfartsmæssige WACC. Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen skal foretage en indledende høring af
lufthavnsdriftsorganet og lufthavnsbrugerne, inden den
luftfartsmæssige WACC bliver fastlagt.
6.4.3 Den kommercielle WACC. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen
skal foretage en indledende høring af lufthavnsdriftsorganet og
lufthavnsbrugerne, inden den kommercielle WACC bliver fastlagt.
6.4.4 En procentsats, som taksten for transferpassagerer maksimalt
vil udgøre i forhold til den lokalt afgående passagertakst, hvis
takstfastsættelse ikke aftales mellem parterne. Procentsatsen
fastsættes som et spænd under hensyn til både
lufthavnsdriftsorganets oplysninger om omkostninger pr.
transferpassagerer og pr. lokalt afgående passagerer i referenceåret
efter pkt. 6.2, og eventuelle forventede tilgængelighedseffekter
herudover.
6.5 Lufthavnsdriftsorganet skal senest 1. december i året forud
for reguleringsperiodens udløb (år n-2), fremlægge følgende for
de luftfartsselskaber, som deltager i forhandlingerne og for Trafik-
, Bygge- og Boligstyrelsen:
6.5.1 10-års plan for udvikling af luftfartsmæssige og
kommercielle investeringer i lufthavnen baseret på bl.a.
informationerne i pkt. 6.3.1-6.3.3. Første år i planen skal være året
forud for reguleringsperiodens udløb (år n-2 til n+7).
6.5.2 Årlig historisk opgørelse, omfattende referenceåret og de
seneste 5 år forud for dette (år n-8 til n-3), af merafkast på
henholdsvis de luftfartsmæssige og kommercielle anlæg og ydelser,
jf. pkt. 8.4.4, herunder størrelsen af indtægter, driftsomkostninger,
afskrivninger og forrentning af investeret kapital. Opgørelsen skal
vise sammenhæng til reviderede årsrapporter og angive de
principper som er anvendt til fordeling af indtægter,
driftsomkostninger og afskrivninger mellem luftfartsmæssige og
kommercielle aktiviteter.
6.5.3 Dokumentation af:
6.5.3.1 Effektiviseringsgevinster, herunder relevante nøgletal, for
indeværende reguleringsperiode (dog begrænset til årene forud for
året for udløbet af indeværende reguleringsperiode (år n-1)).
6.5.3.2 Opfyldelse af KPI’er, jf. pkt. 4.3.1, i perioden hvor
indeværende SLA er gældende.
6.5.3.3 Myndighedsbestemte omkostninger for indeværende og
kommende reguleringsperiode.
6.5.4 En opgørelse omfattende referenceåret og de kommende 8
år herefter for dette (år n-3 til n+5) af:
6.5.4.1 Driftsomkostninger for hhv. luftfartsmæssige aktiviteter
fordelt på overordnede kategorier og aktiviteter og kommercielle
aktiviteter.
6.5.4.2 Afskrivninger på hhv. nye og eksisterende luftfartsmæssige
aktiver, fordelt på overordnede kategorier og aktiviteter og
kommercielle aktiver, samt dokumentation heraf, og
6.5.4.3 Investeret og ibrugtaget kapital for hhv. luftfartsmæssige
aktiver fordelt på overordnede kategorier og aktiviteter og
kommercielle aktiver, opgjort ultimo i hvert af årene, herunder den
rimelige forrentning af den investerede kapital, som beregnet på
baggrund af den WACC som er fastsat af Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen, jf. pkt. 6.4.2 og 6.4.3.
6.5.5 Redegørelse for kendte fremtidige ændringer i
lufthavnsdriftsorganers omkostningsniveau for perioden startende
fra referenceåret og 8 år frem (år n-3 til n+5).
6.5.6 Lufthavnsdriftsorganets forslag til nye lufthavnstakster
inklusive begrundelse for den metode, der er anvendt til beregning
af lufthavnstakster, samt en opgørelse over de forskellige
tjenesteydelser og infrastrukturanlæg, som stilles til rådighed til
gengæld for de foreslåede lufthavnstakster.
6.5.7 De planlagte luftfartsmæssige investeringers forventede
indvirkning på kapaciteten i lufthavnen.
Copyright © 2017 Karnov Group Denmark A/S
side 3
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 330: MFU spm. om ministeren vil oversende det lovkompleks, som regulerer opkrævning af flyafgift fra fly der lander i danske lufthavne, til transportministeren
2155432_0004.png
BKG
7. Takstforhandlingerne
7.1 Fastsættelse af lufthavnstakster skal så vidt muligt ske efter
aftale mellem lufthavnsdriftsorganet og lufthavnsbrugerne.
7.2 Forhandlingerne indledes den 1. december i året forud for
udløbet af indeværende reguleringsperiode (år n-2) og skal være
afsluttet senest den 1. juni i året for udløbet af indeværende
reguleringsperiode (år n-1).
7.3 Parterne i forhandlingerne er lufthavnsdriftsorganet og
lufthavnsbrugere, der er fysisk etableret i lufthavnen (har base),
samt lufthavnsbrugere som selvstændigt eller i forening
repræsenterer mindst 3 pct. af lufthavnens passagerbevægelser eller
starter. Deltagelseskravet beregnes over en periode på de seneste
fire afsluttede kvartaler forud for takstforhandlingernes start, jf.
pkt. 7.2.
7.4 Forud for forhandlingerne om lufthavnstaksterne indkalder
lufthavnsdriftsorganet til et informationsmøde med alle
lufthavnsbrugere for at orientere om forhandlingsprocessen og
tidsplanen. Lufthavnsbrugerne har her mulighed for at kommentere
proces og tidsplan, samt komme med forslag til de kommende
forhandlinger.
7.5 Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens rolle i forhandlingsforløbet:
7.5.1 Styrelsen kan, med rådgivere, deltage som observatør i
forhandlingerne.
7.5.2 Styrelsen kan på eget initiativ eller på anmodning fra en af
parterne i forhandlingerne beslutte at indtræde som mægler i
forhandlingerne.
7.5.3 Styrelsen kan pålægge parterne at fremlægge den
dokumentation og information, som Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen finder nødvendig for at sikre gennemsigtighed under
forhandlingerne.
7.6 Lufthavnstaksterne kan aftales for en periode på op til 6
kalenderår.
7.7 Eksisterende omkostninger i relation til opfyldelse af
myndighedskrav, herunder om security-, safety- og miljøforhold,
indgår på lige vilkår med andre omkostninger ved fastsættelse af
lufthavnstaksterne.
7.8 Hvis lufthavnstaksterne er fastsat efter aftale mellem
lufthavnsdriftsorganet og lufthavnsbrugerne skal parterne udfærdige
en takstaftale. Takstaftalen skal som minimum indeholde:
7.8.1 En beskrivelse af de gældende lufthavnstakster (herunder
takstniveau) samt en beskrivelse af de kommende lufthavnstakster
(herunder takstniveau før evt. prisregulering) i reguleringsperioden.
De enkelte lufthavnstakster skal være udspecificeret i denne
beskrivelse.
7.8.2 En beskrivelse af alle differentierede lufthavnstakster, jf.
pkt. 3.3-3.5.
7.8.3 Bestemmelser om hvordan væsentlige ændringer i
forudsætningerne for takstaftalen håndteres.
7.8.4 Bestemmelser om løsning af eventuelle tvister om aftalen.
7.9 Lufthavnsdriftsorganet konstaterer, om – og i givet fald
hvornår – forhandlingerne ikke fører til en takstaftale og meddeler
dette til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, der herefter påbegynder
takstfastsættelse efter afsnit 8.
7.10 Ved afslutningen af forhandlingerne i året før udløbet af
indeværende reguleringsperiode (år n-1) skal lufthavnsdriftsorganet
indkalde til et møde med lufthavnsbrugerne for at orientere om de
påtænkte ændringer af lufthavnstaksterne på baggrund af
forhandlingerne. Lufthavnsbrugerne har her mulighed for at
kommentere de påtænkte ændringer. Mødet skal gennemføres på
en sådan måde, at bestemmelserne i afsnit 9 om proces for
godkendelse af lufthavnstakster respekteres.
8. Takstfastsættelse aftales ikke mellem parterne (Fall back)
8.1 Reguleringsperioden er 2 år, hvis takstfastsættelsen ikke aftales
mellem parterne.
8.2 Hvis takstfastsættelsen ikke aftales mellem parterne, fastsætter
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen én 10-årig trafikprognose, jf.
pkt. 6.4.1.
8.3 Hvis takstfastsættelsen ikke aftales mellem parterne, fastsættes
årlige indtægtsrammer af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, jf. pkt.
4.2. Indtægtsrammerne fastsættes senest den 1. august i året for
udløbet af indeværende reguleringsperiode (år n-1) og skal dække
to kalenderår efter indeværende reguleringsperiodes udløb.
8.4 De årlige indtægtsrammer for de luftfartsmæssige anlæg og
ydelser består af summen af følgende beløb:
8.4.1 En omkostningsramme, som fastsættes med henblik på
dækning af luftfartsmæssige driftsomkostninger i referenceåret,
idet der korrigeres for eventuelle anormale omkostninger i
referenceåret. Omkostningsrammen fremskrives herefter med
passagerudviklingen, og et gennemsnit af pristalsudviklingen fra
og med 2. kvartal i året og 4 år tilbage, så der opnås en samlet
omkostningsramme for hvert af de 2 år i reguleringsperioden.
Pristalsudviklingen opgøres på baggrund af et sammenvejet indeks
med 70 pct. lønandel og 30 pct. materialandel. Lønindekset er
Danmarks Statistiks lønindeks for virksomheder og organisationer
(ILON12). Materialindekset er Danmarks Statistiks prisindeks for
indenlandsk vareforsyning (PRIS11). Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen kan stille krav til lufthavnsdriftsorganet om
effektivisering af omkostningsrammen til brug for udregning af
indtægtsrammen. Et evt. effektiviseringskrav fastsættes som en
procentdel af omkostningsrammen Ved vurdering af
nødvendigheden og i givet fald størrelsen af effektiviseringskravet
vil Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen inddrage en vurdering af
skønnet effektiviseringspotentiale, hvori kan indgå sammenligninger
med andre nordeuropæiske lufthavne. Hvis Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen har fastsat et eksplicit effektiviseringskrav,
fratrækkes dette omkostningsrammen. Hvor kendte myndighedskrav
i den kommende reguleringsperiode eller serviceniveauer aftalt jf.
den kommende SLA-aftalemedfører forøgede eller reducerede
omkostninger i forhold til referenceåret, korrigeres
omkostningsrammen for det enkelte år i reguleringsperioden.
Omkostninger til væsentlige og uforudsete myndighedskrav, der
eventuelt opstår i en reguleringsperiode, behandles efter
bestemmelserne i afsnit 10.
8.4.2 En omkostningsramme, som fastsættes med henblik på
dækning af af- og nedskrivning på anlægsaktiver.
Omkostningsrammen fastsættes som de forventede årlige af- og
nedskrivninger på anlægsaktiver i hvert af de to år i den kommende
reguleringsperiode. Afskrivninger beregnes på grundlag af de
bogførte anskaffelsespriser. Bogførte anskaffelsespriser opgøres
eksklusive
eventuelle
regnskabsmæssige
opskrivninger.
Afskrivninger på aktiver, som planlægges idriftsat i løbet af den
kommende reguleringsperiode, indregnes i omkostningsrammen
med virkning fra den forventede idriftsættelse.
8.4.3 Et beløb til forrentning af investeret kapital i luftfartsmæssige
aktiver. Forrentningen beregnes som et rimeligt afkast af den
budgetterede gennemsnitlige investerede kapital i det enkelte år i
den kommende reguleringsperiode. Den budgetterede investerede
kapital opgøres hhv. primo og ultimo i hvert af årene i
reguleringsperioden, som den bogførte værdi af anlægsaktiver
ekskl. eventuelle regnskabsmæssige opskrivninger pr. 31. december
i referenceåret med tillæg af forventede investeringer og fradrag
af forventede afskrivninger ekskl. eventuelle regnskabsmæssige
opskrivninger i de efterfølgende år. Aktiver under opførelse kan
side 4
Copyright © 2017 Karnov Group Denmark A/S
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 330: MFU spm. om ministeren vil oversende det lovkompleks, som regulerer opkrævning af flyafgift fra fly der lander i danske lufthavne, til transportministeren
2155432_0005.png
BKG
kun medregnes, hvis der ikke indregnes finansieringsomkostninger
i aktiverede anlægsomkostninger.
8.4.4 En overførsel af merafkast fra det kommercielle område,
som skal fratrækkes indtægtsrammen. Merafkastet opgøres som
indtægter fratrukket driftsomkostninger, afskrivninger og et rimeligt
afkast af investeret kapital. Opgørelsen af merafkastet foretages på
baggrund af referenceåret, idet der korrigeres for eventuelle
anormale indtægter og omkostninger i referenceåret, mens indtægter
ved eventuelt salg af forretningsområder fordeles over en årrække.
Merafkastet fremskrives herefter med passagerudviklingen, så der
opnås et merafkast for hvert af de 2 år i reguleringsperioden.
Overførslen er fastsat som en andel på 40 pct. af det kommercielle
merafkast.
8.5 Hvis takstfastsættelsen ikke aftales mellem parterne, fastsætter
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen én procentsats, som taksten for
transferpassagerer maksimalt vil udgøre i forhold til den lokalt
afgående passagertakst, jf. pkt. 6.4.4.
8.6 Lufthavnsdriftsorganet udarbejder forslag til lufthavnstakster
med udgangspunkt i indtægtsrammerne og trafikprognosen, jf. pkt.
6.4.1, og transferprocentsatsen, jf. pkt. 6.4.4, for
indtægtsrammeperioden. Forslaget til lufthavnstakster skal som
minimum indeholde følgende:
8.6.1 Angivelse af lufthavnstakster for hvert af årene i
takstreguleringsperioden.
8.6.2 Dokumentation for at de samlede forventede indtægter fra
de luftfartsmæssige ydelser ikke vil overstige indtægtsrammen i
de enkelte år.
8.6.3 En begrundelse for væsentlige afvigelser i det relative forhold
mellem de individuelle lufthavnstakster i forhold til den tidligere
takstperiode, som ikke kan tilskrives en samlet justering af alle
lufthavnstakster.
8.7 Lufthavnsdriftsorganet skal indkalde til et møde med
lufthavnsbrugerne for at orientere om og begrunde, de påtænkte
ændringer af lufthavnstaksterne. Lufthavnsbrugerne har her
mulighed for at kommentere de påtænkte ændringer. Mødet skal
finde sted på en sådan måde, at bestemmelserne i afsnit 9 om
godkendelse af lufthavnstakster respekteres.
9. Proces for godkendelse af lufthavnstakster
9.1 Lufthavnsdriftsorganets takstregulativer og de lufthavnstakster,
der opkræves af lufthavnsdriftsorganer omfattet af denne BL, skal
være godkendt af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.
9.2 Ansøgning om godkendelse af lufthavnstakster og
takstregulativer skal være Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen i hænde
senest den 1. september i året for udløbet af indeværende
reguleringsperiode (år n-1). Denne frist kan udskydes af
lufthavnsdriftsorganet, hvis det accepteres af de lufthavnsbrugere,
der har deltaget i forhandlingen. Fristen kan dog ikke udskydes til
mindre end 4 uger før reguleringsperiodens udløb. En
fristnedsættelse efter denne bestemmelse forudsætter, at fristen for
takstregulativets ikrafttrædelse overholdes, jf. pkt. 9.6-9.7. Trafik-
, Bygge- og Boligstyrelsen kan i særlige tilfælde dispensere fra
denne bestemmelse når det skønnes foreneligt med de hensyn, der
ligger til grund for de pågældende bestemmelser, herunder
internationale regler på området.
9.3 Lufthavnsdriftsorganets ansøgning om godkendelse af
lufthavnstakster skal som minimum indeholde følgende:
9.3.1 Dokumentation for at der er gennemført samråd.
9.3.2 En redegørelse for eventuelle væsentlige indsigelser fra
lufthavnsbrugerne til de af lufthavnsdriftsorganet påtænkte
ændringer af lufthavnstaksterne, jf. pkt. 7.10.
9.3.3 En begrundet udtalelse om, hvorvidt de påtænkte ændringer
af lufthavnstaksterne er udtryk for et forhandlingsresultat. I
bekræftende fald vedlægges parternes takstaftale, jf. pkt. 7.8.
9.3.4 En begrundelse for væsentlige afvigelser i det relative forhold
mellem de individuelle lufthavnstakster i forhold til den tidligere
takstperiode.
9.4 Lufthavnsdriftsorganets ansøgning om godkendelse af forslag
til lufthavnstakster efter pkt. 8.6, skal ud over det i pkt. 9.3 anførte
som minimum indeholde følgende:
9.4.1 Forslaget til nye lufthavnstakster inklusive begrundelse for
den metode, der er anvendt til beregning af lufthavnstaksterne.
9.4.2 En opgørelse over de forskellige ydelser og
infrastrukturanlæg, som stilles til rådighed til gengæld for de
foreslåede lufthavnstakster.
9.5 Det er en forudsætning for godkendelse, at lufthavnstaksterne
er omkostningsrelaterede, gennemskuelige og ikke-diskriminerende.
9.5.1 Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen vurderer på baggrund af
ansøgningen, om de påtænkte ændringer af lufthavnstaksterne er
udtryk for et forhandlingsresultat.
9.5.2 Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen vurderer, om
lufthavnstaksterne er omkostningsrelaterede, herunder om der på
baggrund af parternes SLA efter pkt. 4.3 er en sammenhæng mellem
takst-, service- og kapacitetsniveau.
9.6 Lufthavnstaksterne kan tidligst træde i kraft 2 måneder efter,
at Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har godkendt
lufthavnstaksterne, jf. dog pkt. 9.6.1.
9.6.1 Denne frist kan ændres, hvis det aftales mellem
lufthavnsdriftsorganet og lufthavnens brugere. Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen vurderer, om denne aftale er udtryk for et
forhandlingsresultat.
9.7 De godkendte takstregulativer træder i kraft den 1. januar.
9.8 Kan Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen ikke godkende
lufthavnstaksterne, udarbejdes nye lufthavnstakster, der forelægges
til godkendelse inden for en af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen
fastsat frist. Kan lufthavnstaksterne fortsat ikke godkendes,
fastsættes nye lufthavnstakster af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen
efter konsultation med lufthavnsdriftsorganet og lufthavnsbrugere.
9.9 Indtil Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har godkendt eller
fastsat nye lufthavnstakster, gælder de tidligere lufthavnstakster.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen bestemmer - ligeledes efter
konsultation med lufthavnsdriftsorganet og lufthavnsbrugerne - fra
hvilket tidspunkt de nye lufthavnstakster skal gælde.
10. Ændringer af lufthavnstakster i reguleringsperioden
10.1 Ændringer i lufthavnstaksterne, som lufthavnsdriftsorganet
og de forhandlingsberettigede lufthavnsbrugere er enige om, skal
efterfølgende godkendes af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.
Bestemmelserne i pkt. 9.5-9.7 finder anvendelse.
10.2 Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen kan af egen drift, eller
efter anmodning fra enten lufthavnsdriftsorganet eller
lufthavnsbrugerne, ændre lufthavnstaksterne, hvis der i
reguleringsperioden indtræder væsentlige ændringer i
forudsætningerne for:
10.2.1 Parternes aftale om takstfastsættelsen,
10.2.2 Trafik-, Bygge- og Boligstyrelens godkendelse af
lufthavnstaksterne, eller
10.2.3 Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens fastsættelse af
indtægtsrammen efter fall back-modellen.
10.3 Ændringer i forudsætningerne, jf. pkt. 10.2, kan være, men
er ikke begrænset til, væsentlige og/eller uforudsete ændringer i:
10.3.1 Lufthavnens aktivitetsniveau.
10.3.2 Lufthavnsdriftsorganets driftsindtægter eller –omkostninger.
10.3.3 Behovet for investeringer i lufthavnens infrastruktur,
servicefaciliteter og udvikling i øvrigt, eller
side 5
Copyright © 2017 Karnov Group Denmark A/S
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 330: MFU spm. om ministeren vil oversende det lovkompleks, som regulerer opkrævning af flyafgift fra fly der lander i danske lufthavne, til transportministeren
2155432_0006.png
BKG
10.3.4 Lufthavnsdriftsorganets opfyldelse af investeringsplaner.
10.4 Ændringer af lufthavnstaksterne i henhold til pkt. 10.2
forudsætter, at lufthavnsdriftsorganet og lufthavnsbrugerne har
forsøgt at nå til enighed.
10.5 Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen kan til enhver tid forlange
ændringer i lufthavnstaksterne, hvis samfundsmæssige interesser
eller overordnede trafikale hensyn nødvendiggør dette.
10.6 Ændring af lufthavnstaksterne i henhold til pkt. 10.2 og 10.5
fastsættes efter høring af parterne.
11. Offentliggørelse af lufthavnstakster
11.1 Lufthavnsdriftsorganet skal offentliggøre takstregulativet og
sikre, at det er umiddelbart tilgængeligt for lufthavnsbrugerne.
11.2 Lufthavnsdriftsorganet skal fremsende takstregulativet til
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen samtidig med offentliggørelsen.
12. Informationsudveksling
12.1 Såvel lufthavnsdriftsorganet som lufthavnsbrugerne er
forpligtede til at give de oplysninger, herunder de dokumenter, som
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen anmoder om som led i
administrationen af denne BL. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen
kan på ethvert tidspunkt fra lufthavnsdriftsorganet anmode om
eksempelvis oversigter for flerårige perioder over:
12.1.1 Lufthavnsdriftsorganets samlede omkostninger og indtægter
fra de luftfartsmæssige anlæg og ydelser.
12.1.2 Lufthavnsdriftsorganets samlede omkostninger og indtægter
fra ikke-luftfartsmæssige anlæg og ydelser (kommerciel
virksomhed).
12.1.3 Lufthavnsdriftsorganets samlede omkostninger og indtægter
for hver enkel lufthavnstakst.
12.1.4 Udviklingen i lufthavnens aktivitetsniveau inden for hver
enkel lufthavnstakst, og
12.1.5 De anvendte fordelingsprincipper og -nøgler for
anlægsaktiver og driftsomkostninger, herunder om der i perioden
er sket ændringer i disse.
12.2 Lufthavnsdriftsorganet skal for de oplysninger, der er nævnt
i pkt. 12.1.1-12.1.3, dokumentere sammenhængen til
lufthavnsdriftsorganets årsrapport. For så vidt angår fordelingen
mellem luftfartsmæssige og kommercielle omkostninger, samt
fordeling inden for hver enkel lufthavnstakst, kan denne foretages
baseret på skøn.
12.3 Hvis Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen ikke inden for en
fastsat rimelig frist modtager de oplysninger, som Trafik-, Bygge-
og Boligstyrelsen har anmodet om efter pkt. 12.1 og 12.2, træffer
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen sin afgørelse på det foreliggende
grundlag.
13. For sen betaling
13.1 Hvis lufthavnstaksten ikke betales rettidigt, kan
lufthavnsdriftsorganet
opkræve
et
omkostningsrelateret
ekspeditionsgebyr for hver erindringsskrivelse.
13.2 Der kan endvidere tillægges renter i overensstemmelse med
renteloven, jf. luftfartslovens § 71, stk. 3.
13.3 Betalingerne med påløbne renter kan inddrives ved
udpantning, jf. luftfartslovens § 71, stk. 5.
14. Straf
14.1 Overtrædelse af bestemmelserne i pkt. 3.1, pkt. 3.5, pkt. 3.6,
pkt. 3.7, pkt. 5.3 og 5.4, pkt. 6.1 og 6.2, pkt. 6.5, pkt. 9.1, pkt. 10.1,
afsnit 11, pkt. 12.1 og 12.2, samt pkt. 17.5.7, straffes med bøde.
Det samme gælder manglende efterlevelse af pålæg efter pkt. 7.5.3.
14.2 For overtrædelse begået af selskaber mv. (juridiske personer)
kan der pålægges strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel,
jf. luftfartslovens § 149, stk. 14.
Copyright © 2017 Karnov Group Denmark A/S
15. Klageadgang
15.1 Afgørelser truffet af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen efter
denne BL kan ikke indbringes for transport-, bygnings- og
boligministeren eller anden administrativ myndighed, jf.
bekendtgørelse om Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens opgaver og
beføjelser, klageadgang og kundgørelse af visse af Trafik-, Bygge-
og Boligstyrelsens forskrifter.
16. Evaluering af modellen
16.1 Modellen, herunder de fastsatte vilkår, kan evalueres af
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, så resultatet heraf kan indgå i
relation til den efterfølgende reguleringsperiode. I forbindelse med
denne evaluering foretages høring af lufthavnsdriftsorganet og
lufthavnsbrugere.
17. Ikrafttræden og overgangsbestemmelser
17.1 Denne BL træder i kraft den 1. januar 2018.
17.2 BL 9-15, 3. udgave af 8. marts 2011, Bestemmelser om
betaling for benyttelse af lufthavne (lufthavnstakster), ophæves.
Ligeledes ophæves BL 9-15 A, 1. udgave af 20. november 2013,
Bestemmelser om ændring af BL 9-15, 3. udgave af 8. marts 2011,
Bestemmelser om betaling for benyttelse af lufthavne
(lufthavnestakster).
17.3 Takstregulativer, som på ikrafttrædelsestidspunktet er
godkendt af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen for en bestemt
periode, gælder indtil udløbet af denne periode.
17.4 Takstregulativer, som skal afløse et gældende takstregulativ,
jf. pkt. 17.3, kan uanset pkt. 7.6 og pkt. 9.7 træde i kraft på en anden
dato end 1. januar, men skal ophøre ved udgangen af et kalenderår.
17.5 For takstregulativer, som skal afløse et gældende regulativ,
jf. pkt. 17.3, gælder i øvrigt følgende overgangsbestemmelser:
17.5.1 Indtægtsrammeperioden, som er den periode for hvor
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen fastsætter indtægtsrammer i fall
back, udgøres af kalenderårene 2019-2020.
17.5.2 Referenceåret er, uanset pkt. 2.12, år 2017.
17.5.3 Reguleringsperioden starter i år 2019, dagen efter udløbet
af den indeværende reguleringsperiode, og ophører senest den 31.
december 2024, uanset pkt. 2.13 og pkt. 8.1.
17.5.4 Pkt. 6.2 finder ikke anvendelse i den kommende
reguleringsperiode. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen fastsætter
jf. pkt. 6.4.4 en procentsats på baggrund af egne opgørelser af
omkostninger pr. transferpassager og pr. lokalt afgående passager.
17.5.5 Informationer fra lufthavnsbrugerne til brug for
forhandlingerne skal, uanset pkt. 6.3, fremlægges den 19. januar
2018.
17.5.5.1 Prognoserne skal uanset pkt. 6.3.1, 6.3.2 og 6.3.3 starte
i år 2018.
17.5.6 Informationer fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen til brug
for forhandlingerne fremlægges, uanset pkt. 6.4, den 19. februar
2018.
17.5.6.1 Trafikprognosen skal uanset pkt. 6.4.1 starte i år 2018.
17.5.7 Informationer fra lufthavnsdriftsorganet, til brug for
forhandlingerne skal uanset pkt. 6.5, fremlægges den 19. marts
2018.
17.5.7.1 Den 10-årige plan for udvikling af luftfartsmæssige og
kommercielle investeringer i lufthavnen skal upåagtet pkt. 6.5.1
starte i år 2018.
17.5.7.2 Den historiske opgørelse dækker uanset pkt. 6.5.2
kalenderårene 2012-2017.
17.5.7.3 Den årlige opgørelse over informationerne nævnt i pkt.
6.5.4.1-6.5.4.3 skal omfatte årene 2017-2024, uanset pkt. 6.5.4.
side 6
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 330: MFU spm. om ministeren vil oversende det lovkompleks, som regulerer opkrævning af flyafgift fra fly der lander i danske lufthavne, til transportministeren
2155432_0007.png
BKG
17.5.7.4 Redegørelsen over kendte fremtidige ændringer i
lufthavnsdriftsorganets omkostningsniveau skal omfatte årene 2017-
2024, uanset pkt. 6.5.5.
17.5.8 Forhandlingerne indledes, uanset pkt. 7.2, den 19. marts
2018 og skal være afsluttet senest den 19. september 2018.
17.5.9 Ansøgning om godkendelse af lufthavnstakster skal være
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen i hænde senest den 1. december
2018 uanset pkt. 9.2.
17.5.10 Overførselsprocenten af merafkastet i indtægtsrammen
sættes, uanset pkt. 8.4.4, til 35 pct. i perioden frem til og med år
2022.
Copyright © 2017 Karnov Group Denmark A/S
side 7
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 330: MFU spm. om ministeren vil oversende det lovkompleks, som regulerer opkrævning af flyafgift fra fly der lander i danske lufthavne, til transportministeren
2155432_0008.png
BKG
Bilag 1. BL 9-15, udgave 4, referencedokumenter
1. ICAO, Doc 9082/9 Policies on Charges for Airports and Air
Navigation Services, seneste udgave.
2. ICAO, Doc 9562/3 Airport Economics Manual, seneste udgave.
3. Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr. 391/2013
af 3. maj 2013 om en fælles afgiftsordning for luftfartstjenester
(EØS-relevant tekst).
4. Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2006
af 5. juli 2006 om handicappede og bevægelseshæmmede personers
rettigheder, når de rejser med fly.
5. Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/12/EF af 11.
marts 2009 om lufthavnsafgifter.
6. Bekendtgørelse nr. 933 af 9. december 1997 om adgang til
ground handling-markedet i danske lufthavne.
De dokumenter, der er nævnt i pkt. 1 - 6 ovenfor, findes på Trafik-
, Bygge- og Boligstyrelsens hjemmeside www.tbst.dk, og
dokumentet nævnt i pkt. 6 findes desuden på Retsinformations
hjemmeside www.retsinformation.dk.
Dokumenterne nævnt i pkt. 1 - 2 ovenfor, kan endvidere erhverves
ved henvendelse til:
ICAO Headquarters, Montreal, Canada
International Civil Aviation Organization (ICAO)
999 Robert-Bourassa Boulevard, Montréal, Quebec H3C 5H7,
Canada
Tel. : +1 514-954-8219
Fax: +1 514-954-6077
E-mail: [email protected]
Customer Services: [email protected]
Oplysning om indholdet af reglerne fås ved henvendelse til:
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen
Edvard Thomsens Vej 14
2300 København S
Telefon 7221 8800
Fax 7262 6790
E mail [email protected]
Copyright © 2017 Karnov Group Denmark A/S
side 8