Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2155429_0001.png
TRA N SPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. n r.
27. februar 2020
2020-1360
Frederi ksholms Kanal 27 F
1220 Køben h avn K
Tel efon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 5. februar 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Morten Messerschmidt (DF).
Spørgsmål nr. 330:
Spørgeren forstår, at opkrævning af flyafgift fra fly, der lander i danske lufthav-
ne, opkræves og videreformidles af det pågældende flyselskab. Vil ministeren
oversende det lovkompleks, som regulerer denne opkrævning af flyafgift?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, der oplyser
følgende, som jeg kan henholde mig til:
”Civile
og kommercielle fly, der afgår fra og lander i danske lufthavne, betaler
en række forskellige afgifter og takster til henholdsvis myndighederne, lufthav-
nene samt luftkontroltjenesten Naviair.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen opkræver en safety-afgift pr. passager (det
såkaldte safetybidrag), som flyver fra en dansk, færøsk eller grønlandsk luft-
havn. Safety-afgiften finansierer bl.a. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens løben-
de tilsyn med luftdygtigheden af kommercielle luftfartøjer, de teletekniske an-
læg på lufthavnene samt visse tjenester fra flyvekontroltjenesten (Naviair).
Afgiften er hjemlet i § 148 i lov om luftfart, jf. lovbekendtgørelse nr. 1149 af 13.
oktober 2017 som ændret ved lov nr. 731 af 8. juni 2018 om ændring af lov om
luftfart (Bilag 1). De nærmere regler for inddrivelse er fastsat i bekendtgørelse
om Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens gebyrer og afgifter på luftfartsområdet
mv., jf. bekendtgørelse nr. 1335 af 27. november 2019 (Bilag 2).
Lufthavnene opkræver en lufthavnstakst fra luftfartsselskaberne for at benytte
lufthavnenes faciliteter og tjenester som eksempelvis landing, start, afmærk-
ning af flyvepladsen, parkering af fly samt passager- og fragtekspedition. Luft-
havnene opkræver taksterne med hjemmel i §§ 52 og 71 i lov om luftfart (Bilag
1). Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har fastsat nærmere regler herfor i BL 9-15
om bestemmelser om betaling for benyttelse af lufthavne, jf. bekendtgørelse nr.
10135 af 15. november 2017 (Bilag 3).
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 330: MFU spm. om ministeren vil oversende det lovkompleks, som regulerer opkrævning af flyafgift fra fly der lander i danske lufthavne, til transportministeren
2155429_0002.png
Luftfartsselskaberne betaler afgifter for flyveledelse og kontroltjenester. Navi-
air forestår den civile kontrol af det danske luftrum, hvorfor luftfartsselskaber-
ne betaler for områdekontroltjeneste af det danske luftrum samt for tårn-, ind-
og udflyvningskontroltjeneste til forskellige lufthavne. Disse aktiviteter er bru-
gerfinansierede i henhold til EU’s gennemførelsesafgørelse om Single European
Sky (forordning 2019/317), som ligeledes regulerer prisfastsættelsen for de
forskellige tjenester (Bilag 4 og 5). I henhold til denne forordning afgiftsfritages
fly, der flyver efter de såkaldte visuelflyveregler.
De forskellige takster og afgifter indgår som en del af luftfartsselskabernes
samlede omkostninger og må derfor antages at være afspejlet i den billetpris,
som luftfartsselskaber afkræver passagererne.”
Si de 2/2
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht