TRANSPORTMINISTEREN
2. april 2020
2020-1296
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 4. februar stillet mig følgende spørgsmål (TRU
alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Anne Valentina Berthelsen (SF).
Spørgsmål nr. 327:
Vil ministeren redegøre for, hvor bredt et BRT-tracé der skal anlægges på
strækningen med den nuværende Østbanes tracé, såfremt BRT-busser i mod-
satkørende retninger skal kunne passere hinanden på ruten, og hvad det koster
at anlægge et tracé af en sådan bredde, herunder hvad det koster i ekspropria-
tionsudgifter? Spørgsmålet stilles bl.a. på baggrund af videoen "Grøn Regional
BRT" på Transportministeriets hjemmeside (Undersøgelse af tog på gummihjul
på Østbanen, 28. januar 2020, trm.dk), hvor fordelene ved en BRT løsning bl.a.
fremstilles som værende, at BRT-busserne kan passere hinanden på ruten.
Svar:
I analysen er det forudsat, at BRT-infrastrukturen er 1-sporet med krydsnings-
punkter ved standsningsstederne, som muliggør at modkørende busser kan
passere hinanden.
Af trafiksikkerhedsmæssige årsager forventes det, at BRT-infrastrukturen er
nødt til at være lidt bredere, end jernbanen er i dag, dog således at det i overve-
jende grad kan holdes inden for det nuværende udmatrikulerede jernbaneareal.
Spørgsmålet om udgifterne til ovennævnte løsninger er netop et af analysens
genstandsfelter og vil derfor indgå i afrapporteringen.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht