TRANSPORTMINISTEREN
2. april 2020
2020-1296
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 4. februar stillet mig følgende spørgsmål (TRU
alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Anne Valentina Berthelsen (SF).
Spørgsmål nr. 326:
Vil ministeren redegøre for, hvad det vil koste at anlægge et BRT-tracé på
strækningen med Østbanens nuværende tracé inkl. anlæg på strækningen mel-
lem Køge og Roskilde, jf. aftalen om, at Østbanen fra december 2020 skal for-
længes fra Køge til Roskilde, idet Region Sjælland overtager trafikkøberansva-
ret fra staten på denne strækning? Og vil ministeren desuden redegøre for,
hvad et anlæg af et BRT-tracé på Østbanens strækning forlænget over Køge til
Roskilde vil betyde for DSB's fleksibilitet?
Svar:
Det er ikke en del af den igangsatte undersøgelse at forholde sig til anlæg af en
BRT-løsning på strækningen fra Køge til Roskilde, og det har heller ikke været
en del af de indledende beregninger, som alene vedrører Østbanens nuværende
tracé. Jeg kan derfor ikke gå nærmere ind i, hvad en eventuel forlængelse af
BRT til Roskilde i givet fald ville betyde for DSB’s fleksibilitet.
For så vidt angår spørgsmålet om, hvad det vil koste at anlægge et BRT-tracé på
Østbanen, vil jeg i det følgende gengive de helt indledende overslag vedrørende
omkostningerne forbundet med at anlægge en BRT-løsning på Østbanens nu-
værende tracé sammenholdt med indledende overslag for, hvad det forventes at
koste at renovere de nuværende jernbanespor. I overslagene indgår også over-
slag over driftsomkostninger.
De indledende overslag, som lå til grund for beslutningen om at igangsætte en
forundersøgelse, fremgår af Tabel 1 nedenfor. Tallene baserede sig på generelle
data om vej- og baneområdet og dermed ikke på konkrete data fra Østbanen.
Alle relevante poster gennemgås og konsolideres for nærværende i det igang-
værende analysearbejde.