Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2173676_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
2. april 2020
2020-1296
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 4. februar stillet mig følgende spørgsmål (TRU
alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Anne Valentina Berthelsen (SF).
Spørgsmål nr. 326:
Vil ministeren redegøre for, hvad det vil koste at anlægge et BRT-tracé på
strækningen med Østbanens nuværende tracé inkl. anlæg på strækningen mel-
lem Køge og Roskilde, jf. aftalen om, at Østbanen fra december 2020 skal for-
længes fra Køge til Roskilde, idet Region Sjælland overtager trafikkøberansva-
ret fra staten på denne strækning? Og vil ministeren desuden redegøre for,
hvad et anlæg af et BRT-tracé på Østbanens strækning forlænget over Køge til
Roskilde vil betyde for DSB's fleksibilitet?
Svar:
Det er ikke en del af den igangsatte undersøgelse at forholde sig til anlæg af en
BRT-løsning på strækningen fra Køge til Roskilde, og det har heller ikke været
en del af de indledende beregninger, som alene vedrører Østbanens nuværende
tracé. Jeg kan derfor ikke gå nærmere ind i, hvad en eventuel forlængelse af
BRT til Roskilde i givet fald ville betyde for DSB’s fleksibilitet.
For så vidt angår spørgsmålet om, hvad det vil koste at anlægge et BRT-tracé på
Østbanen, vil jeg i det følgende gengive de helt indledende overslag vedrørende
omkostningerne forbundet med at anlægge en BRT-løsning på Østbanens nu-
værende tracé sammenholdt med indledende overslag for, hvad det forventes at
koste at renovere de nuværende jernbanespor. I overslagene indgår også over-
slag over driftsomkostninger.
De indledende overslag, som lå til grund for beslutningen om at igangsætte en
forundersøgelse, fremgår af Tabel 1 nedenfor. Tallene baserede sig på generelle
data om vej- og baneområdet og dermed ikke på konkrete data fra Østbanen.
Alle relevante poster gennemgås og konsolideres for nærværende i det igang-
værende analysearbejde.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 326: Spm. om, hvad det vil koste at anlægge et BRT-tracé på strækningen med Østbanens nuværende tracé inkl. anlæg på strækningen mellem Køge og Roskilde, til transportministeren
2173676_0002.png
Side 2/4
Tabel 1: Østbanen
Sporrenovering/BRT (mio. kr.)
Sporrenovering
Årlige driftsomkostninger
Årlige passagerindtægter
Anlægsomkostning
Årlig fornyelse og vedligehold
Materiel indkøb
Samlede årlige omkostninger
Årlig mindreudgift ved omlæg-
ning til førerløs drift
Samlede årlige omkostninger
(førerløs drift)
68
17
0
37
8
96
n.a.
BRT-løsning
40
17
17-28
19
0
59-70
28
<96
31-42
De enkelte poster i tabellen gennemgås nedenfor.
Årlige driftsomkostninger
Estimat på årlige driftsomkostninger for en grøn BRT-løsning på Østbanen
byggede på beregninger fra Cowi. Der blev taget udgangspunkt i en bustimepris
på henholdsvis 1.000 kr. uden for myldretiden, og 1.800 kr. i myldretiden.
Bevares det nuværende jernbane-driftskoncept blev det antaget, at driftsom-
kostninger beløber sig til ca. 68 mio. kr. årligt. Dette baserede
sig på ” Nøgletal
for privatbanerne regnskabstal 2018”, som udarbejdes af Trafik-,
Bygge- og
Boligstyrelsen. Den årlige kontraktbetaling udgjorde 59,6 mio. kr. og driften af
infrastrukturen udgjorde 9,3 mio. kr.
Årlige passagerindtægter
For både jernbanen og en grøn BRT-løsning blev antaget en passagerindtægt på
ca. 17 mio. kr. årligt. Der blev
heri ikke antaget en såkaldt ”skinneeffekt”,
hvor-
efter 10 pct. af passagererne frafalder ved overgangen fra jernbane til bus, hen-
set til at BRT har mange af de samme karakteristika som jernbane.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 326: Spm. om, hvad det vil koste at anlægge et BRT-tracé på strækningen med Østbanens nuværende tracé inkl. anlæg på strækningen mellem Køge og Roskilde, til transportministeren
2173676_0003.png
Side 3/4
Anlægsomkostning
De anførte beløb byggede på meget de indledende overordnede overslag fra
henholdsvis Vejdirektoratet og Cowi på henholdsvis ca. 600 mio. kr. og ca. 975
mio. kr. (begge inkl. 40 pct. reserve). Afskrevet over 50 år med 1,5 pct. i rente
var den årlige udgift opgjort til 17-28 mio. kr.
Forskellene i overslagene skyldes, at der var lagt forskellige forudsætninger til
grund. Det drejede sig blandt andet om vejbredde, mængden af autoværn, an-
tallet af krydsningsstationer og hvor avanceret signalanlæg, der skal være ved
krydsninger af banen (lyskryds eller et særligt signalsystem). Vejbredden udgør
den største prisforskel i anlægsoverslagene. Disse forhold indgår som nævnt i
den igangsatte analyse af en grøn BRT-løsning.
I forhold til det nuværende driftskoncept står Østbanen over for et stort reno-
veringsbehov. Udgiften hertil blev ikke i tabellen opgjort som en anlægsom-
kostning, men derimod som fornyelse af infrastrukturen og blev derfor medta-
get under afsnittet fornyelse og vedligehold.
Årlig fornyelse og vedligehold
Vejdirektoratet antog ca. 19 mio. kr. årligt til fornyelse og vedligehold af BRT-
infrastrukturen. Udgifterne til fornyelse og vedligehold afhænger af kørebanens
bredde. Såfremt den førerløse teknologi er moden på anlægstidspunktet, kan
tracéet anlægges smallere. De årlige omkostninger til vedligehold reduceres i så
fald til 12 mio. kr. årligt.
Såfremt det nuværende driftskoncept bevares, skal Østbanen gennemgå reno-
vering. Den samlede pris for denne renovering blev opgjort af Region Sjælland-
til ca. 660 mio. kr. I ministeriets beregninger blev investeringen afskrevet over
30 år med 1,5 pct. i rente, svarende til 27,5 mio. kr. årligt. Dertil kommer vedli-
gehold, der udgør 9,4 mio. kr. årligt. Samlet set gav det en årlig fornyelse og
vedligeholdelse på ca. 37 mio. kr. for det nuværende driftskoncept.
Materielindkøb
Ved etablering af en grøn BRT-løsning skal der ikke indkøbes materiel, da der i
stedet indkøbes bustimepriser. Bustimepriserne blev indregnet i driftsomkost-
ningerne.
Da Østbanen også står over for en fremtidig materieludskiftning, blev der i de
samlede beregninger medtaget udskiftning af togmateriel. Det blev her antaget,
at der indkøbes 6 tog til 32,5 mio. kr. pr. stk., afskrevet over 30 år med 1,5 pct. i
rente. De 32,5 mio. kr. var et estimat for et almindeligt tog. Såfremt der ønskes
batteritog eller anden type materiel, kan prisen variere.
Samlede årlige omkostninger
For en grøn BRT-løsning lå det indledende overslag de samlede årlige omkost-
ninger fra ca. 59 mio. kr. til ca. 70 mio. kr. alt afhængigt af anlægsudgifternes
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 326: Spm. om, hvad det vil koste at anlægge et BRT-tracé på strækningen med Østbanens nuværende tracé inkl. anlæg på strækningen mellem Køge og Roskilde, til transportministeren
2173676_0004.png
Side 4/4
størrelse. For det nuværende driftskoncept med sporrenovering lå overslaget
for de samlede årlige omkostninger på ca. 96 mio. kr.
Samlede årlige omkostninger ved førerløs drift
Med en antagelse om at man i fremtiden kan køre en grøn BRT-løsning uden
chauffør, blev det overordnet skønnet, at man årligt vil kunne spare 70 pct. af
driftsomkostningerne, hvilket alt andet lige vil give en mindreudgift på 28 mio.
kr. årligt, som eksempelvis kunne anvendes til at øge frekvensen uden for myl-
dretiden. Det var endvidere forventningen, at der inden for det nuværende
driftskoncept vil være mindreudgifter ved overgang til førerløs drift. Omfanget
af besparelserne kunne ikke umiddelbart opgøres.
I forhold til de helt indledende overslag vedrørende driften og den dertilhøren-
de økonomi udestår en lang række spørgsmål vedrørende bl.a. hastighed, sik-
kerhed og frekvens, som alle indgår i den igangværende undersøgelse, som
udføres af Vejdirektoratet og forløber frem til sommeren 2020.
Når undersøgelsen er afsluttet, vil der være et mere oplyst grundlag, som Regi-
on Sjælland kan træffe beslutning ud fra, når regionen skal vurdere, om de øn-
sker at omdanne Østbanen til en grøn BRT-løsning eller at renovere sporene.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht