TRANSPORTMINISTEREN
2. april 2020
2020-1296
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Transportudvalget har i brev af 4. februar stillet mig følgende spørgsmål (TRU
alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Anne Valentina Berthelsen (SF).
Spørgsmål nr. 325:
Vil ministeren redegøre for, hvad det forventeligt vil koste at lave niveaufri ind-
stigning på stationerne langs med Østbanens tracé, herunder på S-togsperroner
på Køge Station, såfremt man anlægger et BRT-bustracé på samme strækning,
og hvad det forventeligt vil koste at anlægge forhøjede perroner til indstigning i
en lavgulvsbus på stationerne på samme strækning? Spørgsmålet stilles bl.a. på
baggrund af videoen "Grøn Regional BRT" på Transportministeriets hjemme-
side (Undersøgelse af tog på gummihjul på Østbanen, 28. januar 2020,
trm.dk), hvor fordelene ved en BRT-løsning fremstilles som værende bl.a. ni-
veaufri indstigning på stationerne, herunder S-togsperronen på Køge Station.
Svar:
Videoen
”Grøn Regional BRT”, som blev fremlagt 28. januar
2020 i forbindelse
med offentliggørelsen af igangsættelse af analysearbejdet, skal opfattes som en
generel grafisk illustration af idékonceptet og ikke som en beskrivelse af et en-
deligt konkret projekt, herunder de konkrete omstigningsforhold på Køge St.
De konkrete løsninger undersøges i den analyse der pågår, herunder anlægs-
omkostninger forbundet med eventuelle ændrede perronforhold.
Telefon
41 71 27 00
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht