TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
6. marts 2020
2020-1186
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 31. januar 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 314:
Vil ministeren oplyse, hvordan man fremadrettet sikrer handicappede borgeres
adgang til dobbelttækkervogne, herunder med hensyn til de krav, der er stillet
til gulvhøjde m.v. i forbindelse med køb af yderligere dobbeltdækkervogne til
DSB?
Svar:
Den 5. februar 2020 tilsluttede forligskredsen bag indkøbet af nye vogne, som
også inkluderer Venstre, at DSB tildeler kontrakt til den spanske leverandør
Talgo om levering af nye vogne, som primært skal anvendes til den internatio-
nale trafik mellem Danmark og Tyskland.
Der er ikke aktuelle planer om, at DSB skal anskaffe nye vogne til den inden-
landske trafik, idet denne primært skal betjenes med de nye elektriske togsæt,
hvor det er en forudsætning i udbuddet at togsættene leveres med niveaufri
adgang ved perroner med standardhøjden på 55 cm. Hertil kommer, at den
indenlandske trafik skal betjenes med de eksisterende dobbeltdækkervogne.
De nye vogne fra Talgo har en indstigningshøjde på 76 cm, som svarer til den
tyske standardhøjde. Passagerer, der rejser fra København H og Ringsted vil
forventeligt ikke opleve niveauforskellen, da der på disse stationer forefindes
perroner med en højde på 72 cm, som DSB vil tilstræbe at anvende i driften
med de nye vogne. For kørestolsbrugere
fra andre stationer vil DSB’s handicap-
service sikre, at de kan få adgang til toget med et varsel på 12 timer før afgang.
Dette vil i praksis ske ved hjælp af lifte på perronerne.
For de eksisterende dobbeltdækkervogne gælder det, at de er udstyret med
lavgulvsvogne med indbyggede lifte, der kan betjenes af togpersonalet. Lav-
gulvsvognene gør det muligt for handicappede at rejse spontant ved perroner
med standardhøjde på 55 cm. Det er ikke alle perroner, der er lige høje, hvorfor
det i nogen tilfælde vil være nødvendigt for handicappede at ringe til DSB’s