Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2149893_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
13. februar 2020
2020-1178
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 31. januar 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Peder Hvelplund (EL).
Spørgsmål nr. 311:
Mener ministeren, det er rimeligt over for det nordjyske togpendlere, at bane-
strækningen mellem Aalborg og Brønderslev, som er en af de mest benyttede
pendlerstrækninger, nu bliver ramt af lukning to gange inden for de næste tre
år, alene fordi det ikke er muligt at finde finansiering til at udføre arbejdet på
én gang, og er ministeren villig til at finde den manglende finansiering, evt.
gennem øgede muligheder for låneoptag og ved at afsøge muligheden for, at der
kan arbejdes i treholdsskift under udførelsen af arbejdet, for at minimere ge-
nerne for passagererne? Der henvises til artiklen i Nordjyske den 24. december
2019 ”Strækning skal lukkes to gange på tre år”.
Svar:
Jeg har stor forståelse for de gener, som togpendlerne oplever i disse år, herun-
der også i Nordjylland. Jeg er opmærksom på, at sporspærringerne kan gøre
det svært at fastholde passagerne på kort og langt sigt. Samtidig kommer vi
ikke uden om at sikre den nødvendige fornyelse
uden fornyelsen har vi ikke
nogen jernbane.
For så vidt angår den konkrete planlægning og økonomi for arbejderne i Nord-
jylland har Banedanmark oplyst følgende:
”Spørgsmålet
henviser til en artikel i Nordjyske Stiftstidende fra den 24. de-
cember, hvori det anføres, at Banedanmark pga. manglende økonomi udskyder
arbejder fra 2020 til 2022, hvilket betyder, at strækningen nord for Aalborg
lukkes i ni uger i 2022.
Banedanmark har truffet beslutning om at udskyde arbejder ved Aalborg St. fra
2020 til 2022, som er årsagen til lukningen af sporet nord for Aalborg i 2022.
Udskydelsen beror alene på mangel på sikringstekniske valideringsressourcer
og foretages ikke på grund af manglende økonomi. Banedanmarks mangel på
valideringsressourcer i forhold til den ønskede anlægsportefølje er uddybende
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 311: MFU spm. om ministeren finder det rimeligt over for de nordjyske togpendlere, at banestrækningen mellem Aalborg og Brønderslev nu bliver ramt af lukning to gange inden for de næste tre år, alene fordi det ikke er muligt at finde finansiering til at udføre arbejdet på én gang, til transportministeren
2149893_0002.png
beskrevet i notater af 13. december 2019 og 17. december 2019 til Folketingets
transportudvalg (Bilag 134 til udvalgets samling 2019-2020 alm. del.).
De arbejder, der skal finde sted på Aalborg St., har til formål at opdatere sporet
til nutidige forhold. Derfor skal der udskiftes spor, sporskifter samt ombygges i
eksisterende sikringsanlæg. Derudover skal der sporsænkes i forbindelse med
forberedende arbejder for elektrificering på Aarhus-Lindholm strækningen.
Sporspærringerne er sammentænkt i et samlet spærringsflow, hvor spærrin-
gerne udnyttes optimalt. I spærringerne laves sporfornyelser, forberedende
arbejder til elektrificering, sporfornyelse på Lindholm St. og ny bane til Aalborg
Lufthavn. Under totalspærringerne vil der ikke køre tog på de påvirkede stræk-
ninger. Ved spærringerne med reduceret drift vil der være 1 kanal i timen i hver
retning.
Spærringen på Aalborg Station er rykket fra 2020 til 2022 pga. prioritering af
Banedanmarks begrænsede valideringsressourcer til andre også vigtige opga-
ver. Spærringsplanen for 2022 er foreløbig og vil blive endeligt fastlagt i løbet
af 2020.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht