Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2164899_0001.png
BILAG TIL SPØRGSMÅL 305 (TRU ALM. DEL)
Dato 18. marts 2020
J. nr. 2020-1043
Nettoudgift for pendlere i bil og kollektiv transport
Transportudvalget har i brev af 28. januar 2020 ved spørgsmål 305 (TRU alm.
del) bedt om en beregning af den månedlige nettoudgift for en typisk pendler,
der benytter sig af hhv. kollektiv transport eller kørsel i egen bil.
Dette notat er udarbejdet med henblik på at besvare dette.
Metode
Nettoudgiften er beregnet som udgiften til transport til og fra arbejde minus
befordringsfradrag
1
for en måned med 18 arbejdsdage.
2
Ved skøn af udgiften for pendlere, der kører i egen bil, er taget udgangspunkt i
Skatterådets satser for udbetaling af skattefri befordringsgodtgørelse. Det
antages derfor, at udgiften pr. km i bil er 3,52 kr. for kørsel under 20.000 km
om året og 1,96 kr. pr. km for den del af kørslen, der overstiger 20.000 km om
året. Kørselsgodtgørelsen dækker udgifter til bilen, fx brændstof,
vedligeholdelse, ejerafgift, afskrivning, finansiering og forsikring.
3
Ved skøn af udgiften for pendlere, der benytter sig af kollektiv trafik, er taget
udgangspunkt i prisen for et månedligt pendlerkort på den givne strækning.
Det bemærkes, at udgifterne ikke tager højde for tidslige aspekter af
rejserelationerne såsom tidsforskelle i rejsen, forsinkelser og kødannelse,
hyppigheden af afgange med den kollektive trafik osv. I beregningerne til
kollektiv trafik indgår heller ikke eventuelle udgifter til rejsen fra bopæl til
stoppested/station.
Befordringsfradraget udgør 1,96 kr. pr. km for kørsel mellem 25 og 120 km pr.
dag og 0,98 kr. pr. km for kørsel ud over 120 km pr. dag. Der gives intet fradrag
for de første 24 km transport pr. dag. For pendlere i en række yderkommuner
er satsen 1,96 kr. pr. km for al transport ud over 24 km pr. dag. Skatteværdien
Befordringsfradraget er beregnet ud fra de gældende satser for 2020.
18 arbejdsdage er valgt på baggrund af, at Skatteforvaltningen som udgangspunkt regner
med 216 arbejdsdage med kørsel om året. Der er tale om et gennemsnit over alle årets 12
måneder. Antal arbejdsdage vil de fleste måneder være større end 18, idet måneder med
ferieafholdelse også indgår i gennemsnittet på 18 arbejdsdage. Kilde:
https://skat.dk/skat.aspx?oid=2234761
3
Kilde:
https://skat.dk/skat.aspx?oid=2234870
1
2
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 305: Spm. om, hvor meget en typisk pendler har i månedlig nettoudgift ved brug af henholdsvis kollektiv trafik eller kørsel i egen bil, til transportministeren
2164899_0002.png
Side 2/5
af fradraget varierer alt efter de kommunale skattesatser inkl. kirkeskat, men er
gennemsnitligt omkring 26 pct.
4
Det vil sige, at for en pendler med et fradrag
på 1.000 kr. reduceres skatten med ca. 260 kr.
5
For hver pendlingsafstand er der opstillet tre konkrete eksempler, der viser en
rejserelation på omkring 10 km, 20 km, 30 km, 50 km, 75 km, 100 km, 150 km
og 200 km (hver vej). Der er opstillet tre eksempler for hver pendlingsafstand,
da prisen på pendlerkort kan variere afhængigt af antallet af zoner og
trafikselskabet. Hertil kommer, at kørselsfradraget kan variere afhængigt af,
om bopælen er i en yderkommune, samt om man krydser betalingsbroer til og
fra arbejde.
Regneeksempel
gennemgang af metode på konkrete pendler-
relationer
Nedenstående regneeksempel viser tre ruter af 200 km (hver vej). For hvert
eksempel fremgår udgiften til transport, befordringsfradraget og nettoudgiften
for hhv. bil og kollektiv trafik. I eksemplet fremgår også antallet af zoner med
kollektiv trafik, idet der er geografisk variation i udgiften til kollektiv trafik, jf.
ovenfor.
Tabel 1: Månedlig nettoudgift til pendlerruter på 200 km
Eksempler 200 km
Transportform
Udgift
Værdi af Befordringsfradrag
Nettoudgift
Aalborg - Kolding (26-27 zoner)
Bil
16.712
2.196
14.516
Kollektiv Trafik
3.780
2.196
1.584
Kolding - Køge** (33 zoner)
Bil
19.272
3.246
16.026
Kollektiv Trafik
3.870
2.342
1.528
Nakskov - Hillerød* (26 zoner)
Bil
16.712
3.745
12.967
Kollektiv Trafik
3.690
3.745
-55
* Pendleren har bopæl i en yderkommune
**Der gives ekstra befordringsfradrag, fordi rejsen krydser Storebælt.
Redegørelse for opgørelse af udgifter i tabel 1
Udgifterne til bil er udregnet som prisen pr. km multipliceret antallet af km
(hver vej) multipliceret antallet af dage. Som tidligere nævnt udgør udgiften for
de første 20.000 kilometer om året 3,56 kr. pr. km, mens udgiften til antallet af
kilometer over 20.000 om året er 1,96 kr. pr. km. I eksemplet med en pendler
der rejser 400 kilometer 18 dage om måneden svarer dette til, at udgiften for de
første 92,59 kilometer om dagen er 3,52 kr. pr. km, mens den for de resterende
307,4 kilometer er 1,96 kr. pr. km.
I Aalborg
Kolding-eksemplet er udregningen således:
. Det bemærkes, at udgiften til bil i eksemplet
Kolding
Køge er højere, fordi ruten krydser Storebælt. Her ser udregningen
4
De kommunale skattesatser findes på følgende link:
https://www.skm.dk/skattetal/satser/kommuneskatter#/kommune/
5
Kilde:
https://skat.dk/skat.aspx?oid=2234761
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 305: Spm. om, hvor meget en typisk pendler har i månedlig nettoudgift ved brug af henholdsvis kollektiv trafik eller kørsel i egen bil, til transportministeren
2164899_0003.png
derfor således ud
(
Side 3/5
Jævnfør ovenfor, svarer udgiften til kollektiv trafik til prisen for et pendlerkort.
Prisen for eksemplet mellem Kolding
Køge er højere, fordi ruten går gennem
flere zoner og samtidig krydser Storebælt.
Redegørelse for opgørelse af befordringsfradrag i tabel 1:
Befordringsfradraget er udregnet som det daglige fradrag
6
multipliceret
antallet af arbejdsdage multipliceret fradragets værdi.
I eksemplet Aalborg
Kolding er udregningen således
Det bemærkes, at fradraget for
strækningen Nakskov
Hillerød er højere, fordi pendleren har adresse i en
yderkommune. Udregningen ser derfor således ud:
. Endvidere ses det, at fradraget er højere
for strækningen Kolding
Køge, fordi der gives øget fradrag over Storebælt.
Udregningen af fradraget for bilister i disse tilfælde ser derfor således ud:
7
.
).
. Ekstrafradraget over Storebælt er dog højere for pendlere i bil end
pendlere i tog. Fradraget pr. tur for biler er 110 kr., mens fradraget pr. tur i tog
er 15 kr.
Nettoudgift:
Nettoudgiften er udregnet som differencen mellem udgiften og
befordringsfradraget.
Resultater
Som forespurgt i spørgsmål 305 (TRU alm. del) ses i tabel 2 en beregning af
den månedlige nettoudgift for en pendler, der benytter sig af hhv. kollektiv
transport eller kørsel i egen bil.
Resultaterne fremgår af tabel 2, hvor nettoudgiften er opgjort på udvalgte
pendlerrelationer. Overordnet viser tabellen, at det er væsentligt dyrere at køre
i egen bil end er at benytte et pendlerkort med den kollektive trafik. Forskellen
i nettoudgiften er særligt fremtrædende for de længere distancer, fordi prisen
6
7
Beregnet vha. kørselsberegneren på
https://skat.dk/skat.aspx?oid=2242322
Fradragets værdi svarer til kommuneskatten og kirkeskatten sammenlagt. I dette eksempel
er kommuneskatten 25,4 og kirkeskatten 0,98, hvilket giver en samlet skattesats på 26,38
pct.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 305: Spm. om, hvor meget en typisk pendler har i månedlig nettoudgift ved brug af henholdsvis kollektiv trafik eller kørsel i egen bil, til transportministeren
2164899_0004.png
Side 4/5
pr. km i bil er konstant, mens prisen pr. km med den kollektive trafik falder
desto længere rejsen er.
I opgørelsen er ikke taget stilling til,
hvad en ”typisk” pendler er, idet det dog
bemærkes, at Danmarks Statistik har opgjort, at pendlere, der er bosiddende i
Vest- og Sydsjælland, tilbagelægger længere afstande for at komme på arbejde
end pendlere andre steder i landet. I gennemsnit havde de 30,6 km til arbejde i
2018. På landsplan var den gennemsnitlige pendlingsafstand fra bopæl til
arbejdssted på 21,7 km i 2018. Pendlingsafstanden var med 35,5 km størst for
pendlere bosiddende i Vordingborg Kommune, efterfulgt af pendlere
bosiddende i Faxe Kommune med 32,3 km og pendlere bosiddende i Sorø
Kommune med 31,9 km. Pendlere med bopæl i Stevns, Guldborgsund,
Næstved, Slagelse og Syddjurs havde også i gennemsnit mindst 30 km til
arbejde. I den modsatte ende af spektret havde beboere i København og i en
række kommuner tæt på København pendlingsafstande på under 15 km.
8
8
Kilde: Nyt fra Danmarks Statistik nr. 82, 3. marts 2020.
https://www.dst.dk/da/Statistik/nyt/NytHtml?cid=30710
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 305: Spm. om, hvor meget en typisk pendler har i månedlig nettoudgift ved brug af henholdsvis kollektiv trafik eller kørsel i egen bil, til transportministeren
2164899_0005.png
Side 5/5
Tabel 2: Beregnede nettoudgifter for pendlere i bil og kollektiv trafik, fordelt
på udvalgte pendlingsrelationer
Eksempler 10 km
Transportform
Udgift
Værdi af Befordringsfradrag
Nettoudgift
Eksempler 20 km
Transportform
Udgift
Værdi af Befordringsfradrag
Nettoudgift
Eksempler 30 km
Transportform
Udgift
Værdi af Befordringsfradrag
Nettoudgift
Eksempler 50 km
Transportform
Udgift
Værdi af Befordringsfradrag
Nettoudgift
Eksempler 75 km
Transportform
Udgift
Værdi af Befordringsfradrag
Nettoudgift
Eksempler 100 km
Transportform
Udgift
Værdi af Befordringsfradrag
Nettoudgift
Eksempler 150 km
Transportform
Udgift
Værdi af Befordringsfradrag
Nettoudgift
Eksempler 200 km
Transportform
Udgift
Værdi af Befordringsfradrag
Nettoudgift
Charlottenlund - København H
Bil
1.267
0
1.267
Kollektiv Trafik
540
0
540
Tåsinge - Svendborg*
Bil
1.267
0
1.267
Kollektiv Trafik
384
0
384
Børkop - Vejle
Bil
1.267
0
1.267
Kollektiv Trafik
516
0
516
Barrit - Horsens
Bil
2.534
149
2.385
Kollektiv Trafik
678
149
529
Knejsted - Randers
Bil
2.534
151
2.384
Kollektiv Trafik
840
151
689
Helsingør - Munkerup
Bil
2.534
146
2.388
Kollektiv Trafik
870
146
724
Greve - København H
Bil
3.802
315
3.486
Kollektiv Trafik
1.020
315
705
Kalundborg - Knarbstrup
Bil
3.802
328
3.474
Kollektiv Trafik
870
328
542
Odense - Flemløse
Bil
3.802
331
3.470
Kollektiv Trafik
864
331
533
Hjørring - Aalborg*
Bil
6128
732
5396
Kollektiv Trafik
1350
732
618
Holstebro - Viborg
Bil
6128
713
5415
Kollektiv Trafik
1272
713
559
Højerup - Næstved
Bil
6128
700
5428
Kollektiv Trafik
1330
700
630
Maribo - Næstved*
Bil
7.892
1.255
6.637
Kollektiv Trafik
1.740
1.255
485
Mørkøv - København
Bil
7.892
1.028
6.864
Kollektiv Trafik
1.950
1.028
922
Nørre Alslev - Ringsted*
Bil
7.892
1.221
6.671
Kollektiv Trafik
1.470
1.221
249
Vejle - Nyborg
Bil
9.656
1.165
8.491
Kollektiv Trafik
2.820
1.165
1.655
Sønderborg - Vamdrup*
Bil
9.656
1.654
8.002
Kollektiv Trafik
2.160
1.654
506
Nakskov - Rønnede*
Bil
9.656
1.753
7.903
Kollektiv Trafik
2.520
1.753
767
Korsør - Helsingør*
Bil
13.184
2.538
10.646
Kollektiv Trafik
3.000
2.538
462
Vordingborg - Gilleleje*
Bil
13.184
2.553
10.631
Kollektiv Trafik
3.000
2.553
447
Skagen - Nørager*
Bil
13.184
2.651
13.066
Kollektiv Trafik
3.030
2.651
379
Aalborg - Kolding
Bil
16.712
2.196
14.516
Kollektiv Trafik
3.780
2.196
1.584
Kolding - Køge**
Bil
19.272
3.246
16.026
Kollektiv Trafik
3.870
2.342
1.528
Nakskov - Hillerød*
Bil
16.712
3.745
12.967
Kollektiv Trafik
3.690
3.745
-55
* Pendleren har bopæl i en yderkommune
**Der gives ekstra befordringsfradrag, fordi rejsen krydser Storebælt.