Dato
Sagsbehandler
Mail
Telefon
Dokument
Side
12. februar 2020
Ivan Skaaning Hansen
+45 7244 3112
20/01769-4
1/4
DFAC's henvendelse af 27. januar 2020 til
Folketingets Transportudvalg
Danmarks Frie Autocampere har i brev af 27. januar 2020 rettet henvendelse til Folketingets Transport-
udvalg
vedrørende ”Ligestilling af personbiler uanset vægt, indretning og anvendelse.”
1. Forslag til ændring af færdselslovens § 92 c, stk. 4, om hvilke køretøjstyper, der kan re-
guleres i en lokal parkeringsbekendtgørelse.
Vejdirektoratets bemærkninger
Bestemmelsen i færdselslovens
1
§ 92 c, stk. 4, 2. pkt., er en undtagelsesbestemmelse. Med denne be-
stemmelse kan vejmyndigheden med politiets samtykke fastsætte standsnings- og parkeringsbestem-
melser mere generelt for vejmyndighedens veje, og disse standsnings- og parkeringsbestemmelser kan
offentliggøres i en lokal parkeringsbekendtgørelse og behøver således ikke at være afmærket på ste-
det, jf. stk. 4, 1.pkt.
Den lokale parkeringsbekendtgørelse kan i henhold til bestemmelsens ordlyd kun regulere standsning
og parkering af tre køretøjstyper; påhængsvogne, køretøjer med en tilladt totalvægt på over 3.500 kg
og særligt indrettede køretøjer.
Sidstnævnte køretøjskategori ”særligt indrettede køretøjer”
vurderes som en underkategori af køretøjer
med en tilladt totalvægt til
og med 3.500 kg. Som eksempel på et ”særligt indrettet køretøj” oplyste
Justitsministeriet i forbindelse med vedtagelsen af bestemmelsen
2
, dels at en autocamper på højst
3.500 kg ikke vil være at anse som et tungt køretøj, og dels at autocampere på højst 3.500 kg. normalt
ikke vil være at anse som ”særligt indrettede køretøjer”, men dog efter omstændighederne kunne være
det. Justitsministeriet oplyste i svar på spm. 27, at ”formålet med undtagelsen, for så vidt angår særligt
indrettede køretøjer, er at hindre, at parkeringspladser for de almindelige trafikanter optages af f.eks.
køretøjer, som er placeret på det pågældende sted af andre grunde end på grund af et behov for at par-
kere
–
f.eks. (som følge af den måde køretøjet er indrettet på) for at gøre reklame for et produkt, en
virksomhed eller lignende.”
En imødekommelse af DFAC’s forslag til ny affattelse af færdselslovens § 92 c, stk. 4, 2. pkt., ville inde-
bære en klarere retsstilling for autocampere med køretøjer op til 3.500 kg. men ville samtidig medføre,
at bestemmelsen om
”særligt indrettede køretøjer”
fremover kun ville finde anvendelse på varebiler N1,
1
2
Lovbekendtgørelse nr. 1324 af 21. november 2018 om færdselsloven, som senest ændret ved lov nr. 556 af 7. maj 2019.
Bestemmelsen i færdselslovens § 92 c, stk. 4, 2. pkt., blev indsat ved lov nr. 169 af 26. februar 2014 om ændring af færdselsloven og
lov om offentlige veje. Der henvises især til Justitsministeriets svar på spm. 21 og 27.
Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal
1577 København V
Telefon +45 7244 3333
vejdirektoratet.dk
SE 60729018
EAN 5798000893450