Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2151571_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
19. februar 2020
2020-1008
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 27. januar 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 300:
Ministeren bedes oversende en opdateret beregning af den statslige udgift til
gennemførelse af en personkilometer på henholdsvis jernbane og vej.
Svar:
Spørgsmålet forstås således, at der bedes om en opdatering af beregningen i
TRU alm. del - spørgsmål 72 fra 2019.
Der vil i gennemsnit være en gevinst for de offentlige finanser på 1,80 kr. pr.
km, når der overføres én personkilometer fra tog til personbil,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Nettoprovenu pr. personkm ved strukturel overflytning fra
tog til personbil (2020-priser).
Personbiler Tog
I alt
En personkm
Kilde: Transport- og Boligministeriet.
Note: Baseret på trafiktal fra 2018.
Gevinsten fra personbiler skyldes et større statsligt nettoprovenu ved et øget
transportarbejde i personbil som følge af, at staten får øgede indtægter fra bil-
afgifter (registrerings- og ejerafgifter) samt brændstofafgifter. Gevinsten fra tog
skyldes besparelser på drift og vedligeholdelse af togsystemet pr. personkm,
der overstiger faldet i billetindtægter.
Der er tale om gennemsnitstal for landet som helhed, der afspejler omkostnin-
ger og indtægter for den offentlige sektor ved en strukturel forskydning mellem
togtrafik og personbilstrafik. En central forudsætning for beregningen er, at
togproduktionen kan tilpasses faldet i antal personkm, og at flere personbiler
vil afvikle de overflyttede personkm.
0,99
0,81
1,80
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 300: Spm. om ministeren vil oversende en opdateret beregning af den statslige udgift til gennemførelse af en personkilometer på henholdsvis jernbane og vej, til transportministeren
2151571_0002.png
Ved en marginal overflytning af en personkm fra tog til personbil vil togpro-
duktionen og antallet af personbiler ikke påvirkes. Det betyder dels, at der ikke
vil være en besparelse som følge af den mindskede togtransport, men alene et
tab svarende til billetindtægten. Desuden vil statens ekstra provenu ved mere
bilkørsel være mindre, fordi kun provenuet fra brændstofafgifter øges, mens
provenuet fra registrerings- og ejerafgifter vil være uændret.
Med afsæt heri vil en marginal overflytning af en personkm fra tog til personbil
indebære et tab for de offentlige finanser på 0,51 kr. pr. km. Det offentlige vil
således tabe mere ved faldet i billetindtægterne som følge af mindre togtrans-
port, end der vindes på stigningen i brændstofafgifterne som følge af mere per-
sonbilstrafik.
Tabel 2. Nettoprovenu pr. personkm ved en marginal overflytning
fra tog til personbil (2020-priser).
Personbiler Tog
I alt
En personkm
Kilde: Transport- og Boligministeriet.
Note: Baseret på trafiktal fra 2018.
0,46
-1,00
-0,51
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht