Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2152814_0001.png
TRA N SPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. n r.
21. februar 2020
2020-952
Frederi ksholms Kanal 27 F
1220 Køben h avn K
Tel efon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 24. januar 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Ole Birk Olesen (LA).
Spørgsmål nr. 296:
Ministeren bedes med udgangspunkt i tilgængelige tal fra strategiske undersø-
gelser, forundersøgelser og VVM-undersøgelser oplyse (1) samfundsøkonomi-
ske omkostninger og (2) samfundsøkonomiske gevinster ved investeringssce-
narie A og B (som foreslået af V, LA, K og DF i investeringsaftale fra marts
2019):
A. En jernbaneforbindelse over Kattegat.
B. En tredje Limfjordsforbindelse, udvidelse af E45 i Østjylland fra Vejle til
Aarhus N, en ny midtjysk motorvej mellem Haderslev og Give, motorvej syd og
nord om Herning, udvidelse af E20/E45, Kolding V
Motorvejskryds Kolding,
udvidelse af E20 syd om Odense, motorvej helt til Kalundborg, Frederikssund
og Hillerød, udvidelser af Motorring 3 og Ring 4 omkring København, udvi-
delse af Amager- og Øresundsmotorvejen, sydlig Ring 5 fra Køge til Frederiks-
sundmotorvejen, ny motorvej mellem Næstved og Rønnede.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, som har svaret nedenstående:
”Når
der gennemføres samfundsøkonomiske beregninger, beregnes en samlet
nettonutidsværdi, en intern rente og nettogevinst pr. offentlig omkostnings-
krone. Der er ikke en entydig opdeling af de medtagne konsekvenser i sam-
fundsøkonomiske omkostninger og gevinster.
I nedenstående tabel er de medregnede nutidsværdier opdelt i
”Samlet
NNV”,
”Omkostninger
NNV” (anlægsomkostninger og driftsomkostninger) og
”Gevin-
ster NNV” (gevinster og omkostninger ud over anlæg og drift).
Der er i tabellen medtaget projekter, som har været samfundsøkonomisk bereg-
net i forbindelse med strategiske analyser, foranalyser, VVM-undersøgelser
samt i gennemførte genberegninger. De kan være beregnet med forskellige for-
udsætninger og i forskellige prisniveauer og kan derfor ikke direkte sammenlig-
nes og dermed heller ikke lægges sammen.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 296: Spm. om ministeren, med udgangspunkt i tilgængelige tal fra strategiske undersøgelser, forundersøgelser og VVM-undersøgelser oplyse samfundsøkonomiske omkostninger og samfundsøkonomiske gevinster ved er jernbaneforbindelse over Kattegat samt en tredje Limfjordsforbindelse m.v., til transportministeren
2152814_0002.png
For en del af projekterne er der i forbindelse med opdaterede VVM-undersøgel-
ser eller genberegninger nye samfundsøkonomiske beregninger under udarbej-
delse.
I den strategiske analyse af en Kattegatforbindelse er gennemført samfunds-
økonomisk beregning af en ren vejforbindelse og af merinvesteringen ved en
kombineret vej- og baneforbindelse i forhold til en ren vejforbindelse, men ikke
alene for en jernbaneforbindelse.
Si de 2/3
A.
Kattegat, vejforbindelse
Kattegatforbindelsen, vej- og jern-
bane i forhold til en vejforbindelse
Gevin-
Samlet Omkostnin- ster
NNV
ger NNV
NNV** Bemærkninger
mia. kr. mia. kr.
mia. kr.
49
-54
103 Strategisk analyse *
-47
-61
15 Strategisk analyse *
B
Etablering af 3. Limfjordsforbin-
delse
Udvidelse af E45, Hornstrup-
Skanderborg
Udvidelse af E45, Aarhus S - Aar-
hus N
Udvidelse af E45, Aarhus N-Ran-
ders N
Etablering af en ny Midtjysk Mo-
torvej ml. Haderslev-Give***
Etablering af motorvej syd og nord
om Herning
E20/E45 Kolding V- Motor-
vejskryds Kolding
Udvidelse af E20 Syd om Odense
Etablering af motorvej til Kalund-
borg (3. etape)
Etablering af motorvej til Frede-
rikssundmotorvej (etape 3-4)
Etablering af motorvej til Hillerød
Udvidelse af Motorring 3
Udvidelse af Ring 4
Udvidelse af Motorring 4
Udvidelse af Amagermotorvejen
Udvidelse af Øresundsmotorvejen
Etablering af sydlig Ring 5
Samlet
NNV
mio. kr.
973
-
-
-
-2.324 -
234
458
3.618
-353
149
2.069
2.991
308
844
-
-
-
9.316
Gevin-
Omkostnin- ster
ger NNV
NNV**
mio. kr.
mio. kr.
-5.232
-
-
-
-6232 -
-6.711
-306
-569
-1.190
-1.836
-3611
-871
-272
-544
-
-
-
-4.164
Bemærkninger
6.205 Genberegninger *
Ikke beregnet *
-
Ikke beregnet *
-
Ikke beregnet *
-
3.503
6.136 Ny VVM-undersøgelse
764 VVM-undersøgelse
4.187 Genberegninger *
837 Genberegninger *
1.985 Genberegninger *
5.680
3.862
580
1.388
-
-
-
13.480
Genberegninger *
VVM-undersøgelse
Strategisk analyse *
Strategisk analyse
Ikke beregnet
Ikke beregnet *
Ikke beregnet
Strategisk analyse *
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 296: Spm. om ministeren, med udgangspunkt i tilgængelige tal fra strategiske undersøgelser, forundersøgelser og VVM-undersøgelser oplyse samfundsøkonomiske omkostninger og samfundsøkonomiske gevinster ved er jernbaneforbindelse over Kattegat samt en tredje Limfjordsforbindelse m.v., til transportministeren
2152814_0003.png
Etablering af motorvej Næstved-
Si de 3/3
Rønnede
73
-1.466
1.539 VVM-undersøgelse *
* Projekter hvor der i forbindelse med igangværende forundersøgelser, opdate-
ring af VVM-undersøgelser eller genberegninger kommer nye samfundsøkono-
miske beregninger.
** Dækker gevinster og omkostninger ud over omkostninger til anlæg og drift.
*** De angivne værdier for Midtjysk Motorvej dækker spændet mellem linjefø-
ring Vest 3, som har den laveste samfundsøkonomi og linjeføring Øst 1, som
har den højeste samfundsøkonomi.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht