TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
4. februar 2020
2020-847
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 21. januar 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Anna Valentina Berthelsen (SF).
Spørgsmål 294
Vil ministeren oplyse, hvor mange validatortimer der er brug for i forbindelse
med en immunisering af Roskilde-Holbæk ifølge det vindende tilbud, og om
dette antal vurderes som dækkende?
Svar:
Jeg har anmodet Banedanmark om at forholde sig til udvalgets spørgsmål nr.
294. Banedanmark oplyser følgende, som jeg kan henholde mig til:
”Der
er tale om et totalentreprisetilbud, og antallet af valideringstimer fremgår
ikke eksplicit af det vindende tilbud. Banedanmark har efterfølgende kontaktet
totalentreprenøren med forespørgsel om antallet af valideringstimer, der er
indlagt i tilbuddet. Banedanmark er i den forbindelse blevet oplyst, at der er
beregnet pris ud fra 3.275 valideringstimer med 500-600 timer i usikkerhed,
hvilket samlet vil give op til ca. 3.900 timer.
Banedanmark har, som oplyst i notat om Banedanmarks brug af signaltekniske
validatorer af 13. december 2019 (TRU alm. del bilag 134, sendt til Folketinget
20. december 2020), fået udarbejdet en programfaserapport af en ekstern
ingeniørvirksomhed, som vurderer behovet for validatortimer ved immun-
isering af Roskilde-Holbæk til ca. 6.000 timer.
Banedanmark bemærker endvidere, at Banedanmarks erfaring er, at såvel
leverandørers som de eksternt udarbejdede programfaserapporter under-
estimerer det faktisk anvendte antal valideringstimer. Banedanmark har
imidlertid ikke opjusteret det forventede antal valideringstimer ift.
programfaserapporten, selv om en erfaringsbaseret tilgang kunne tale herfor.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht