TRANSPORTMINISTEREN
14. februar 2020
2020-846
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 21. januar 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra (MFU) Eva Kjer Hansen (V).
Spørgsmål nr. 292:
Vil ministeren redegøre for, hvad han agter at foretage sig i forhold til at mod-
virke kritisk trængsel på Lillebælt, når den under alle omstændigheder opstår
inden for en overskuelig årrække, og på hvilket grundlag ministeren vil træffe
beslutning om at modvirke trængsel over Lillebælt? Der henvises til ministe-
rens svar på TRU alm. del
–
spørgsmål 32, hvori ministeren anerkender, at der
inden for en overskuelig årrække må forventes at opstå kritisk trængsel over
Lillebælt, og at evt. nye faste forbindelser over hhv. Kattegat og Als-Fyn kun
kan aflaste Lillebælt i en begrænset årrække. Der henvises desuden til, at der
øjensynligt er usikkerhed om, hvorvidt kritisk trængsel over Lillebælt først op-
står i 2036, som Landstrafikmodellen forudsiger. Det er ligeledes usikkert, om
de nævnte nye faste forbindelser hver især kan aflaste Lillebælt med 3-4 år,
som de realiserede trafiktal de senest 10 år indikerer, eller 7-8 år, hvis vi tror på
Landstrafikmodellen.
Svar:
Udfordringerne med kapaciteten på Lillebælt er velkendte, og det er min for-
ventning, at udfordringerne med trængsel på det centrale motorvejsnet, og
således også på Lillebælt, vil være et af de temaer, vi naturligt vil inddrage i
drøftelserne om en ny samlet infrastrukturplan. I den forbindelse bemærker
jeg, at udfordringerne på Lillebælt ikke indgik i VLAK og DF’s nu skrinlagte
infrastrukturplan fra 2019.
Den endelige prioritering af projekter i en ny infrastrukturplan vil i sagens na-
tur afhænge af, hvad der er opbakning til i Folketinget.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht