TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
21. februar 2020
2020-817
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 21. januar 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Hans Christian Schmidt (V).
Spørgsmål nr. 291:
Vil ministeren kommentere henvendelsen fra A.M. Nielsen af 21. januar 2020,
jf. TRU alm. del
–
bilag 174.
Svar:
Det er trafikvirksomhederne, der ifølge lov om trafikselskaber har takstkompe-
tencen. Det betyder, at selskaberne selv beslutter prisen for at rejse med den
kollektive trafik, og hvilke rabatprodukter de vil tilbyde kunderne.
På Sjælland er det således parterne i Din Offentlige Transport (DOT)
–
Movia,
Metroselskabet og DSB
–
der har takstkompetencen. Det er af den grund også
DOT-parterne, der har besluttet, hvordan det oprindelige forslag til reformen af
pensionisttaksterne skulle være.
Grundet de store prisændringer reformen så ud til at få for nogle, bad jeg DOT-
parterne om at redegøre nærmere for deres løsning, herunder om de havde
overvejet alternative modeller.
Transport- og Boligministeriet modtog
den 28. januar DOT’s redegørelse,
som
er at finde på DOT’s hjemmeside, og som jeg har videreformidlet til Transport-
udvalget. DOT fremlægger ikke en ny løsning i redegørelsen, men lægger op til
at en ny, anden løsning først vil skulle træde i kraft til januar 2021, og at denne
vil skulle indfases over en vis periode. Derudover giver DOT i redegørelsen ud-
tryk for, at de i den kommende proces for udarbejdelsen af den endelige model
vil inddrage ældre- og handicaporganisationerne.
Jeg finder det positivt, at DOT har lyttet til den kritik, der har været af det op-
rindelige forslag til en pensionistreform, og nu vil gå i dialog med både ældre-
og handicaporganisationerne.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht