Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2149561_0001.png
Trafikale konsekvenser af hastigheds-
nedsættelse på landeveje
TRU-spørgsmål 287
Vil ministeren redegøre for, hvilken effekt det vil have at nedsætte hastigheden på lan-
deveje til 70 km/t., hvor der ikke er cykelsti langs vejen og/eller hvor bebyggelsen er
spredt? Ministeren bedes redegøre for effekten på hhv.:
a. Trafikarbejdet for person- og varebiler på landeveje.
b. Den årlige CO2-udledning til og med 2030, i 2040 og 2050.
c. Antallet af trafikdræbte og antallet af alvorlige personuheld.
Hvis der ikke findes registrering af cykelstier langs landeveje, bedes spørgsmå-
let besvaret for en generel nedsættelse til 70 km/t.
Vejdirektoratets vurdering
Et konkret svar på spørgsmålet forudsætter, at der gennemføres egentlige trafikale be-
regninger med den såkaldte Landstrafikmodel, hvilket umiddelbart ligger ud over,
hvad der kan gennemføres i denne sammenhæng såvel tidsmæssigt som ressource-
mæssigt. Det bemærkes, at der er et begrænset antal beregningsmaskiner til rådighed
og at deres kapacitet aktuelt anvendes til igangværende trafikale analyser af andre in-
frastrukturprojekter besluttet af Folketinget.
Følgende svar baserer sig derfor på Vejdirektoratets eksisterende viden og generelle er-
faringer inden for området. Det er i forbindelse med besvarelsen ikke nærmere overve-
jet, hvordan en lavere hastighedsgrænse kan håndhæves.
a. En af konsekvenserne ved at nedsætte hastigheden på landevejene vil, ligesom
på motorvejene, være, at det tager længere tid for bilisterne at komme frem.
Det forventes, at en del af bilisterne vil forsøge at finde alternative ruter på an-
dre dele af vejnettet, som eksempelvis motorveje og byveje. En konsekvens af
den lavere hastighed må også forventes at være et fald i det samlede antal af
kørte ture i bil.
Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal
1577 København V
Telefon +45 7244 3333
[email protected]
vejdirektoratet.dk
SE 60729018
EAN 5798000893450
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 288: Spm. om, hvilken effekt det vil have at nedsætte hastigheden på landeveje til 70 km/t., hvor der ikke er cykelsti langs vejen m.v., til transportministeren
2149561_0002.png
b. Udledning af CO2 fra vejtrafikken vil ikke reduceres i samme grad med en ha-
stighedsnedsættelse på landevejene, som det forventes at ske på motorvejene.
Det skyldes, at brændstofforbruget allerede er på sit minimum ved hastigheder
omkring 75 km/t, jf. figur 1.
Udledning af CO2 ved forskellige hastigheder
CO2-udledning (g/km)
300
Petrol_Medium_E
uro 6 up to 2016
Diesel_Medium_E
uro 6 up to 2016
200
100
0
25
50
75
100
125
150
Hastighed (km/t)
Figur 1:
Mængden af CO2-udledning ved ændrede hastigheder på vejene.
Der vil derfor stort set ikke ske nogen reduktion af CO2-udledningen ved ned-
sættelse af hastigheden fra 80 km/t til 70 km/t på landevejene.
CO2-udledningen kan dog blive påvirket af den ændrede trafikale adfærd jf.
pkt. a.
c. Der findes ingen samlet registrering af, hvilke veje i Danmark der er forsynet
med cykelsti eller andre former for cykelfaciliteter. De fleste vejmyndigheder
har formentlig et godt overblik over, hvor der findes cykelfaciliteter langs deres
egne veje, og der findes opgørelser over den samlede omtrentlige længde af lan-
dets cykelstier. Disse oplysninger kan imidlertid ikke automatisk kobles til spe-
cifikke veje, til disse vejes hastighedsgrænse eller til forekomsten af registre-
rede trafikulykker på disse veje.
Derudover foreligger der intet detaljeret kendskab til trafikmængder og hastigheds-
niveauer på det meget varierende vejnet, som dette spørgsmål vedrører.
Som beskrevet i besvarelsen på spørgsmål nr. 287 er sammenhængen mellem ha-
stighed og trafiksikkerhed veldokumenteret, og der foreligger pålidelige og erfa-
ringsbaserede metoder til at beregne den forventede virkning på antallet af trafik-
ulykker og personskader, i fald man ændrer hastighedsgrænsen på en vejstræk-
ning eller på et vejnet.
2
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 288: Spm. om, hvilken effekt det vil have at nedsætte hastigheden på landeveje til 70 km/t., hvor der ikke er cykelsti langs vejen m.v., til transportministeren
2149561_0003.png
Beregningsmetoderne er imidlertid afhængige af et godt kendskab til forudsæt-
ningerne i udgangspunktet
dels i form af antal ulykker og personskader på
det pågældende vejnet, dels i form af hastighedsniveauet inden en ændring af
hastighedsgrænsen
samt en begrundet formodning om, hvordan den æn-
drede hastighedsgrænse vil påvirke de faktisk kørselshastigheder.
Selvom spørgsmålet reduceres til alene at vurdere den trafiksikkerhedsmæssige
virkning af at nedsætte hastighedsgrænsen på almindelige veje i det åbne land
til 70 km/t, vil mange af de nødvendige forudsætninger for en nøjagtig bereg-
ning ikke være mulige at fremskaffe.
Det er veldokumenteret, at hastighed og trafiksikkerhed hænger sammen, og
nedsættelse af hastighedsgrænser kan forventes at have en positiv effekt på tra-
fiksikkerheden i form af færre alvorlige trafikulykker med færre dræbte og
færre personskader, såfremt den ændrede hastighedsgrænse resulterer i en re-
duktion i de faktiske kørselshastigheder. På det foreliggende grundlag kan der
dog ikke siges noget om størrelsen af denne effekt.
3