Trafikale konsekvenser af hastigheds-
nedsættelse på motorveje
TRU-spørgsmål 287
Vil ministeren redegøre for, hvilken effekt det vil have at nedsætte hastigheden på mo-
torvejene til det niveau, som det var før forhøjelsen til 130 km/t.? Ministeren bedes re-
degøre for effekten på hhv.:
a. Trafikarbejdet for person- og varebiler fordelt på motorveje, landeveje og by-
veje.
b. Den årlige CO2-udledning til og med 2030, i 2040 og 2050.
c. Antallet af trafikdræbte og antallet af alvorlige personuheld.
Vejdirektoratets vurdering
Et konkret svar på spørgsmålet forudsætter, at der gennemføres egentlige trafikale be-
regninger med den såkaldte Landstrafikmodel, hvilket umiddelbart ligger ud over,
hvad der kan gennemføres i denne sammenhæng såvel tidsmæssigt som ressource-
mæssigt. Det bemærkes, at der er et begrænset antal beregningsmaskiner til rådighed,
og at deres kapacitet aktuelt anvendes til igangværende trafikale analyser af andre in-
frastrukturprojekter besluttet af Folketingets partier.
Følgende svar baserer sig derfor på Vejdirektoratets eksisterende viden og erfaringer
inden for området. Besvarelsen omfatter ikke nærmere overvejelser vedr. håndhævelse
af en lavere hastighedsgrænse.
a. En af konsekvenserne ved at nedsætte hastigheden på motorvejene vil være, at
det tager længere tid for bilisterne at komme frem, og en del forventes at finde
alternative ruter på andre dele af vejnettet.
Det vurderes derfor, at trafikken på motorvejene vil falde, da nogle af bilisterne
i stedet vil søge hen på lande- og byveje, hvor trafikken vil stige. I forlængelse
heraf må det samlede antal bilture også forventes at falde.
Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal
1577 København V
Telefon +45 7244 3333
vejdirektoratet.dk
SE 60729018
EAN 5798000893450