Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2147860_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
7. februar 2020
2020-654
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 16. januar 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 285:
"Vil ministeren oplyse, hvilke former for mængderabatordninger der i dag er
indarbejdet i rejsekortet, og hvorledes en tilsvarende mængderabatordning vil
kunne udformes for hyppigt rejsende pensionister ved tre forskellige statslige
støtteniveauer hertil? Spørgsmålet stilles i relation til DOTs planer om ændring
af billetstrukturen for pensionister, jf. TRU alm. del - bilag 121."
Svar:
Jeg vil indledningsvis gøre opmærksom på, at DOT har lyttet til kritikken af
deres oprindelige forslag til en reform af pensionisttaksterne. Det fremgår af
den redegørelse, som DOT har sendt til ministeriet, og som er sendt til Trans-
portudvalget 30. januar 2020.
Det fremgår ligeledes af redegørelsen, at DOT ikke fremlægger en ny løsning i
redegørelsen, men lægger op til en indfasningsmodel og en udskydelse af
ikrafttrædelse til januar 2021.
Jeg er glad for, at DOT har lyttet til den kritik, der har været af det oprindelige
forslag til en pensionistreform, hvor mange pensionister kunne se frem til ge-
valdige prisstigninger. Jeg synes, at det er rigtig positivt, at DOT nu vil gå i dia-
log med ældre- og handicaporganisationerne forud for fastlæggelse af en ende-
lig løsning.
Henset til spørgsmålets tekniske karakter har jeg anmodet Movia om svarbi-
drag:
”Det skal indledningsvis bemærkes, at der ikke ydes mængderabat på rejse-
kort inden for DOT's område. Dette blev besluttet af DSB, Metroselskabet og
Movia med opbakning fra den daværende minister og et bredt flertal i de-
cember 2015 i forbindelse med beslutningerne om Takst Sjælland. Takst Sjæl-
land blev indført i 2017.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 285: Spm. om, hvilke former for mængderabatordninger der i dag er indarbejdet i rejsekortet, til transportministeren
2147860_0002.png
Derimod ydes såvel mængderabat og kundetyperabat samt off peak-rabat på
rejsekort i den øvrige del af Danmark. DSB oplyser som landsdækkende ope-
ratør, at for pensionister vest for Storebælt er kundetyperabatten på 25 pct.
og off-peak rabatten på 20 pct. Rejsekortsystemet er indrettet med 8 mulige
trin for mængderabat alt efter rejseaktivitet. I dag ser skalaen således ud for
pensionister, at der på de første 6 trin gives kundetyperabatten på de 25 pct.,
og på de sidste to trin gives samlet (kundetyperabat og mængderabat) på 40
pct.:
Kundetype
Trin 0
(0-3
rejser)
Pensionistrabat
DOTs oplæg
25
40
Trin 1
(4-9
rejser)
25
40
Trin 2
(10-15
rejser)
25
40
Trin 3
(16-21
rejser)
25
40
Trin 4
(22-27
rejser)
25
40
Trin 5
(28-33
rejser)
25
40
Trin 6
(34-39
rejser)
40
40
Trin 7
(40+
rejser)
40
40
Side 2/2
Mængderabatten fungerer på samme måde for alle trafikselskaber og togo-
peratører vest for Storebælt, idet dette var en del af Takst Vest harmoniserin-
gen. Som det ses, er den harmoniserede pensionistrabat i vest altså lavere end
den rabat, som DOT har foreslået i forbindelse med sit oplæg af 11. december
2019, da pensionister i Takst Vest først opnår en rabat på 40 pct ved mindst
34 månedlige rejser. DOTs oplæg betyder, at pensionister opnår en tilsvaren-
de rabat allerede fra første rejse.
En løsning som ovenstående vil derfor betyde et lavere pensionistrabatniveau
end i DOTs forslag og vil derfor ikke nødvendiggøre statslig medfinansiering.
Det er ikke desværre muligt på det nuværende modelgrundlag at beregne
provenukonsekvenserne af højere mængderabatniveauer
i DOTs område.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht