TRA N SPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. n r.
7. februar 2020
2020-654
Frederi ksholms Kanal 27 F
1220 Køben h avn K
Tel efon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 16. januar 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 284:
Vil ministeren i forlængelse af Movias notat, jf. TRU alm. del - bilag 121, over-
sende lidt flere eksempler på rejsemønstre, som udløser en merpris: merpris på
30-50 %, merpris på 50-100 %, merpris på 100-200 % og merpris på 200 % og
op? Vil ministeren endvidere oversende en beregning for en pensionist, som
alene færdes i zone 1 og 2 med to daglige rejser (fire ture) - alle dage uden for
spærretid?
Svar:
Jeg vil indledningsvis gøre opmærksom på, at DOT har lyttet til kritik ken af
deres oprindelige forslag til en reform af pensionisttaksterne. Det fremgår af
den redegørelse, som DOT har sendt til ministeriet, og som er sendt til Trans-
portudvalget 30. januar 2020.
Det fremgår ligeledes af redegørelsen, at DOT ikke fremlægger en ny løsning i
redegørelsen, men lægger op til en indfasningsmodel og en udskydelse af
ikrafttrædelse til januar 2021.
Jeg er glad for, at DOT har lyttet til den kritik, der har været af det oprindelige
forslag til en pensionistreform, hvor mange pensionister kunne se frem til ge-
valdige prisstigninger. Jeg synes, at det er rigtig positivt, at DOT nu vil gå i dia-
log med ældre- og handicaporganisationerne forud for fastlæggelse af en ende-
lig løsning.
Henset til spørgsmålets tekniske karakter har jeg anmodet Movia om svarbi-
drag:
”Indledningsvist bemærkes for god ordens skyld, at TRU bilag 121 er et notat
på vegne af DOT.
De ønskede beregninger er meget følsomme i forhold til, hvor meget der rejses
i ”spærretiden”: pensionistkort kan i dag ikke benyttes i bus og metro i Sto
r-