Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2147858_0001.png
TRA N SPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. n r.
7. februar 2020
2020-654
Frederi ksholms Kanal 27 F
1220 Køben h avn K
Tel efon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 16. januar 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 284:
Vil ministeren i forlængelse af Movias notat, jf. TRU alm. del - bilag 121, over-
sende lidt flere eksempler på rejsemønstre, som udløser en merpris: merpris på
30-50 %, merpris på 50-100 %, merpris på 100-200 % og merpris på 200 % og
op? Vil ministeren endvidere oversende en beregning for en pensionist, som
alene færdes i zone 1 og 2 med to daglige rejser (fire ture) - alle dage uden for
spærretid?
Svar:
Jeg vil indledningsvis gøre opmærksom på, at DOT har lyttet til kritik ken af
deres oprindelige forslag til en reform af pensionisttaksterne. Det fremgår af
den redegørelse, som DOT har sendt til ministeriet, og som er sendt til Trans-
portudvalget 30. januar 2020.
Det fremgår ligeledes af redegørelsen, at DOT ikke fremlægger en ny løsning i
redegørelsen, men lægger op til en indfasningsmodel og en udskydelse af
ikrafttrædelse til januar 2021.
Jeg er glad for, at DOT har lyttet til den kritik, der har været af det oprindelige
forslag til en pensionistreform, hvor mange pensionister kunne se frem til ge-
valdige prisstigninger. Jeg synes, at det er rigtig positivt, at DOT nu vil gå i dia-
log med ældre- og handicaporganisationerne forud for fastlæggelse af en ende-
lig løsning.
Henset til spørgsmålets tekniske karakter har jeg anmodet Movia om svarbi-
drag:
”Indledningsvist bemærkes for god ordens skyld, at TRU bilag 121 er et notat
på vegne af DOT.
De ønskede beregninger er meget følsomme i forhold til, hvor meget der rejses
i ”spærretiden”: pensionistkort kan i dag ikke benyttes i bus og metro i Sto
r-
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 284: Spm. om eksempler på rejsemønstre, som udløser en merpris, til transportministeren
2147858_0002.png
københavn i morgenmyldretiden og i DSBs tog i takstområdet, Hovedstads-
området, i morgen- og eftermiddagsmyldretiden. I
områder med ”spærretid”
er det kun 2 af 5 pensionister, der lægger alle deres rejser uden for ”spærreti-
den”.
DOTs analyser viser, jf. redegørelsen af 27. januar 2020, at brugere af pensi-
onistkort har et meget varieret rejsemønster. Ca. halvdelen af alle brugere af
pensionistkort benytter det til under én returrejse pr. uge, mens hver femte
vurderes at bruge det dagligt. Nedenstående eksempler er derfor ikke repræ-
sentative for brugerne af pensionistkort. Samlet set vil ca. 60.000 pensioni-
ster med DOTs oplæg fra december 2019 få højere priser end i dag, mens
150.000 vil få lavere priser end i dag.
I beregningerne er der ikke taget hensyn til Metroens kvalitetstillæg.
Eksempel 1: Merpris 30-50 pct.
Hvis en pensionist tager med bussen på indkøb i lokalområdet i København
ca. 3 gange ugentligt (12 returrejser pr måned - heraf halvdelen i off-peak),
vil den månedlige udgift stige med 35 pct. eller 54 kr. Såfremt der i 4 rejser pr.
måned indgår en metrorejse, vil metroens kvalitetstillæg forøge merudgiften
pr. måned med yderligere 3,50 kr. Hvis 2 af de 12 rejser sker i spærretiden, vil
der være et prisfald på 7 pct. eller 10 kr. pr. måned.
Eksempel 2: Merpris 50-100 pct.
Hvis en pensionist har samme rejsemønster som i eksempel 1, men rejser 4
zoner, eksempelvis mellem Ballerup og København for at gå på et kursus, vil
den månedlige prisstigning være 77 pct. svarende til 152 kr. pr måned med
rejser alene uden for spærretiden og 22 pct., svarende til 44 kr. hvis 2 af de 12
rejser sker i spærretiden.
Eksempel 3: Merpris 50-100 pct.
Hvis en pensionist rejser 7 gange om måneden fra Helsingør til København
om aftenen for at gå i teatret, biografen eller møder vil prisstigningen med
rejsekort være 66 pct. eller 131 kr. per måned, idet det forudsættes, at alle re j-
ser ligger efter
kl. 18 uden for ”spærretiden” og med off-peak
rabat på rejse-
kort.
Eksempel 4: Merpris mere end 200 pct.
Hvis en 65-årig
fuldtidsarbejdende stiger på toget i Køge før ”spærretiden”
begynder om morgenen og stiger på i København før ”spærretiden” begynder
om eftermiddagen, vil den månedlige rejseudgift efter reformen stige fra 198
til 1103 kr., eller mere end en 5-dobling. Det skal dog tage med i betragtning,
af pendleren i dette eksempel ud over pensionistrabat får et månedligt befo r-
dringsfradrag på ca. 2.300 kr.
Eksempel 5: Merpris 100 pct. Særskilt ønsket eksempel.
Si de 2/3
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 284: Spm. om eksempler på rejsemønstre, som udløser en merpris, til transportministeren
2147858_0003.png
En pensionist rejser 4 ture daglig (svarende til 120 ture pr måned) i zone 1 og
2. Hvis alle rejser er uden for ”spærretiden”, vil den månedlige udgift fordo
b-
les, men hvis blot hver sjette af pensionistens rejser er i ”spærretiden”, vil der
være en månedlig besparelse på 36 pct., såfremt pensionisten i dag rejser på
pensionistkort.”
Si de 3/3
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht