Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2147692_0001.png
Folketingets Transportudvalg
Christiansborg
7. februar 2020
Svar på Transportudvalgets spørgsmål nr. 279 (Alm. del) af 15.
januar 2020
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af TRU alm. del - svar på spørgsmål 134 af 29.
november 2019 redegøre for, hvor meget investeringsniveauet øges årligt i
perioden 2021-2030,
hvis de finansieringsbidrag, som indgik i ”Aftale om et
sammenhængende Danmark
Investeringsplan
2030” fra 12. marts 2019,
gennemføres? Ministeren bedes opgøre finansbidraget pr. år i perioden.
Svar
I marts 2019 indgik den tidligere regering (Venstre, Liberale Alliance og Det Kon-
servative Folkeparti) og Dansk Folkeparti en infrastrukturaftale.
Aftale om et sam-
menhængende Danmark
Investeringsplan 2030
omfattede finansieringsbidrag fra ud-
bytter fra Storebælt, effektiviseringer på jernbanen, provenu vedr. udbytter til A/S
Øresund samt indtægter fra salg af parkeringshuse ved Københavns Lufthavns
Station.
Lægges disse finansieringsbidrag til det niveau for de offentlige investeringer i
bygninger og anlæg, som fremgår af
Opdateret 2025-forløb: Grundlag for udgiftslofter
2023,
oktober 2019, forøges investeringsniveauet med i størrelsesorden 0,7-4,7
mia. kr. årligt i perioden 2021-2030,
jf. tabel 1.1
1
.
Tabel 1
Offentlige investeringer i bygninger og anlæg ekskl. og inkl. finansieringsbidrag fra
Aftale om et
sammenhængende Danmark
Investeringsplan 2030,
marts 2019
Mia. kr., 2020-priser
Offentlige investeringer i bygninger
og anlæg
Offentlige investeringer i bygninger
og anlæg inkl. finansieringsbidrag
Finansieringsbidrag
2021
62,4
63,1
0,7
2022
63,1
63,8
0,7
2023
64,3
65,1
0,8
2024
65,3
67,1
1,7
2025
66,0
68,6
2,6
2026
66,6
71,3
4,7
2027
67,1
69,8
2,7
2028
67,6
70,3
2,7
2029
68,2
70,9
2,7
2030
68,7
71,3
2,7
Det bemærkes, at provenuet vedr. udbytter til A/S Øresund er teknisk indregnet i
Opdateret 2025-forløb:
Grundlag for udgiftslofter 2023,
oktober 2019 som en udgiftsreserve uden for det finanspolitiske råderum og ram-
men for de offentlige investeringer. Udgiftsreserven er således beregningsteknisk placeret som en kapitalover-
førsel til den private sektor.
1
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 279: Spm. om, hvor meget investeringsniveauet øges årligt i perioden 2021-2030, til finansministeren
Side 2 af 2
Anm.: De offentlige investeringer og finansieringsbidraget er opgjort inkl. moms. Hvis der prioriteres fx 5 mia. kr.,
svarer det således til, at de offentlige investeringer på nationalrenskabsform øges med ca. 6 mia. kr.
Investeringsniveauet efter 2025 er alene udtryk for en beregningsteknisk fremskrivning.
Kilde:
Opdateret 2025-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2023,
oktober 2019,
Aftale om et sammenhængende Danmark
Investeringsplan 2030,
marts 2019, samt svar på Transportudvalgets spørgsmål nr. 133
134 (Alm. del) af 29.
november 2019.
Finansieringsbidragene fra
Aftale om et sammenhængende Danmark - Investeringsplan
2030
er beregningsteknisk opregnet til 2020-priser. Der er ikke udarbejdet
opdaterede skøn over de potentielle indtægter.
Det bemærkes, at den mellemfristede planlægsningshorisont akutelt går til 2025,
og fremskrivningen
herunder niveauet for de offentlige investeringer i bygninger
og anlæg
er således også af beregningsteknisk karakter i perioden efter 2025.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister