TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
15. november 2019
2019-6275
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 22. oktober 2019 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 27:
Ministeren bedes kommentere henvendelse af 13. oktober 2019 fra Foreningen
Nej til Trafikstøj vedrørende trafikstøj og luftforurening, jf. TRU alm. del - bilag
34.
Svar:
Vejstøj er et væsentligt samfundsproblem, der berører mange mennesker langs
statsvejnettet. Vejdirektoratets principper for støjbekæmpelsen langs de eksi-
sterende statsveje er at prioritere indsatsen der, hvor problemet er størst og
hvor der opnås størst støjreducerende effekt per investeret krone.
For så vidt angår luftforurening medfører trafik fra statsvejene primært øget
luftforurening meget tæt på vejen. Erfaringer fra kortlægning af luftforurening
viser, at der er meget små ændringer af luftkvaliteten ved afstande over 50 me-
ter.
Støjvoldsløsninger kan være en effektiv og billig måde at reducere støjen på
særligt i de tilfælde, hvor der er mulighed for tilførsel af større mængder over-
skudsjord fra eksempelvis bygge- og anlægsprojekter. Støjvoldsprojekter kræ-
ver inddragelse af større arealer langs vejen, og udformningen af voldanlæg kan
skabe nye rekreative muligheder. Etablering af støjvolde være derfor nogle ste-
der være den bedste løsning, mens der andre steder
–
særligt i de bynære om-
råder
–
ikke er den påkrævede plads til etableringen. Her kan andre støjredu-
cerende tiltag, eksempelvis en støjskærm, være bedre.
For så vidt angår henvendelsens opmærksomhedspunkt om, at kommuner gi-
ver mulighed for ny bebyggelse tæt på motorveje, kan jeg konstatere, at planlo-
vens § 15 a tilsiger, at en lokalplan kun må udlægge støjbelastede arealer til
støjfølsom anvendelse, herunder beboelse, hvis planen om etablering af af-
skærmningsforanstaltninger kan sikre den fremtidige anvendelse mod støjge-
ner.