Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2148058_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
10. februar 2020
2020-458
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 13. januar 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Erling Bonnesen (V).
Spørgsmål nr. 267:
Vil ministeren kommentere ”Trafikberetning fra Nyborg” af MF Erling Bonne-
sen (V), jf. TRU alm del
bilag 153, herunder de rejste problemstillinger, og
svare på, om ministeren er enig i analysen af problemstillingerne og udfordrin-
gerne med støjplagerne for beboerne ved motorvejen gennem Nyborg, og om
ministeren er enig i, at der bør gøres noget ved det?
Svar:
Vejstøj er et væsentligt samfundsproblem, som berører mange mennesker, og
jeg er optaget af at finde løsninger, der kan reducere støjen langs statsvejene. I
Nyborg Kommune er opgjort ca. 1.300 boliger langs statsvejene, som er udsat
fra støj over Miljøstyrelsens vejledende grænseværdi på 58 dB.
Jeg modtager jævnligt forslag til, hvordan støjsituationen kan forbedres rundt
omkring i Danmark. Vejdirektoratet har på den baggrund blandt andet under-
søgt, hvilken fart tunge køretøjer har på motorvejen omkring Nyborg, og om
der ville være en støjgevinst ved at sikre, at tunge køretøjer overholder fart-
grænsen. Jeg vedlægger Vejdirektoratets undersøgelse til udvalgets oriente-
ring.
Undersøgelsen viste, at de tunge køretøjer reelt kun kører en smule hurtigere,
end de må på strækningen, hvorfor en sikring af overholdelse af de faktiske
fartgrænser for alle køretøjer på strækning vil kun medføre en nærmest ubety-
delig ændring i støjen
en reduktion på 0,3 dB.
Vejdirektoratet peger på, at vi skal helt ned på en hastighedsgrænse for alle
køretøjer omkring de 60 km/t for, at det ændrer markant i lydbilledet.
En nedskiltning af hastigheden døgnet rundt i en sådan grad, at trafikanter skal
bruge længere tid på at transportere sig, harmonerer efter min vurdering dår-
ligt med mobilitetshensynet.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 267: MFU spm. om kommentarer til Trafikberetning fra Nyborg af MF Erling Bonnesen (V), til transportministeren
2148058_0002.png
Vejdirektoratet har gennemført en vurdering af resultaterne for brugen af den
såkaldte
”klimavenlige
asfalt” på vejene. Asfalttypen har vist sig at have rigtig
mange fordele fordi rullemodstanden på vejen er mindre end ved mere traditi-
onelle asfalttyper. Det har positive effekter både for miljøet og for trafikanter-
ne, som oplever sparede udgifter til brændstof, samtidig med det støjer mindre
for naboerne.
Det er en asfalttype, som jeg synes, vi fremadrettet skal satse på. Derfor har jeg
bedt Vejdirektoratet om at udlægge asfalten på de danske statsveje i 2020 i den
takt, som Vejdirektoratet alligevel havde planlagt at udskifte asfalten. Jeg vil
desuden arbejde for, at der afsættes midler til, at Vejdirektoratet også efter
2020 kan udlægge klimavenlig asfalt, blandt andet i Nyborg, når levetiden for
den nuværende slidlag på strækningen er udløbet.
Det er min ambition at skabe stabile rammer for de kommende 10 års infra-
strukturinvesteringer ved at søge en bred politisk aftale om infrastruktur. Det
er også min forventning, at spørgsmålet om støjbekæmpelse langs statsvejnet-
tet vil indgå i drøftelserne om en ny infrastrukturaftale.
Den egentlige prioritering af konkrete emner og projekter afhænger naturligvis
af, hvad aftaleparterne kan opnå enighed om, men det er bestemt ikke umuligt,
at Nyborg kan blive prioriteret i den sammenhæng.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht