TRANSPORTMINISTEREN
2. april 2020
2020-323
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 9. januar 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 240:
Vil ministeren oplyse, hvordan intermodalitet i godstransporten er tænkt ind i
Transport- og Boligministeriets arbejde med bl.a. grøn omstilling?
Svar:
For Danmark er det en betydelig udfordring at overføre transport af gods fra
lastbiler til jernbane og skib, fordi de fleste transporter er forholdsvist korte. Da
kombineret transport er en fornuftig løsning på de meget lange transporter, vil
det være de lange primært internationale transporter, som der bør fokuseres på
at få overført til jernbane og skib.
Når det er sagt, mener jeg, at vi skal forsøge at overføre så meget gods til jern-
bane og skib, hvor det giver mening. Noget af det første jeg satte mig for, da jeg
sidste år trådte til som transportminister, var at iværksatte et serviceeftersyn af
jernbanen. Serviceeftersynet er pt. under udarbejdelse. Når serviceeftersynet er
tilendebragt, vil det således indgå i grundlaget for de videre politiske drøftelser
af, hvordan vi skal gå til jernbanen og udviklingen heraf fremadrettet. Bane-
gods og dets potentiale skal derfor indtænkes nøje i de videre overvejelser om-
kring indretningen af banesektoren og i samspillet med øvrige transportformer.
Med henblik på at fremme kombineret transport og styrke gods på jernbane og
skib er der også tidligere som led i blandt andet
Aftaler om En grøn transport-
politik
investeret statslige midler i udvikling af statens kombiterminaler og
udvikling i tilknytning til havneterminaler.
For skibsfart er det vurderingen, at der eksisterer et vist potentiale for fremti-
dig vækst for national godstransport med skib, men det forudsætter, at de sam-
lede ”dør-til- dør” transporter via vandveje bliver billiggjort.
Som led i en grøn omstilling af transportsektoren er det derfor vigtigt at sikre et
effektivt samspil mellem vej, bane og skibsfart, så mulighederne for at flytte
mere gods fra vej til sø understøttes i det omfang, det kan lade sig gøre.