Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2106963_0001.png
TRA N SPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. n r.
18. n ov ember 2019
2019-6243
Frederi ksholms Kanal 27 F
1220 Køben h avn K
Tel efon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 21. oktober 2019 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 24:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 30. april 2019 fra Herlev
Kommune og et borgerpanel i Herlev Kommune vedrørende stigende trafik og
trafikstøj fra Motorring 3 i Herlev Kommune, jf. (folketingsåret 2018-19, 1.
samling) TRU alm. del - bilag 345.
Svar:
Vejstøj er et væsentligt samfundsproblem, der berører mange mennesker langs
statsvejnettet.
Vejdirektoratets principper for støjbekæmpelsen langs de eksisterende statsv e-
je er at prioritere indsatsen der, hvor problemet er størst og hvor der opnås
størst støjreducerende effekt per investeret krone. Det betyder som oftest, at
boligområder, hvor der allerede er etableret støjreducerende foranstaltninger,
ikke prioriteres først.
I Vejdirektoratets støjhandlingsplan for 2018-2023 er der opgjort over 600
boliger, som er udsat for et støjniveau over Miljøstyrelsens vejledende grænse-
værdi på 58 dB. I forbindelse med udbygningen af Motorring 3 er der etableret
støjskærme på strækningen, hvorfor området for nuværende ikke indgår i de
videre undersøgelser om prioritering af eventuelle fremtidige midler til støjaf-
skærmning. På begge sider af motorvejen er der dog, ifølge Vejdirektoratet,
boligområder som vurderes at være særligt støjbelastede, med støjniveauer
over 65 dB.
Det er min ambition at skabe stabile rammer for de kommende 10 års infra-
strukturinvesteringer ved at søge en bred politisk aftale om infrastruktur. Det
er min forventning, at tiltag til støjbekæmpelse langs statsvejnettet vil indgå i
de kommende drøftelser herom.
Regeringen har desuden besluttet, at Vejdirektoratet skal udlægge den såkaldte
klimavenlige asfalt på veje i 2020 i den takt, som Vejdirektoratet har planlagt,
at asfalten skal udskiftes. Vejdirektoratets undersøgelser indikerer, at denne
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om kommentar til henvendelse af 30/4-19 fra Herlev Kommune og et borgerpanel i Herlev Kommune vedrørende stigende trafik og trafikstøj fra Motorring 3 i Herlev Kommune, til transportboligministeren
2106963_0002.png
type asfalt har en øget holdbarhed, hvilket giver en støjreducerende egenskab
set over hele slidlagets levetid. Vejdirektoratet har fornyeligt vurderet, at de
støjreducerende egenskaber ved den asfalttype, som Herlev Kommune foreslår
udlagt (SRS), viser sig ikke at leve op til forventningen om støjreduktion.
Fremadrettet vil Vejdirektoratet erstatte brugen af denne type asfalt med andre
mindre støjende slidlag.
Si de 2/2
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht