Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2173684_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
2. april 2020
2020-323
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 9. januar 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 239:
Vil ministeren oplyse, hvordan godstransporten er fordelt i Danmark ift. gods-
transport med jernbane, skibsfart og lastbil
herunder hvor meget godstrans-
port, der transporteres via minimum to transportformer, samt hvordan frem-
skrivningen af godstransporten ser ud for de næste 10 år fordelt på de 3 trans-
portformer?
Svar:
Jeg har bedt Vejdirektoratet og Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen om at bidrage
med tal for indenlandsk godstransport via hhv. lastbiler samt jernbane og skib,
jf. også tabel 1.
Tabel 1. Godstransport med lastbiler, jernbaner og skib, 2018.
Lastbiler
Godstransport,
mio. tonkm
Andel af samlet
godstransport
16.234
Jernbaner
2.600
Skibsfart
1.400
I alt
20.234
80,2 %
12,8 %
6,9 %
100,0 %
Kilde: Vejdirektoratet og Trafik-, Bygge og Boligstyrelsen.
te: Tallene omfatter national, international og transitkørsel
No-
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen vurderer, at stort set al godstransport på jern-
bane og skib transporteres via minimum to transportformer.
Det bemærkes, at for transitkørsel sker selve omlæsningen mellem transport-
former i udlandet, hvorfor den andel af transporten, der foregår i Danmark kun
foregår via én transportform. Det har hovedsageligt betydning for godstrans-
port på jernbanen i Danmark, da denne primært består af transitkørsel. For
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 239: Spm. om, hvordan godstransporten er fordelt i Danmark ift. godstransport med jernbane, skibsfart og lastbil, til transportministeren
2173684_0002.png
Side 2/3
godstransport på jernbanen omlæsses derfor ikke mellem transportformer i
Danmark for størstedelen af godset.
For vejgodstransporten har Vejdirektoratet på baggrund af beregninger i
Landstrafikmodellen estimeret en forventet vækst i lastbiltrafikken på 1,4 pct.
årligt. Dette giver en forventet godstransport på 18.936 mio. tonkm i 2030.
For gods på jernbaner forventer Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen følgende ud-
vikling indtil åbningen af den faste Femern Bælt-forbindelse, jf. også rapporten
”Trafikplan for den statslige jernbane 2017-2032”:
Nationale banegodstransporter: 0-2 pct. pr. år.
Internationale banegodstransporter: 2-4 pct. pr. år.
Transitbanegodstransporter: 1-3 pct. pr. år.
For skibstrafikken vurderer Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, at den inden-
landske godstransport i 2030 sandsynligvis vil ligge på samme niveau som i
dag.
Langt hovedparten af importen til Danmark indføres imidlertid via skib,
jf.
tabel 2.
Tabel 2. Importeret gods fordelt på transportformer, 2018.
Lastbiler
Import i
1.000 ton
Andel af
samlet im-
port
12.726
Jernbaner
1.045
Skibsfart
45.291
I alt
59.062
21,5 %
1,8 %
76,7 %
100,0 %
Kilde: Danmarks Statistik.
Skibstransporten udgør således en forholdsvist stor andel af transporten af den
samlede importerede mængde gods, men en beskeden del af det indenlandske
transportarbejde, der fortrinsvist afvikles med lastbiler.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 239: Spm. om, hvordan godstransporten er fordelt i Danmark ift. godstransport med jernbane, skibsfart og lastbil, til transportministeren
2173684_0003.png
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht