Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2154654_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
26. februar 2020
2020-259
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. januar 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Hans Kristian Skibby (DF).
Spørgsmål nr. 238:
Vil ministeren redegøre for baggrund og årsag til, at Banedanmark har beslut-
tet at udskyde implementeringen af det nye signalprogram på Svendborgbanen
fra primo 2021 til nu 2022 eller senere?
Svar:
Vurderingen af, at leverandøren Alstom ikke vil kunne gennemføre udrulnin-
gen af Signalprogrammet på strækningen Odense-Svendborg i 2021, som det
oprindelig var forudsat i anlægsplanen, har løbende været kommunikeret til
forligskredsen og Folketingets Transportudvalg.
Banedanmark orienterede eksempelvis på møde 26. marts 2019 forligskredsen
bag Signalprogrammet om leverandørens udfordringer på Odense-Svendborg-
banen. Situationen for strækningen Odense-Svendborg blev også adresseret på
ordførermødet den 27. november 2019, ligesom det har fremgået af de senest
offentliggjorte statusrapporter for Signalprogrammet (opgjort medio oktober
og november).
Materialet, der refereres til ovenfor, er sendt til Folketinget til orientering og
kan findes på Folketingets hjemmeside under Transportudvalget:
Materiale fra forligskredsmøde 26. marts 2019:
https://www.ft.dk/sam-
ling/20181/almdel/TRU/bilag/310/index.htm.
Materiale fra ordførermøde 27. november 2019 samt statusrapport (opgjort
medio oktober 2019):
https://www.ft.dk/samling/20191/almdel/TRU/bi-
lag/105/index.htm.
Statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio november 2019):
https://www.ft.dk/samling/20191/almdel/tru/bilag/164/index.htm
Banedanmark har uddybende oplyst følgende:
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 238: Spm. om ministeren vil redegøre for baggrund og årsag til, at Banedanmark har besluttet at udskyde implementeringen af det nye signalprogram på Svendborgbanen fra primo 2021 til nu 2022 eller senere, til transportministeren
2154654_0002.png
Side 2/2
”Banedanmarks signalleverandør, Alstom,
har desværre oparbejdet en
betydelig forsinkelse med såvel design, produktion og installation af det nye
signalsystem på strækningen.
Lige nu prioriteres arbejdet med strækningerne Køge-Næstved og Næstved-
Rødby. Disse strækninger skal begge elektrificeres, og det er derfor vigtigt at få
udrullet de nye signaler, som er immune over for kørestrømspåvirkninger, da
de gamle signaler på strækningerne ellers ville skulle immuniseres.
Banedanmark og leverandøren Alstom reviderer pt. den samlede
udrulningsplan for Østdanmark. I forbindelse med dette arbejde skal det
naturligt afklares, hvornår Odense-Svendborg kan blive ibrugtaget. Odense-
Svendborg sættes sandsynligvis først i drift i 2022 eller senere.
Banedanmark vil gøre sit til, at det eksisterende anlæg indtil da fungerer så
godt som muligt. Efter nogle år med en presset punktlighed på
Svendborgbanen lå kundepunkligheden i 2019 på 87,1 pct., hvilket er over både
DSBs kontraktmål for strækningen i 2019 på 83,4 pct. og landsgennemsnittet
for kundepunktlighed. Svendborgbanen har således bidraget positivt til den.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht