Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2142472_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
30. januar 2020
2020-244
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. januar 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 230:
Vil ministeren udarbejde en kort præsentation af den tyske regerings tiltag,
som foregår under betegnelsen ”Verkehrswende”, bl.a. med den hensigt at flyt-
te transport fra biler til kollektiv trafik, herunder ved at sænke billetpriserne
gennem momsreduktion herpå? Vil ministeren kommentere, i hvor høj grad
regeringen anser disse tyske tiltag som mulige tiltag anvendt i Danmark som
led i en klimahandlingsplan?
Svar:
Jeg har fået følgende oplyst af den danske ambassade i Berlin, som jeg henhol-
der mig til:
Berlin: Aktuelle transportpolitiske emner med fokus på
CO2-reduktion
CO2 handel:
Den tyske regering vil indføre en CO2 pris inden for sektorerne transport og
varme. Prisen er fastlagt til pr. 1. januar 2021 at være 25 euro pr. ton. Heref-
ter stiger prisen gradvist indtil den i 2025 når en pris på 55 euro pr. ton. I år
2026 skal prisen være markedsbaseret, men inden for et spænd på mellem 55
og 65 euro pr. ton. Dette skal ske gennem en ny national emissionshandel vha.
certifikater.
Sektorområde - Transport
A. Udbygning af opladnings-infrastruktur
Den tyske regering lægger særlig vægt på udbygningen af opladnings-
infrastruktur til elbiler med en målsætning om 1 mio. opladere inden 2030,
herunder på alle tankstationer. Udbygningen skal ske inden for rammerne af
en masterplan, som udformes i dialog med energisektoren og bilindustrien.
Målsætningen vil blive støttet igennem en række programmer, herunder bl.a.
med fokus på fælles opladningsmuligheder i etageejendomme og på arbejds-
pladser. I private hjem vil installationen blive støttet med en fradragsordning.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 230: Spm. om ministeren vil udarbejde en kort præsentation af den tyske regerings tiltag, som foregår under betegnelsen "Verkehrswende", til transportministeren
2142472_0002.png
Derudover vil man øge antallet af opladere fra pt. 21.100 til 50.000 inden for
de næste to år.
B. Fremme af omstilling til el-personbiler
Den tyske regerings mål er, at der i 2030 skal være op til 10 mio. eldrevne
personbiler i Tyskland. For at nå dette mål, vil regeringen bl.a. gøre følgende:
Forlænge skattemæssige fordele for tjenestebiler, som er el- eller hybrid-
drevne frem til 2030 samt sænke tjenestebilsskatten for elbiler, som har kostet
under 40.000 euro fra 0,5 til 0,25 pct. Det skal være muligt for delstater og
kommuner at indføre emissionskrav til busser, taxier og udlejningsbiler. På et
møde mellem forbundsregeringen og bilindustrien primo nov. nåede man til
enighed om at øge det aktuelle tilskud til elbiler (under en listepris på 40.000
euro) fra tidligere 4.000 euro til 6.000 euro, heraf 3000 euro betalt af produ-
center. For biler med en listepris over 40.000 euro vil tilskuddet være 5.000
euro. Den tyske regering forventer, at dette vil føre til et øget salg af elbiler i
størrelsesordenen 650.000 til 700.000 om året. Branchen vil fortsat finansie-
re halvdelen af tilskuddet, hvilket betyder begrænset gevinst ved rabatord-
ningen for forbrugeren.
C. Udviklingen af biobrændstof understøttes
Statslig understøttelse af udvikling af biobrændstof baseret på affalds- og
restprodukter.
D. Forøge attraktivitet af offentlig transport
Den 5. november 2019 besluttede forbundsregeringen at øge statens tilskud til
kommunal transportfinansiering fra 332 mio. euro om året til ca. 665 mio.
euro om året i 2020 og 1 mia. euro om året fra 2021. En yderligere stigning er
planlagt pr. 2025 til 2 mia. euro. Beløbet vil stige med 1,8 pct. årligt. Finan-
sieringen vil være med særlig vægt på regional skinneinfrastruktur samt bio-
gas-, brint- og eldrevne busser. Der vil være mulighed for støtte til op til 10
pilotprojekter med billigere offentlig transport, herunder det såkaldte 365-
euro-årskort (efter wiensk forbillede).
E. Udbygning af cykelinfrastruktur
Den tyske regering vil investere yderligere 900 mio. euro i udbygning af cy-
kelinfrastruktur for at støtte trafiksikkerhed og styrke cykelbetingelserne ge-
nerelt. Hermed bruges i alt 1,4 mia. euro på cykelinfrastruktur i perioden
2020-2023. Prioriteter er at udbygge og forbedre cykelstier både i by- og
landområder samt udbygge parkeringsmuligheder. Herudover vil forbunds-
regeringen forbedre cyklisternes rammebetingelser gennem forskellige lov-
ændringer, f.eks. ang. forhøjede bøder for parkering på cykelstier og ændring
af trafikforordningen, så det bliver muligt at oprette cykelzoner. Udbygnin-
gen af cykelinfrastruktur i fx Berlin går dog langsomt, og ambitionsniveauet
synes fortsat relativt lavt
ikke mindst sammenlignet med danske forhold.
F. Styrkelse af skinneinfrastruktur
Den tyske regering og Deutsche Bahn vil udbygge skinneinfrastrukturen med
sammenlagt 86 mia. euro frem mod 2030 og sikre forbindelser på hoveds-
trækninger hver 30. minut. Investeringerne skal samtidigt muliggøre yderli-
gere godstogsransport. Deutsche Bahn vil blive støttet med yderligere 1 mia.
euro. årligt.
G. Lastbiltransport
Forbundsregeringen vil understøtte mere klimavenlige løsninger for lastbiler,
f.eks. el- eller brint-drevne lastbiler og støtte udbygning af tank- og ladeinfra-
Side 2/4
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 230: Spm. om ministeren vil udarbejde en kort præsentation af den tyske regerings tiltag, som foregår under betegnelsen "Verkehrswende", til transportministeren
2142472_0003.png
struktur. Der arbejdes også på en reform af motorvejsafgifter for lastbiler,
således at denne bliver CO2-differentieret.
H. Modernisering af indenlandsk transport ad vandvejen
Forbundsregeringens målsætning er at øge andelen af indenlandsk transport,
som sker ad vandvejen. Den tyske regering vil videreudvikle støtte til bære-
dygtig modernisering af skibe til varetransport, og afgifter på landstrøm vil
blive sænket.
I. Udvikling af strømbaseret brændstof
Der vil skulle tilvejebringes rammebetingelser rettet mod power-to-x-
brændstof i stor skala.
J. CO2-relateret beskatning på personbiler
Forbundsregeringen vil tilpasse beskatning af personbiler, så denne i højere
grad afspejler CO2-aftryk.
K. Billigere togrejser, dyrere flyrejser
Den tyske regering ønsker med en række skatte- og afgiftsmæssige incitamen-
ter pr. 1. april 2020 at styrke klimavenlig adfærd inden for transportområdet.
Dette dækker bl.a. over en lempelse af momsen på togbilletter til længere af-
stande, som reduceres fra 19 pct. til 7 pct. og øgede afgifter på flybilletter.
Priserne på togbilletter vil dermed falde med ca. 10 pct. Herved forventes et
øget passagerantal, og provenuet herfra vil kunne benyttes til yderligere mo-
dernisering af skinneinfrastrukturen.
Fsva. flytrafik, lægges der konkret op til, at afgiften på flybilletter til europæi-
ske destinationer stiger med 5,53 euro til 13,03 euro. På mellemlange stræk-
ninger op til 6.000 kilometer planlægges en stigning på 9,58 euro til 33,01
euro. Flyrejser til fjerne destinationer planlægges i fremtiden belagt med en
afgift på 59,43 euro, hvilket vil være 17,25 euro mere end hidtil.
Med ændringen af loven om luftfartsskatter forudses statens provenu forøget
med 470 mio. euro i det kommende år og 785 mio. fra 2021, når afgiftsregule-
ringen dækker hele året.
L. Udbygning af brintinfrastrukturen
Udbygningen af den tyske brintinfrastruktur fortsættes med åbningen af op
til 15 stationer om året frem til 2021. Efter planen skal Tyskland ved udgan-
gen af 2021 have kapacitet til at betjene 60.000 brintdrevne personbiler og
500 brintdrevne erhvervskøretøjer.
M. Øvrigt
Der har i Tyskland i en længere periode været en politisk debat om indførelse
af hastighedsbegrænsning på de tyske motorveje. I debatten er hovedargu-
menterne for en hastighedsbegrænsning dels øget trafiksikkerhed på motor-
vejene, dels emissionsreduktion. Det tyske socialdemokrati (SPD) og oppositi-
onspartierne til venstre for midten har hidtil stået alene bag ønsket om ha-
stighedsbegrænsningen, men efter ADAC (Tysklands pendant til FDM og Eu-
ropas største bilistforening med 17 mio. medlemmer) i januar 2020 ændrede
holdning til hastighedsbegrænsningen fra modstander til neutral, ses der nu
mulighed for begyndende politisk enighed om en hastighedsbegrænsning.
Derudover er der generelt i Tyskland væsentlige udfordringer med implemen-
teringshastigheden for infrastrukturprojekter, hvilket også er med til at for-
Side 3/4
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 230: Spm. om ministeren vil udarbejde en kort præsentation af den tyske regerings tiltag, som foregår under betegnelsen "Verkehrswende", til transportministeren
2142472_0004.png
sinke de ofte medfølgende emissionsreduktionsgevinster, herunder fsva. jern-
baneinfrastrukturprojekter. Det kan i denne sammenhæng oplyses, at fem
tyske journalister fra store, landsdækkende aviser den 30. januar rejser til
hhv. Femern og København for netop at lære mere om, hvordan store bygge-
projekter gennemføres effektivt og inden for budgetrammerne i Danmark.
Yderligere detaljer om tiltag på transportområdet kan findes på det tyske
transportministeriums hjemmeside
https://www.bmvi.de/SharedDocs/DE/Artikel/K/Haushaltsmittel-fuer-
klimaschutz.html”
Side 4/4
Den danske ambassade oplyser endvidere,
at betegnelsen ”Verkehrswende”
ikke er en officiel betegnelse, men derimod en betegnelse der i Tyskland bruges
bredt om klimarelaterede transportinitiativer; det være sig på centralrege-
ringsniveau, på lokalt niveau eller privat. Ovennævnte oversigt fra ambassaden
omfatter således transportrelaterede elementer i den tyske regerings klimapak-
ke.
I den danske regering er vi åbne overfor at lade os inspirere af erfaringer og
initiativer i andre lande med lignende udfordringer, herunder de tyske tiltag,
som led i arbejdet med den danske klimahandlingsplan. Konkret til det nævnte
initiativ om at sænke billetpriserne i den kollektive trafik gennem momsreduk-
tion må jeg dog bemærke, at personbefordring med kollektiv trafik allerede er
momsfritaget i Danmark.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht