TRA N SPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. n r.
27. januar 2020
2020-79
Frederi ksholms Kanal 27 F
1220 Køben h avn K
Tel efon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 3. januar 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Andreas Steenberg (RV).
Spørgsmål nr. 229:
Vil Femern Bæltforbindelsen være forberedt til at kunne håndtere elektrificeret
tung trafik?
Svar:
Femern Bælt-forbindelsen vil blive forberedt til at kunne håndtere elektrif iceret
tung trafik.
Femern Bælt-tunnelen dimensioneres og anlægges efter lovgivningsmæssige
normer og standarder fra Danmark, Tyskland og EU, herunder EU’s jernbane-
sikkerhedsdirektiv og tunnelsikkerhedsdirektiv. For den tunge trafik på vejde-
len vil Femern Bælt-tunnelen ikke indeholde restriktioner for godkendte køre-
tøjstyper i EU, herunder elektriske køretøjer, hverken for personbiler, busser
eller lastbiler.
I Sverige og Tyskland gennemføres aktuelt forsøgsprojekter af teknologier in-
den for såkaldte elektriske veje (E-veje), hvor elektriske køretøjer oplades un-
der kørslen. Femern A/S følger med bistand fra selskabets tekniske rådgiver
Rambøll-Arup-TEC udviklingen af E-vejsteknologien og andre nye teknologier
og muligheder tæt i relation til Femern Bælt-forbindelsen.
Frem mod tunnelens åbning vil Femern A/S derudover udarbejde en plan for,
hvordan faciliteter for alternative drivmidler kan implementeres i relation til
Femern Bælt-forbindelsen, herunder reservation af arealer i området omkring
betalingsfaciliteterne på dansk side med henblik på, at der om nødvendigt kan
etableres faciliteter for forsyning af elektriske køretøjer i form af eksempelvis
ladestationer mv. Planen vil bero på den teknologiske udvikling i de kommende
år.