Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2134962_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
14. januar 2020
2020 - 47
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 2. januar 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Hans Christian Schmidt (V).
Spørgsmål nr. 228:
Vil ministeren kommentere henvendelsen fra Poul Carsbæk vedr. årskort til
kollektiv trafik, jf. TRU alm. del bilag 139?
Svar:
I henhold til lov om trafikselskaber ligger takskompetencen hos de enkelte tra-
fikvirksomheder. Dette vil sige, at DSB har kompetencen til at beslutte, hvilke
produkter DSB vil udbyde, og hvordan disse produkter prissættes - dog inden
for rammerne af takststigningsloftet og det med loven givne prishierarki mel-
lem enkeltbilletter, rejsekort og periodekort.
DSB har tidligere oplyst følgende til ministeriet vedrørende årsagen til afskaf-
felsen af Bus & Tog-årskortet, som jeg kan henholde mig til:
”Bus & Tog-årskortet
anvendes i dag af ca. 240 kunder i alt. Dette er en lille
men højt skattet og meget loyal kundegruppe, der sætter pris på et kort som
giver fri adgang i hele landet. Derfor har der ligget grundige overvejelser bag
beslutningen om at udfase Bus & Tog årskortet.
Når DSB alligevel har besluttet at udfase Bus & Tog-årskortet skyldes det, at
DSB generelt arbejder med et strategisk fokus på at forenkle vores produkt-
portefølje, regler og services for at sikre, at det er så enkelt som muligt at væ-
re kunde hos DSB. Samtidig vil DSB gerne sikre, at vores kunder i videst mu-
ligt omfang kan betjene sig selv via net og mobil.
Alternativer til Bus & Tog-årskortet:
I de senere år har DSB udviklet billetsystemet, således at der er flere gode
alternativer til Bus & Tog-årskortet:
Rejsekort Pendler Kombi: Rejsekortet er fuldt landsdækkende. Med in-
troduktionen af Pendler Kombi i landsdelstrafikken kan man som
kunde rejse frit til en fast pris i en given pendlerstrækning samtidig
med, at man også har mulighed for at rejse med rabat ud over den fa-
ste pendlerstrækning. På denne måde slipper man som kunde for at
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 228: Spm. om ministeren vil kommentere henvendelsen fra Poul Carsbæk vedr. årskort til kollektiv trafik, til transportministeren
2134962_0002.png
tænke på zoner, priser og køb af ekstra billetter. Kortet giver mulighed
for at vælge en periode på op til 180 dage. Vælger man ’automatisk
fornyelse’ skal man ikke bekymre sig om fornyelse. Rejsekort Pendler
Kombi til rejser mellem landsdele lanceres i april 2019.
Pendlerkort: Hvis man som kunde ofte rejser på en bestemt strækning
er et DSB Pendlerkort eller et DSB 1’ Pendlerkort en mulighed
via DSB
APP. Prisen på pendlerkort til rejser over Storebælt blev generelt ned-
sat pr. 8. maj 2018. (https://www.dsb.dk/kampagner/prisfald/). Det-
te betyder, at pendlerkortet prismæssigt er blevet mere attraktivt, og
DSB så i forbindelse med prisnedsættelsen i maj, at flere årskortkun-
der valgte at skifte fra Bus & Tog-årskortet til pendlerkortet, da dette
blev mere økonomisk fordelagtigt. Med pendlerkortet har man endvi-
dere mulighed for at tilpasse gyldighedsperioder/fornyelser i forhold
til ferie- og fridage i løbet af året, således at man som kunde kun beta-
ler for aktive rejsedage.
Erhvervskort: Hvis kundens arbejdsplads normalt har finansieret Bus
& Tog-årskortet, kan en fakturaaftale via DSB Erhverv være en løs-
ning. Det er DSB’s erfaring, at denne type rejser typisk kvalificerer til
kørselsgodtgørelse eller tilbagebetaling af udlæg via arbejdsplads. En
aftale via DSB Erhverv løser dette på en meget enkel og praktisk måde
via DSB APP, hvor kunden får mulighed for at vælge betalingsmetode
’faktura’ på rejser i anden erhvervsmæssig sammenhæng, således at
privatbefordring og erhvervsrejser skilles ad betalingsmæssigt. Læs
mere m DSB Erhverv fakturabetaling her:
https://www.dsb.dk/Erhverv/produktoverblik-arbejdstid/
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht