Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2157800_0001.png
Bilag 2.
Undersøgte vej-, tunnel- og broprojekter
Årstal
Anlægsoverslag
mia. kr. (2020-
priser)
1
Intern
rente
(%)
2
Årsdøgn-
trafik på
strækninger
(2018)
Projekter med vedtaget anlægslov (Ny Anlægsbudgettering, fase 2)
Vejprojekter
Anlæg af Frederikssundmotorvejen (Tværvej
Frederikssund)
etape 3 og 4
Udbygning af Fynske Motorvej syd om Odense
Udbygning af Helsingørmotorvejen (Hørsholm S - Isterød) - etape 2
2009
4
2011
2009
3,6
1,4
0,8
5,6
5
3
6
1,5
8
23.300-33.000
59.000-61.000
61.000
17
14
2
Km
3
Projekter med VVM-undersøgelse (Ny Anlægsbudgettering, fase 2)
Vejprojekter, statsveje
Udbygning af motorvej E45/E20 mellem Fredericia S og Kolding
(Kolding V-MVK Kolding)
Udbygning af rute 26 (Aarhus
Viborg): Viborg V-Rødkærsbro
Udbygning af rute 26 (Aarhus
Viborg): Søbyvad-Aarhus
Udbygning af Skovvejen, Etape 3 (Regstrup
Kalundborg)
Udbygning af rute 54 (Næstved
Rønnede)
7
Udbygning af motorvejene ved Herning (en del af VVM-
undersøgelsen af en motorvej mellem Herning og Holstebro)
Hillerødmotorvejens forlængelse
Give-Billund-E20-Haderslev (midtjysk motorvejskorridor)
Bro- og tunnelprojekter
Anlæg af en 3. Limfjordsforbindelse ved Aalborg (Egholmlinjen)
4
2011
7,0
4,2
21.500
5
20
2012
2012
2012
2016
2012
2018
2020
0,9
2,7
1,9
1,6
0,3-0,7
0,9-1,0
6,6-7,8
1,9
8
1,2
8
4
8
3,9
6,6-8,3
8
12
2,5-3,9
9.600-15.900
5
14.000-23.000
9.500-15.300
17.000-20.100
hhv 12.700 og
10.800
22.700-33.000
10.000-24.000
11
23
20
15
hhv 9 og 5
13
70-83
2011
0,6
13,8
8
84.000
7
Projekter med forundersøgelse (Ny Anlægsbudgettering, fase 1)
Vejprojekter, statsveje
Udbygning af Rute 15 (Løgten
Tåstrup)
Udbygning af Rute 15 (Ringkøbing
Herning)
9
2012
2013
0,4-1,1
0,2-0,9
0,4-4,7
Fra
negativ
til– 5,2
Udbygning af Rute 34 og Rute 26 (Herning
Skive
Hanstholm)
10
Udbygning af Rute 11 (Esbjerg
Tønder)
11
2012
2012
2,4-4,7
0,1-2,6
2,8-3,9
Fra
negativ
til 6,4
Fra
negativ
3.300-10.700
4.900-13.500
Ca. 130
77
13.100-19.100
6.200-8.700
17
38
Udbygning af rute 9 (Tåsinge og Langeland)
2011
0,4-1,1
2.600-11.900
5-16
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 227: Spm. om ministeren vil sende en oversigt over samtlige vej- og jernbaneprojekter, som henholdsvis er vedtaget ved anlægslov, hvor der foreligger en VVM-undersøgelse, hvor der foreligger en forundersøgelse, hvor der er foretaget en screening og andre af ministeren kendte projekter, til transportministeren
2157800_0002.png
til 1,7
Udbygning af rute 9 (Lolland)
Omfartsvej ved Brovst
Omfartsvej ved Klinkby
Udbygning af rute 22 (Næstved
Slagelse)
Tilslutning af omfartsvej ved Auning
Udvidelse af Hillerødmotorvejen fra M3 til Ring 4 (nord)
12
Vejprojekter uden stillingtagen til vejbestyrelse
Omfartsvej ved Mariager
En aflastningsvej på Stevns
9
2013
2018
0,1
0,6
1,7-3,1
5,6
5.000
2.500-5.800
8
Ca. 14
2012
2012
2012
2013
2016
2012
0,1-1,4
0,3-0,9
0,1-0,2
0,2-1,6
0,1
0,1
0,9-6,0
0,3-4,5
2,8-4,5
2,4-3,9
3,6-4,9
18
1.100-9.100
5.200-5.800
4.900
9.400-9.900
5.900
58.000-74.000
12-33
7-17
3
27
6
3
Projekter undersøgt i strategiske analyser eller screening (Ny Anlægsbudgettering, fase 1)
Vejprojekter
Hobro-Viborg-Rute 15-Give (midtjysk motorvejskorridor)
13
Udbygning af E45 mellem Hornstrup (Vejle) og Skanderborg S
9
Udbygning af E45 mellem Aarhus S og Aarhus N
Udbygning af E45 mellem Aarhus N og Randers N
Opgradering Aalbæk-Skagen til 2+1 vej
9
Fejl! Bogmærke er ikke
defineret.
Øget kapacitet Motorring 3
Udvidelse af Amagermotorvejen fra 6 til 8 spor inkl. udvidelse af
broen over Kalvebod
Ny Ring 5 syd
Udvidelse af E55, Nykøbing Falster
Sydmotorvejen til 2+1 vej
9
Yderligere opgradering af vejforbindelsen i Ring 4/Motorring 4
-
-
Heraf Ring 4 (N)
Heraf Motorring 4 (S)
2012
2012
2013
2018
0,9
1,5
4,9-5,9
0,1
7,7
5
-
9-11
35
23.200
66.000-81.000
13.000-21.000
58.000-74.000
6
13
Ca. 25
3
2013
2014
2014
2014
2018
2016
2016
2013
2018
9,8-13,0
3,2
1,6
3,0
0,2
0,3
0,9-1,1
4,1-6,9
0,5
7,0-7,4
-
-
-
-
9,8
-
9-11
-
-
53.700-59.400
46.000-56.000
45.600-49.900
6.700
95.200-
124.100
110.700
20.000-
27.000
5
16.200
110
35
16
35
samlet 12
20
9
35
9
Ny Ring 5, nord
Udvidelse af Hillerødmotorvejen fra Ring 4 til M3 (syd)
Bro- og tunnelprojekter
En ny tredje Lillebæltsforbindelse - parallelforbindelsen
2013
6,1
14
14,7-16,5
15
27,6
44,6
1,2-1,9
21,1-23,8
0,8
-
1,9
-
-
4
41.000
16
9 mio. togpas-
sagerer/år
17.500
8 mio. togpas-
sagerer/år
82.200
-
10
En fast forbindelse via Bogense og Juelsminde
2013
59
67
5
10
Ny parallelbro over Vejle Fjord
En østlig ringvej (havnetunnel)
2014
2013
2
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 227: Spm. om ministeren vil sende en oversigt over samtlige vej- og jernbaneprojekter, som henholdsvis er vedtaget ved anlægslov, hvor der foreligger en VVM-undersøgelse, hvor der foreligger en forundersøgelse, hvor der er foretaget en screening og andre af ministeren kendte projekter, til transportministeren
2157800_0003.png
En fast forbindelse over Kattegat
2018
67,2-148,3
17
-
25.700
Ca. 60
Øvrige projekter uden beslutningsgrundlag
18
(Ny Anlægsbudgettering, fase 1)
Vejprojekter
Udvidelse af Hillerødmotorvejen Farum-R4
Kapacitetsforbedringer på rute 11, Korskroen - Varde
Bro- og tunnelprojekter
En fast forbindelse mellem Als og Fyn
2019
23,4
5,5
17.000
20
65
2019
2019
1,1
19
0,2-0,4
-
-
58.000
8.100
9
11
Anlægsoverslagene er beregnet med de reviderede principper for budgettering. For vejprojekter på land er anlægsoverslaget incl 15% ved anlægslov
og VVM-undersøgelser og 40% ved forundersøgelser mv. For vejprojekter over vand er anlægsoverslaget incl 30% ved anlægslov og VVM-
undersøgelser og 50% ved forundersøgelser mv.
2
Prisniveau i de samfundsøkonomiske beregninger er ikke pristalsreguleret, men gældende for det tidspunkt, hvor beregningen er foretaget. Den
samfundsøkonomiske beregning afspejler ligeledes det aktuelle metodegrundlag, version af TeReSa, enhedspriser, forudsætninger om økonomisk
udvikling og trafikal udvikling mm. på det tidspunkt, beregningen er foretaget.
3
Der er tale om ca. angivelser og forbundet med usikkerhed for projekter, hvor der ikke er truffet politisk beslutning om linjeføring.
4
Der pågår en opdatering af VVM-undersøgelsen, der kan give anledning til ændret vurdering af anlægs- og samfundsøkonomi.
5
Opdateret efterfølgende.
6
De interne renter baserer sig på genberegninger af en række større anlægsprojekter, hvor der foreligger anlægslov eller VVM-undersøgelse. Der bør
generelt tages forbehold over for genberegningerne grundet metodiske problemer hermed. Det er aftalt at gennemføre nye genberegninger, når der
foreligger revideret version af Landstrafikmodellen.
7
Med aftale af 24. juni 2014 blev der afsat 15 mio. kr. til en VVM-undersøgelse af rute 54 mellem Næstved og Rønnede og 350 mio. kr. til en 1. etape
ved Rønnede. Med aftale af 19. april 2017 blev linjeføringen for en kommende motorvej fastlagt, og der blev afsat 56,5 mio.kr. til en pulje til forlods-
overtagelser. Den resterende reservation på 279,9 mio.kr. er opretholdt, til der kan opnås hel eller delvis finansiering til projektet.
8
Der er ikke foretaget trafikberegninger isoleret for de to strækninger. De samfundsøkonomiske beregninger er baseret på en antagelse af, at effek-
terne for de to strækninger tilskrives en proportional andel (efter strækningslængde) af de samlede effekter fra VVM-undersøgelsen af Holstebromo-
torvejens udvidelse. Resultaterne er derfor behæftet med større usikkerhed end normalt.
9
Den igangværende VVM-undersøgelse kan give anledning til ændret vurdering af anlægs- og samfundsøkonomi.
10
Anlægsoverslag, men ikke intern rente, er korrigeret for den efterfølgende beslutning om anlæg af Haderup Omfartsvej, der udgør en del af stræk-
ningen.
11
Anlægsoverslaget og intern rente er ikke justeret for den efterfølgende beslutning om udbygning af Ribe Omfartsvej, der er en del af strækningen.
12
Undersøgelsen er under revision.
13
Den igangværende forundersøgelse kan give anledning til ændret vurdering af anlægsøkonomi og samfundsøkonomisk forrentning.
14
Ren vejforbindelse inkl. landanlæg.
15
Kombineret vej- og baneforbindelse inkl. landanlæg
16
Beregnet alene for den ny broforbindelse.
17
I de reviderede retningslinjer for budgetreserver anvendes 40% for vej-landanlæg og 50% for banelandanlæg. For anlæg over vand anvendes 50%
for både vej og bane. I anlægsoverslaget indgår ikke grenen Hov-Horsens. Denne gren har indgået tidligere i strategiske analyse. Medregnes denne
gren er anlægsoverslaget 70,4-151,5 mia. kr.
18
Denne kategori dækker over projekter, som er undersøgt på et lavere niveau end screening, eller som alene er skønsmæssigt vurderet på basis af
generelle antagelser.
19
Der er tale om et meget indledende skøn baseret på helt generelle antagelser og ikke på konkrete vurderinger. Der er således væsentlig usikkerhed
på projektomfang og anlægsøkonomi, herunder om 40 % reserve er tilstrækkelig, som det er antaget.
20
Analysen af de trafikale effekter er gennemført med en version af LTM, hvor der i forbindelse med beregningerne til VVM af Midtjysk Motorvej
efterfølgende er fundet fejl i trafikmodellen. Det er ikke undersøgt, om disse fejl påvirker resultatet af en Als/Fyn-forbindelse.
1
3