Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2137388_0001.png
Folketinget
Transportudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
17. januar 2020
Forebyggelseskontoret
Ditte Refsgaard
2020-0032/41-0119
1351134
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 215 (Alm. del), som Folketin-
gets Transportudvalg har stillet til justitsministeren den 20. december 2019.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Nick Hækkerup
/
Susanne Lehrer
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 217: Spm. om ministeren vil oplyse den præcise arbejdsdeling mellem Rigspolitiet og Færdselsstyrelsen i forhold implementeringen af de nye virksomhedskort/takografkort til transportvirksomheder samt redegøre for, hvor de aktuelle problemer ligger, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 215 (Alm. del) fra Folketingets Transportudvalg:
”Vil ministeren redegøre for de problemer, årsager og mulige
løsninger, der er på vanskelighederne med de nye virksomheds-
kort/takografkort til transportvirksomheder?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan indledningsvis oplyse, at det er politiet, der va-
retager opgaver forbundet med udstedelse af takografkort (fø-
rerkort, virksomhedskort, værkstedskort og kontrolkort), herun-
der kontakt og kontrakt med kortproducenten.
I Danmark er virksomheden Thales leverandør af de omhand-
lede kort og er således på Rigspolitiets vegne ansvarlig for at
udstede alle fire korttyper.
Takografkortene er forsynet med et kortnummer på 16 cifre. For
virksomhedskortene identificerer de første 13 cifre entydigt en
ansøgende virksomhed, mens det 14. ciffer angiver, hvor mange
kort af den pågældende type, den samme virksomhed har fået
udstedt. De sidste to cifre angiver, hvorvidt et takografkort skal
erstattes eller fornyes.
Før udstedelse af et kort kontrollerer leverandøren databasen
over allerede udstedte kort. Findes der et tidligere kort udstedt
til virksomheden, sker der erstatning/fornyelse af det pågæl-
dende kort. Findes der ikke et tidligere kort udstedt til virksom-
heden, sker der en såkaldt førstegangsudstedelse.
Takografkort foreligger i to generationer: Første generations
kort (G1) er udstedt til og med 14. juni 2019. Fra og med 15.
juni 2019 er der udstedt anden generations kort (G2). Baggrun-
den for indførelsen af G2-kort er en beslutning fra EU om at ind-
føre en ny og mere tidssvarende takograftype.
Rigspolitiet blev efter iværksættelse af produktion af G2-fører-
kort, virksomhedskort og kontrolkort ultimo juli/primo august
2019 bekendt med, at kortleverandøren havde it-mæssige udfor-
dringer. Disse udfordringer bevirkede, at flere G2-virksomheds-
kort blev udstedt med virksomhedsnumre forskellige fra virk-
somhedsnumrene på de tilsvarende G1-kort. Dette betyder, at
takografen læser kortene som tilhørende en ny virksomhed,
hvilket giver problemer ved udlæsning af data fra virksomhe-
dens takografer.
2
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 217: Spm. om ministeren vil oplyse den præcise arbejdsdeling mellem Rigspolitiet og Færdselsstyrelsen i forhold implementeringen af de nye virksomhedskort/takografkort til transportvirksomheder samt redegøre for, hvor de aktuelle problemer ligger, til justitsministeren
Udfordringerne skyldtes, at leverandøren ikke forud for udste-
delse af nyt virksomhedskort sikrede afklaring af, om der alle-
rede fandtes udstedte virksomhedskort til den pågældende virk-
somhed. Leverandøren har på denne baggrund efterfølgende im-
plementeret en kontrolprocedure ved udstedelse af virksom-
hedskort.
Rigspolitiet blev derudover i efteråret 2019 af EU-kommissio-
nen gjort bekendt med, at smart-takografen var konstrueret til at
aflæse kortnummeret på en sådan måde, at ændring af de to sid-
ste cifre i kortnummeret på et takografkort kan have den betyd-
ning, at takografen i bestemte tilfælde kan risikere at afvise et
tidligere udstedt takografkort.
Det kan have den virkning, at en virksomhed med et afvist virk-
somhedskort kan blive forhindret i at få adgang til data lagret i
en af virksomhedens takografer.
På grund af de nævnte udfordringer anmodede Rigspolitiet den
22. oktober 2019 leverandøren om at standse produktionen af
virksomhedskort, ligesom Rigspolitiet umiddelbart derefter traf
beslutning om gennemførelse af en række test, som overordnet
havde til formål at sikre, at de omhandlede virksomhedskort
kunne anvendes til lovpligtigt download af data fra takografen i
virksomhedens køretøjer.
Rigspolitiet har løbende været i tæt dialog med leverandøren.
Leverandøren har på et møde den 7. januar 2020 tilkendegivet,
at produktionen af virksomhedskort forventes genoptaget hur-
tigst muligt og senest med udgangen af januar 2020.
Produktionsstoppet har ikke indflydelse på virksomhedernes
daglige anvendelse af deres køretøjer, ligesom produktionsstop-
pet ikke berører førstegangsudstedelser af virksomhedskort til
nye virksomheder.
Udfordringerne med kortudstedelsen har betydning for virk-
somhedernes mulighed for at foretage download af data fra kø-
retøjernes takograf og dermed for Færdselsstyrelsens virksom-
hedskontrol. Færdselsstyrelsen har dog oplyst, at manglende
download af data ikke sanktioneres, i det omfang udfordrin-
gerne med kortudstedelsen afskærer virksomhederne fra at op-
fylde pligten til download og opbevaring af data fra virksomhe-
dens køretøjer.
Rigspolitiet kan desuden oplyse, at de skitserede udfordringer
ikke har betydning for håndhævelsen af køre- og hviletidsbe-
stemmelserne som led i politiets vejsidekontrol.
Da Rigspolitiet blev bekendt med udfordringerne med produk-
tionen af virksomhedskort, blev der udarbejdet en liste over de
3
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 217: Spm. om ministeren vil oplyse den præcise arbejdsdeling mellem Rigspolitiet og Færdselsstyrelsen i forhold implementeringen af de nye virksomhedskort/takografkort til transportvirksomheder samt redegøre for, hvor de aktuelle problemer ligger, til justitsministeren
virksomheder, der på daværende tidspunkt var berørt. Rigspoli-
tiet kontaktede herefter telefonisk disse virksomheder og vej-
ledte dem om, hvordan de skulle forholde sig, herunder om mu-
lighederne for udstedelse af nyt virksomhedskort. De virksom-
heder, der efterfølgende er blevet berørt og har henvendt sig til
politiet, er ligeledes blevet vejledt herom.
Rigspolitiet vil, når den nuværende kontrakt udløber medio
2021, inddrage erfaringerne fra implementeringen af den nuvæ-
rende kontrakt i udbudsprocessen og implementering af en ny
kontrakt.”
4