Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2137387_0001.png
Folketinget
Transportudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
17. januar 2020
Forebyggelseskontoret
Ditte Refsgaard
2020-0032/41-0120
1351146
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 216 (Alm. del), som Folketin-
gets Transportudvalg har stillet til justitsministeren den 20. december 2019.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Nick Hækkerup
/
Susanne Lehrer
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 217: Spm. om ministeren vil oplyse den præcise arbejdsdeling mellem Rigspolitiet og Færdselsstyrelsen i forhold implementeringen af de nye virksomhedskort/takografkort til transportvirksomheder samt redegøre for, hvor de aktuelle problemer ligger, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 216 (Alm. del) fra Folketingets Transportudvalg:
”Vil ministeren redegøre for fordelingen af dedikerede ressour-
cer hos henholdsvis Rigspolitiet og Færdselsstyrelsen i forhold
til implementeringen af de nye virksomhedskort/takografkort til
transportvirksomheder?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan oplyse, at der i forbindelse med ressortover-
dragelsen af takografområdet i sommeren 2015 blev udarbejdet
en ressortfordelingsaftale mellem Rigspolitiet og Færdselssty-
relsen. I relation til denne aftale har Rigspolitiet fortsat ansvaret
for kontrakten vedrørende takografkort og inddrager løbende de
nødvendige ressourcer til udbud og implementering af de nye
kort, herunder bl.a. politifaglige og kontraktretlige ressourcer.”
Justitsministeriet har desuden indhentet en udtalelse fra Transport- og Bo-
ligministeriet, der har oplyst følgende:
”Færdselsstyrelsen administrerer og udsteder reglerne for tako-
grafer, herunder takografkort, mens Rigspolitiet har opgaverne
vedrørende takografkortudstedelse/kontrakt med kortproducen-
ten samt drift af relevante databaser. Færdselsstyrelsen er desu-
den klageinstans vedrørende politiets afgørelser om takograf-
kort, ligesom styrelsen også behandler ansøgninger om dispen-
sation fra takografkortbekendtgørelsen.
I forhold til implementeringen af de nye takografkort, herunder
virksomhedskort, har Færdselsstyrelsen bl.a. anvendt ressourcer
til at udarbejde en ændringsbekendtgørelse (bekendtgørelse nr.
122 af 5. februar 2019 om ændring af bekendtgørelse om udste-
delse af takografkort).
Endvidere har Færdselsstyrelsen i forhold til implementeringen
af den nye takograf (den intelligente takograf) bl.a. anvendt res-
sourcer til at udarbejde en ny hovedbekendtgørelse (bekendtgø-
relse nr. 1318 af 22. november 2018 om autorisation til installe-
ring, eftersyn, kontrol og reparation af takografer).
Da arbejdet med implementeringen af den nye takograf og de
nye takografkort er blevet håndteret som en samlet opgave i
Færdselsstyrelsen, er det ikke muligt for styrelsen at redegøre
for omfanget af de ressourcer, der særligt er anvendt i forhold til
implementeringen af de nye takografkort”.
2