TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
11. november 2019
2019-6190
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 18. oktober 2019 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 21:
Vil ministeren redegøre for, hvor mange gange Trafik-, Bygge- og Boligstyrel-
sen har truffet en afgørelse om, at et flyselskab skal betale kompensation til en
passager på grund af et forsinket eller aflyst fly? Ministeren bedes herunder
redegøre for, hvor mange gange flyselskaberne ikke har udbetalt kompensatio-
nen inden for 4 uger, hvor mange gange styrelsen har sendt en rykker, og hvor
mange gange flyselskaber er blevet anmeldt til anklagemyndigheden med an-
modning om en straffesag og en bøde. Ministeren bedes opgøre det måned for
måned fra januar 2017 til i dag.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, som oplyser
følgende, som jeg kan henholde mig til:
”Passagerers
ret til kompensation i forbindelse med manglende overholdelse af
forordning (EF) 261/2004 (flypassagerrettighedsforordningen) udløses i tilfæl-
de af aflysninger, forsinkelser og boardingafvisninger.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen behandler årligt ca. 3000 klager om manglen-
de efterlevelse af flypassagerrettighedsforordningen. Tabel 1 nedenfor viser
antallet af afsluttede sager pr. 23. oktober 2019, hvor Trafik-, Bygge- og Bolig-
styrelsen har meddelt passageren medhold eller delvist medhold i deres krav.
Tabellen er opdelt efter, om kravet er opstået som følge af en aflysning, forsin-
kelse eller en boardingafvisning.
Det bemærkes, at omkring 40 procent af sagerne afsluttes ved, at luftfartssel-
skabet i forbindelse med styrelsens indledende klagesagsbehandling tilkende-
giver, at passagerens krav imødekommes. Disse sager fremgår derfor ikke af
tabel 1, idet styrelsen afslutter sagen, inden der træffes en afgørelse. Det be-
mærkes endvidere, at Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen ikke har kendskab til
antallet af sager om kompensation, der håndteres direkte mellem passageren