Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2102870_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
11. november 2019
2019-6190
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 18. oktober 2019 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 21:
Vil ministeren redegøre for, hvor mange gange Trafik-, Bygge- og Boligstyrel-
sen har truffet en afgørelse om, at et flyselskab skal betale kompensation til en
passager på grund af et forsinket eller aflyst fly? Ministeren bedes herunder
redegøre for, hvor mange gange flyselskaberne ikke har udbetalt kompensatio-
nen inden for 4 uger, hvor mange gange styrelsen har sendt en rykker, og hvor
mange gange flyselskaber er blevet anmeldt til anklagemyndigheden med an-
modning om en straffesag og en bøde. Ministeren bedes opgøre det måned for
måned fra januar 2017 til i dag.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, som oplyser
følgende, som jeg kan henholde mig til:
”Passagerers
ret til kompensation i forbindelse med manglende overholdelse af
forordning (EF) 261/2004 (flypassagerrettighedsforordningen) udløses i tilfæl-
de af aflysninger, forsinkelser og boardingafvisninger.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen behandler årligt ca. 3000 klager om manglen-
de efterlevelse af flypassagerrettighedsforordningen. Tabel 1 nedenfor viser
antallet af afsluttede sager pr. 23. oktober 2019, hvor Trafik-, Bygge- og Bolig-
styrelsen har meddelt passageren medhold eller delvist medhold i deres krav.
Tabellen er opdelt efter, om kravet er opstået som følge af en aflysning, forsin-
kelse eller en boardingafvisning.
Det bemærkes, at omkring 40 procent af sagerne afsluttes ved, at luftfartssel-
skabet i forbindelse med styrelsens indledende klagesagsbehandling tilkende-
giver, at passagerens krav imødekommes. Disse sager fremgår derfor ikke af
tabel 1, idet styrelsen afslutter sagen, inden der træffes en afgørelse. Det be-
mærkes endvidere, at Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen ikke har kendskab til
antallet af sager om kompensation, der håndteres direkte mellem passageren
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 21: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvor mange gange Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har truffet en afgørelse om, at et flyselskab skal betale kompensation til en passager på grund af et forsinket eller aflyst fly, til transportministeren
2102870_0002.png
Side 2/3
og luftfartsselskabet eller om sager, som bringes til domstolen uden om Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen.
Tabel 1. Afsluttede sager hvor passagerer er blevet meddelt medhold eller del-
vist medhold i deres krav pr. 23. oktober 2019, 2017-2019
2017
Aflysning
Forsinkelse
Boardingafvisning
2018
Aflysning
Forsinkelse
Boardingafvisning
2019
Aflysning
Forsinkelse
Boardingafvisning
Jan.
3
14
3
Jan.
1
20
1
Jan.
2
17
0
Feb.
14
23
1
Feb.
6
8
0
Feb.
4
17
1
Mar.
12
33
1
Mar.
7
13
0
Mar.
9
8
0
Apr.
15
23
1
Apr.
1
30
0
Apr.
2
4
0
Maj
5
11
0
Maj
4
16
0
Maj
0
0
0
Jun.
15
30
0
Jun.
3
14
0
Jun.
0
0
0
Jul.
4
18
0
Jul.
9
40
2
Jul.
11
25
1
Aug.
7
14
1
Aug.
8
11
2
Aug.
0
3
0
Sep.
8
39
2
Sep.
10
26
1
Sep.
2
0
0
Okt.
11
16
0
Okt.
15
31
1
Okt.
-
-
-
Nov.
9
21
1
Nov.
8
24
0
Nov.
-
-
-
Dec.
9
74
0
Dec.
7
27
1
Dec.
-
-
-
Anm.: Opgørelsen viser, hvor mange sager der er afsluttet i de pågældende måneder.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen opfordrer klagere til at rette henvendelse til
styrelsen, såfremt et luftfartsselskab ikke betaler det skyldte beløb inden for fire
uger, men styrelsen foretager ikke nogen direkte kontrol med luftfartsselska-
bernes efterlevelse af styrelsens afgørelser.
I forbindelse med at Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen modtager besked om
manglende betaling, vil styrelsen rykke luftfartsselskabet for betaling og på-
minde om, at såfremt betalingen fortsat ikke sker, vil anklagemyndigheden
blive anmodet om at rejse tiltale mod luftfartsselskabet med påstand om bøde.
I nogle tilfælde betaler selskaberne herefter, mens styrelsen i andre sager an-
moder anklagemyndigheden om at tiltale det pågældende luftfartsselskab. Ta-
bel 2 viser, hvor mange gange en sag er blevet afsluttet ved, at luftfartsselska-
berne har betalt efter fremsendelse af en rykker, samt hvor mange sager styrel-
sen har oversendt sagen til anklagemyndigheden.
Tabel 2. Antal sager, hvor luftfartsselskabet betaler i forbindelse med, at Tra-
fik-, Bygge- og Boligstyrelsen rykker for betaling samt antallet af sager, som
oversendes til anklagemyndigheden
2017
Betaling ved ryk-
ker
Oversendt til an-
klagemyndighed
Jan.
1
0
Feb.
3
3
Mar.
2
1
Apr.
3
3
Maj
4
0
Jun.
8
20
Jul.
2
6
Aug.
6
4
Sep.
6
6
Okt.
2
6
Nov.
7
1
Dec.
1
18
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 21: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvor mange gange Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har truffet en afgørelse om, at et flyselskab skal betale kompensation til en passager på grund af et forsinket eller aflyst fly, til transportministeren
2102870_0003.png
Side 3/3
2018
Betaling ved ryk-
ker
Oversendt til an-
klagemyndighed
2019
Betaling ved ryk-
ker
Oversendt til an-
klagemyndighed
Jan.
20
6
Jan.
19
0
Feb.
31
5
Feb.
16
0
Mar.
3
0
Mar.
11
1
Apr.
6
0
Apr.
11
0
Maj
9
8
Maj
1
0
Jun.
6
9
Jun.
2
1
Jul.
11
1
Jul.
3
6
Aug.
3
11
Aug.
5
5
Sep.
4
7
Sep.
1
Okt.
45
3
Okt.
-
-
Nov.
11
4
Nov.
-
-
Dec.
10
2
Dec.
-
-
0
Anm.: Opgørelsen viser, hvor mange sager der er afsluttet i de pågældende måneder. Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen har pr. 23. oktober 2019 79 uafsluttede sager om manglende udbetaling af kompensation.
I nogle tilfælde henlægger Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen sager om manglen-
de udbetaling. Dette vil typisk ske, hvis det pågældende luftfartsselskab er gået
konkurs, eller hvis luftfartsselskabet frembringer dokumentation for, at beta-
lingen
er sket.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht