Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2140906_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
27. januar 2020
2019-7864
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 17. december stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Niels Flemming Hansen (KF)
Spørgsmål 207:
Kan ministeren oplyse, hvilke stationer der ikke har standardperronhøjde på
strækningerne, hvor fremtidens tog kommer til at køre? Spørgsmålet stilles på
baggrund af, at de fremtidige indkøb af lavgulvstog i forbindelse med fremti-
dens tog kan være med til at sikre bedre adgangsforhold til toget, men det for-
udsætter, at perronhøjden på stationerne er 55 cm (standardperronhøjde). Ni-
veaufri adgang til tog fra perron gør det også lettere for mennesker med barne-
vogn eller cykler og ældre at komme ind i toget. Standardhøjden på fjern- og
regionalbaneperroner er 55 cm, hvilket giver mulighed for niveaufri indstigning
til toget (såfremt togsættet er et lavgulvstog).
Svar:
Det er ligger mig meget på sinde, at den kollektive trafik er tilgængelig for alle.
Som det fremgår af den politiske aftale fra 1. februar 2018 vedrørende indkøb
af Fremtidens Tog, har DSB ved udarbejdelsen af udbudsmaterialet været i
dialog med danske handicaporganisationer og fortsat vil være det. Dialogen har
medført forbedringer for handicappede i forbindelse med indkøb af Fremtidens
Tog.
Helt konkret vil de nye tog overholde internationale handicapkonventioner og
europæiske handicapregler (TSI-PRM), der blandt andet sikrer niveaufri ind-
stigning på perroner med en standardhøjde på 55 cm. Det betyder, at det vil
være muligt for kørestols- og rollatorbrugere at stige ind og ud af togene uden
bemanding på perroner, der har den europæiske standardhøje på 55 cm
og
dermed uden et forvarsel på 12 timer.
I forhold til spørgsmålet fsva. stationer med perroner, der ikke har standard-
perronhøjden 55 cm, som i fremtiden betjenes af Fremtidens Tog, skal jeg hen-
vise til nedenstående tabel 1. Af tabellen fremgår det, at der i alt er 46 stationer,
der har én eller flere perroner, der afviger fra standardperronhøjden på 55 cm.
Af de 46 stationer, har 15 af stationerne også perroner med standardhøjden på
55 centimeter.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 207: Spm. om, hvilke stationer der ikke har standardperronhøjde på strækningerne, hvor fremtidens tog kommer til at køre, til transportministeren
2140906_0002.png
Tabel 1 | Stationer som forventes betjent af Fremtidens Tog, der har én eller
flere perroner, som afviger i standardperronhøjden.
Stationer
Bred
Gråsten
Holmstrup
Knabstrup
Næstved
Svebølle
Vejle
Brørup
Hadsten
Holsted
Kolding
Nørre-
Alslev
Sønderborg
Vojens
Børkop
Haslev
Horsens
København
H
Nørre-Åby
Taulov
Aalborg
Esbjerg
Helsingør
Humlebæk
Køge
Regstrup
Tureby
Aarhus H
Eskilstrup
Herfølge
Jyderup
Langå
Rødekro
Tølløse
Espergærde
Hobro
Kavlslunde
Mørkøv
Skalbjerg
Valby
Fredericia
Holme-
Olstrup
Kliplev
Nykøbing F
Skørping
Vamdrup
Side 2/2
Stationer der også har perroner med standardhøjde 55 cm er streget under i tabellen.
Der er i tabellen alene medtaget stationer, som i fremtiden forventes at blive
betjent af de nye elektriske togsæt, der skal være rygraden i DSB’s
trafik
og
afløser for blandt andet IC3 og IC4. Foruden de nye elektriske togsæt vil DSB
fortsat betjene en række stationer med nye ellokomotiver, som trækker de eksi-
sterende vogne og på sigt også nye vogne, hvor sidstnævnte dog primært vil
skulle indgå i trafikken til Tyskland. Bemærk, antallet af passagerer, der an-
vender ovenstående stationer, er vidt forskelligt.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht