Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2149258_0001.png
TRA N SPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato 12. februar 2020
J. n r. 2019 - 7756
Frederi ksholms Kanal 27 F
1220 Køben h avn K
Tel efon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 12. december 2019 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Ole Birk Olesen (LA).
Spørgsmål nr. 202:
I “Aftale om et sammenhængende Danmark
-
Investeringsplan 2030” fra marts
2019 aftalte det daværende flertal i Folketinget bestående af Venstre, Liberal
Alliance, Konservative og Dansk Folkeparti at gennemføre en række investerin-
ger i transportinfrastruktur med opstart i 2021, bl.a. udvidelse af E45 mellem
Aarhus S og Aarhus N, udvidelse af E20/E45, Kolding V
Motorvejskryds Kol-
ding, udvidelse af E20 syd om Odense, øget kapacitet på Motorring 3, udvidelse
af Hillerødmotorvejen, M3 til Ring 4 (begge retninger), hastighedsopgradering
af jernbanen mellem Ringsted og Odense, øget kapacitet på Rute 15, Herning-
Ringkøbing, udbygning af E55 mellem Sydmotorvejen og Nykøbing Falster og
udbygning af Rute 40, Aalbæk-Skagen. Vil ministeren redegøre for, om mini-
sterens udskudte tidsplan ("Tidsramme for infrastrukturaftale uvis", dagbladet
Børsen, d. 12. december 2019) for forhandlinger om en anden infrastrukturaf-
tale end “Aftale om et sammenhængende Danmark
-
Investeringsplan 2030”
giver plads til, at alle disse projekter rent tidsmæssigt vil kunne igangsættes i
2021, såfremt der også i det nuværende Folketing er flertal for det?
Svar:
Der er aktuelt ikke noget til hinder for, at de projekter, der i den omtalte plan
var forudsat igangsat fra 2021, fortsat vil kunne igangsættes i 2021, såfremt der
er et flertal for det i Folketinget. For projekter med beslutningsgrundlag i form
af en VVM-undersøgelse, forudsætter igangsætning i 2021, at der - hvis det
vurderes nødvendigt - gennemføres opdatering af VVM-undersøgelsen sidelø-
bende med detailprojektering og udarbejdelse af eventuel anlægslov.
Som det også gjaldt for den daværende plan, forudsætter igangsætning i 2021
af udvidelsen af Hillerødmotorvejen mellem Motorring 3 og Ring 4 i begge ret-
ninger endvidere, at det på grundlag af VVM-screeningen vurderes, at projektet
ikke er VVM-pligtigt.
Regeringen
og nu også et bredt flertal i Folketinget - har en målsætning om at
reducere Danmarks udledning af drivhusgasser med 70 procent. Det er rege-
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 202: Spm. om ministeren vil redegøre for, om ministerens udskudte tidsplan ("Tidsramme for infrastrukturaftale uvis", Dagbladet Børsen, d. 12. december 2019) for forhandlinger om en anden infrastrukturaftale end “Aftale om et sammenhængende Danmark - Investeringsplan 2030 giver plads til, at alle disse projekter rent tidsmæssigt vil kunne igangsættes i 2021, såfremt der også i det nuværende Folketing er flertal for det, til transportministeren
2149258_0002.png
Si de 2/2
ringens opfattelse, at vi er nødt til at se vores infrastrukturinv esteringer i sam-
menhæng med indsatsen i forhold til målsætningerne på klimaområdet.
Når vi udlægger de næste mange års investeringer, skal vi således tage højde for
indsatsen i forbindelse med klimahandlingsplanerne. Derfor er det også nød-
vendigt, at vi er længere i processen med klimahandlingsplanerne, før vi kan
påbegynde de brede forhandlinger i Folketinget om en langsigtet og bredt fun-
deret infrastrukturplan.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht