TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
27. januar 2020
2019-7745
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 12. december 2019 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Martin Lidegaard (RV).
Spørgsmål nr. 200:
Vurderer ministeren, at der bliver behov for yderligere godstogskapacitet til
Sverige inden for de næste 10-15 år?
Svar:
Der er behov for at fjerne en krydsning i niveau mellem godstog og persontog
lige vest for Københavns Lufthavn med henblik på at opnå mere kapacitet i
korridoren til og fra Sverige og lufthavnen. I praksis kan det løses ved etable-
ring af retningsdrift og yderligere to perroner ved Københavns Lufthavn Stati-
on, hvilket også indeholder fordele for persontogstrafikken.
Herudover vil øgede godsmængder kunne medføre afledte negative konsekven-
ser for passagertrafikken. Specielt krydsningen af flere trafikstrømme ved
Ringsted Station vil i fremtiden udgøre en udfordring for en optimal trafikaf-
vikling, når godstogene efter åbning af Femern Bælt-forbindelsen skal krydse
trafikstrømmen mellem Odense og København i Ringsted. På den baggrund
undersøger Banedanmark nu mulige løsninger, der vil kunne løfte kapaciteten
ved Ringsted og dermed nedbringe behovet for ekstra rejsetid for persontog.
Afslutningsvis vil der også kunne blive behov for et overhalingsspor på gods-
forbindelsesbanen mellem Kalvebod og Ny Ellebjerg. Dette er dog ikke udløst
af hensynet til godstrafikken, som her vil have første prioritet. Det er istedet ud
fra ønsket om også at bruge banen til persontog, således nogle af disse tog kan
ledes uden om Københavns Hovedbanegård for at aflaste denne, og samtidig
skabe direkte togforbindelser til Københavns Lufthavn.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht