Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2104767_0001.png
Folketinget
Transportudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
13. november 2019
Forebyggelseskontoret
Ditte Refsgaard
2019-0032/41-0095
1267541
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 20 (Alm. del), som Folketingets
Transportudvalg har stillet til justitsministeren den 17. oktober 2019.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Nick Hækkerup
/
Lisbeth Gro Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om, hvor mange ressourcer der blev brugt/forventes brugt på forebyggende arbejde inden for færdselssikkerhed for at fremme en sikker og hensynsfuld adfærd i trafikken, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 20 (Alm. del) fra Folketingets Transportudvalg:
”Vil ministeren oplyse, hvor mange ressourcer (årsværk) der i
2017, 2018 og 2019 samlet set og specificeret på de enkelte poli-
tikredse blev brugt/forventes brugt på forebyggende arbejde in-
den for færdselssikkerhed for at fremme en sikker og hensyns-
fuld adfærd i trafikken, herunder i forhold til skoleelever, skole-
patruljer og tilsvarende?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan indledningsvis oplyse, at det ikke er muligt
særskilt at opgøre ressourcerne på den rent forebyggende færds-
elsindsats. Det kan også oplyses, at politiets tidsregistrering ikke
understøtter en opgørelse af ressourceforbruget på den forebyg-
gende færdselsindsats specifikt i forhold til skoleelever, skole-
patruljer mv.
Det er muligt at foretage en samlet opgørelse af politiets res-
sourcer anvendt på henholdsvis den forebyggende og den mål-
rettede færdselsindsats. Den forebyggende og målrettede færds-
elsindsats dækker over den forebyggende færdselsindsats (ek-
sempelvis i forbindelse med SSP-samarbejde og ”Bestil en be-
tjent”) samt eksempelvis målrettede hastigheds-, spiritus- og
uopmærksomhedskontroller. Ressourcer anvendt på automatisk
trafikkontrol (ATK) indgår tillige i opgørelsen.
Der er til og med september måned 2019 anvendt i alt ca. 375
årsværk i politikredsene og i Rigspolitiet på den forebyggende
og målrettede færdselsindsats i indeværende år, jf. tabellen ne-
denfor. Rigspolitiet anslår, på baggrund af en fremskrivning af
årets første ni måneder, at det samlede forventede ressourcetræk
vil udgøre ca. 500 årsværk i 2019, hvilket omtrent er på niveau
med 2018 (ca. 480). Dette skøn er dog behæftet med usikker-
hed.
Fra 2017 til 2018 steg antallet af årsværk anvendt på den fore-
byggende og målrettede færdselsindsats fra ca. 435 til ca. 480.
Opgørelsen dækker såvel politiårsværk som civile årsværk, her-
under også ledere. Det bemærkes, at nedenstående ressourcefor-
brug ikke omfatter forebyggende og målrettet færdselsindsats på
tungvognsområdet, der ikke særskilt kan opgøres ved udtræk af
politiets tidsregistreringssystem.
2
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om, hvor mange ressourcer der blev brugt/forventes brugt på forebyggende arbejde inden for færdselssikkerhed for at fremme en sikker og hensynsfuld adfærd i trafikken, til justitsministeren
2104767_0003.png
Tabel 1: Årsværk brugt på forebyggende og målrettet
færdselsindsats
Politikreds
01 - Nordjylland
02 - Østjylland
03 - Midt- og Vestjylland
04 - Sydøstjylland
05 - Syd - og Sønderjylland
06 - Fyn
07 - Sydsjælland og Lolland-
Falster
08 - Midt - og Vestsjælland
09 - Nordsjælland
10 - Københavns Vestegn
11 - København
12 - Bornholm
13 - Rigspolitiet
Samlet
2017
46,8
31,2
48,5
47,6
43,7
24,3
48,0
36,6
27,0
23,0
48,3
3,7
6,7
435,3
2018
54,2
35,2
48,8
54,2
45,7
25,3
51,7
43,3
35,9
23,2
51,0
4,7
6,5
479,7
2019 t.o.m.
september
41,7
32,9
37,0
42,9
34,8
17,9
36,2
36,8
29,7
18,5
38,2
3,6
5,3
375,4
2019
Estimeret
55,6
43,9
49,3
57,2
46,4
23,9
48,3
49,0
39,6
24,7
50,9
4,8
7,0
500,6
Det bemærkes, at de oplyste årsværk er omregnet fra antallet af
registrerede timer i politiets tidsregistreringssystem pr. ultimo
oktober 2019. Som udgangspunkt kan der ikke foretages æn-
dringer af tidsregistreringer, der er over 30 dage gamle. Imidler-
tid kan en central tjenesteplanlægger, når en konkret situation
berettiger hertil, foretage ændringer længere tilbage i tid. En
konsekvens heraf er, at data – også tilbage i tid – er dynamiske.
I udgangspunktet er denne usikkerhed dog yderst begrænset
længere tilbage i tid.”
3