Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2095815_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
28. oktober 2019
2019-5638
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 3. oktober 2019 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra MF Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 2:
Vil ministeren oplyse, i hvor høj grad kommunerne og staten hidtil har stillet
krav om genbrug af materialer ved fremstilling af asfalt til brug ved nyanlæg og
vedligeholdelse af veje?
Svar:
Indledningsvist vil jeg understrege, at tankerne bag den cirkulære tilgang til
forbrug og produktion, hvor fokus ikke mindst er på potentialet for genanven-
delse af materialer, er et yderst vigtigt led i omstillingen til et bæredygtigt sam-
fund
også på transportområdet.
Den cirkulære tilgang er et element i FN’s verdensmål. Anvendelse af gen-
brugsmaterialer i asfaltproduktionen ligger således i forlængelse af mål 9 om
Industri, innovation og infrastruktur, som bl.a. omfatter effektiv udnyttelse af
ressourcer i forbindelse med infrastrukturen, og i forlængelse af mål 12 om
Ansvarligt forbrug og produktion, som bl.a. vedrører bæredygtige forbrugs- og
produktionsmønstre herunder gennem genbrug.
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, som har oplyst:
”Hidtidig
anvendelse af genbrugsmaterialer
Genbrug af gammel asfalt til produktion af ny asfalt har været almen praksis i
Danmark i mange år. De danske Vejregler har givet mulighed for genanvendel-
se under hensyntagen til, at der opnås tilfredsstillende kvalitet af den nye as-
falt.
For de nedre asfaltlag (bærelag) er der ikke nogen øvre grænse for, hvor meget
genbrugsasfalt der må tilsættes.
For de øverste lag (bindelag og slidlag) har der igennem mange år været øvre
grænser for hvor meget genbrug, der må tilsættes. Baggrunden for dette var
branchens daværende manglende fokus på sortering af genbrugsasfalt, og at
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om, i hvor høj grad kommunerne og staten hidtil har stillet krav om genbrug af materialer ved fremstilling af asfalt til brug ved nyanlæg og vedligeholdelse af veje, til transportministeren
2095815_0002.png
man ikke har ønsket, at stenmaterialer af ringere kvalitet fra gamle bærelag
løftes op i de øverste lag, hvor der af hensyn til holdbarhed og trafiksikkerhed
er strengere krav til stenmaterialerne.
Vejdirektoratet har fra 2014-2018, sammen med andre aktører i branchen,
deltaget i projektet Cirkulær Asfaltproduktion i Danmark, som havde til formål
at øge andelen af genbrug i slidlaget. Resultaterne fra dette projekt viste, at det
er muligt
efter en passende sortering af genbrugsasfalten - at tilsætte op til
30% genbrugsasfalt til nye slidlag, også på tungt trafikerede veje, uden at gå på
kompromis med sikkerhed og holdbarhed. 30 % er stort set også den øvre
grænse for, hvad teknologien på danske asfaltværker kan håndtere, når andre
materialetekniske krav skal opfyldes. Hvis asfaltproducentens produktudvik-
ling kan levere dokumentation for de ønskede egenskaber af den nye asfalt med
endnu højere andel af genbrugsasfalt, vil det også være muligt i fremtiden.
For statsvejene har Vejdirektoratet ikke stillet krav om minimumsindhold af
genbrugsasfalt, da det ikke er Vejdirektoratets opfattelse, at et krav til en fast
minimumsprocent for genbrug vil være til fordel for bæredygtighed og ressour-
ceudnyttelse. Det skyldes bl.a., at transportlogistik og tilgængelighed til gen-
brugsasfalt i den rette kvalitet også skal tages i betragtning. Derfor er åbningen
for øget genbrug op til 30 % i slid- og bindelag på selv de tungest trafikerede
veje som konsekvens af projektet Cirkulær Asfaltproduktion p.t. den bedste
løsning.
Generelt har tilgangen i forhold til asfaltgenbrug i Danmark været, at man i
Vejreglerne formulerer betingelser og krav, der muliggør asfaltgenbrug, men
der har typisk ikke været stillet krav i konkrete udbud om, at der skulle bruges
en vis andel af genbrugsasfalt. Et sådant krav vil næppe være i asfaltbranchens
interesse, da det som sagt teknisk og miljømæssigt vil være uhensigtsmæssigt.
Ved at muliggøre anvendelse, men ikke kræve det, gives asfaltfirmaerne frihe-
den til at planlægge deres produktion bedst muligt ift. udstyr og tilgængelighed
af genbrugsasfalt i den rette kvalitet.
Vejdirektoratet har kontaktet København, Aalborg og Sønderborg kommuner,
og alle oplyser, at de ikke har stillet krav om genbrug af materialer i forbindelse
med deres asfaltudbud. De følger Vejreglerne og Vejdirektoratets praksis, og
det antages, at det samme gør sig gældende for alle andre kommuner.
Sønderborg Kommune har i forbindelse med et partneringudbud (fleksibel
udbudsform med højere grad af samarbejde mellem udbyder og leverandør)
defineret genbrugsekspertise som et af flere tildelingskriterier, men der har
ikke været krav til indholdet af genbrugsasfalt.
Side 2/4
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om, i hvor høj grad kommunerne og staten hidtil har stillet krav om genbrug af materialer ved fremstilling af asfalt til brug ved nyanlæg og vedligeholdelse af veje, til transportministeren
2095815_0003.png
Udfordringer ved Byggevareforordningen
Betingelserne for asfaltgenbrug har som nævnt igennem mange år været be-
skrevet i de danske Vejregler.
Siden vedtagelsen af Byggevareforordningen gælder der ens regler for, hvordan
byggevarers ydeevner skal beskrives, når de bringes på markedet i EU. På den
måde er ydeevnebeskrivelserne for byggevarer som udgangspunkt udformet
med det samme tekniske sprog, uanset hvor i EU de bringes på markedet.
Ydeevnebeskrivelserne skal ifølge forordningen udarbejdes på baggrund af en
harmoniseret standard, hvis der findes en for det pågældende produkt. I så fald
må der ikke stilles krav om beskrivelse af andre ydeevner end dem, der fremgår
af den pågældende standard. På den måde skal det forhindres, at der opstår
nationale barrierer for markedsføringen af byggevarer.
I dag fremgår der ikke metoder af de relevante harmoniserede standarder for,
hvordan man kan beskrive asfalts ydeevner i forhold til genbrug. I praksis har
det betydet, at Vejdirektoratet og kommunerne kun kan stille funktionskrav og
nogle prøvningskrav, med mindre helt særlige omstændigheder taler for at
stille krav til sammensætningen af asfaltmaterialet. Det er dermed op til den
enkelte leverandør, hvor meget genbrugsasfalt der anvendes i deres produkter,
så længe de er i stand til at leve op til de funktions- og prøvningskrav, som Vej-
direktoratet stiller i udbudsmaterialet.
I konsekvens af at det, i forhold til Byggevareforordningen, på nuværende tids-
punkt ikke er muligt at stille krav til asfaltmaterialers sammensætning, er
spørgsmålet omkring eventuelt at stille krav om højere andel af genbrugsmate-
rialer i ny asfalt for tiden ikke relevant. Det samme gælder for spørgsmålet om-
kring konsekvenser for pris, holdbarhed mv. Det kan dog oplyses, at der pågår
et arbejde med at få sikret, at kvaliteten af de udlagte asfaltmaterialer er til-
fredsstillende, samtidig med at Byggevareforordningen efterleves.
Det kan endvidere oplyses, at Danmark deltager aktivt i udarbejdelsen af en
EU-Rådsbeslutning, som skal sætte fornyet fokus på vigtigheden af, at der i
harmoniserede standarder under byggevareforordningen tages stilling til tekni-
ske spørgsmål om genbrug og genanvendelse af byggevarer.
Incitamenter til øget anvendelse af genbrugsmaterialer
Udnyttelse af tilgængelig genbrugsasfalt i den rette kvalitet i så høj andel som
teknisk muligt vil give asfaltproducenterne en konkurrencemæssig fordel, da
omkostninger ved anvendelse af genbrugsasfalt er lavere end ny asfalt. Frihed
til at fastlægge genbrugsprocenten indenfor de teknisk mulige rammer er der-
for en fordelagtig situation for producenter, kunder, miljøet og ressourceudnyt-
telsen.
Det kan i øvrigt oplyses, at Vejdirektoratet arbejder hen imod at indføre klima-
og miljøparametre som supplerende tildelingskriterier i forbindelse med udbud
Side 3/4
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om, i hvor høj grad kommunerne og staten hidtil har stillet krav om genbrug af materialer ved fremstilling af asfalt til brug ved nyanlæg og vedligeholdelse af veje, til transportministeren
2095815_0004.png
af drifts- og anlægsarbejder. I et samspil med branchen sigtes der mod i første
omgang at inkludere CO2 emission som et af flere tildelingskriterier, og på
længere sigt kan der også blive tale om at inkludere andre miljøparametre,
f.eks. relateret til forarbejdningen, transporten og udlægningen af asfalten.
Disse bestræbelser bør give yderligere incitamenter for intelligent genbrug af
asfaltmaterialer, i første omgang i forbindelse med Vejdirektoratets udbud på
statsvejene, men det forventes også at metodikken vil sprede sig til asfaltarbej-
der udført for kommunerne.”
Side 4/4
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht