TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
28. oktober 2019
2019-5638
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 3. oktober 2019 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra MF Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 2:
Vil ministeren oplyse, i hvor høj grad kommunerne og staten hidtil har stillet
krav om genbrug af materialer ved fremstilling af asfalt til brug ved nyanlæg og
vedligeholdelse af veje?
Svar:
Indledningsvist vil jeg understrege, at tankerne bag den cirkulære tilgang til
forbrug og produktion, hvor fokus ikke mindst er på potentialet for genanven-
delse af materialer, er et yderst vigtigt led i omstillingen til et bæredygtigt sam-
fund
–
også på transportområdet.
Den cirkulære tilgang er et element i FN’s verdensmål. Anvendelse af gen-
brugsmaterialer i asfaltproduktionen ligger således i forlængelse af mål 9 om
Industri, innovation og infrastruktur, som bl.a. omfatter effektiv udnyttelse af
ressourcer i forbindelse med infrastrukturen, og i forlængelse af mål 12 om
Ansvarligt forbrug og produktion, som bl.a. vedrører bæredygtige forbrugs- og
produktionsmønstre herunder gennem genbrug.
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, som har oplyst:
”Hidtidig
anvendelse af genbrugsmaterialer
Genbrug af gammel asfalt til produktion af ny asfalt har været almen praksis i
Danmark i mange år. De danske Vejregler har givet mulighed for genanvendel-
se under hensyntagen til, at der opnås tilfredsstillende kvalitet af den nye as-
falt.
For de nedre asfaltlag (bærelag) er der ikke nogen øvre grænse for, hvor meget
genbrugsasfalt der må tilsættes.
For de øverste lag (bindelag og slidlag) har der igennem mange år været øvre
grænser for hvor meget genbrug, der må tilsættes. Baggrunden for dette var
branchens daværende manglende fokus på sortering af genbrugsasfalt, og at