Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2223210_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
3. juli 2020
2019-7741
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 12. december 2019 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Andreas Steenberg (RV).
Spørgsmål nr. 196:
Vil ministeren redegøre for den årlige CO2-reduktion opgjort i ton ved, at alle
nye taxalicenser udelukkende gives til taxaer, der kører på el eller andre grønne
drivmidler for hvert år i årene 2020-2030, herunder beregningsforudsætnin-
gerne?
Svar:
I forbindelse med den nye taxilov kan alle ansøgere, der opfylder lovens kriteri-
er, fra 2021 opnå en tilladelse til erhvervsmæssig persontransport (taxitilladel-
se). Siden lovens ikrafttræden 1. januar 2018 har der i en overgangsperiode
2018-2020 været afsat et fast antal nye taxitilladelser, som uddeles ved lod-
trækning, såfremt antallet af ansøgere er større end antallet af nye tilladelser. I
2020 udloddes i alt 500 nye tilladelser, heraf de 200 til nul-emissionsbiler. Det
er i sagens natur usikkert, hvor mange nye taxitilladelser, den fulde liberalise-
ring fra 2021 vil medføre. Det er ligeledes usikkert, hvilken effekt liberaliserin-
gen vil få på det samlede taxikørselsomfang.
Et estimat på den årlige CO2-reduktion ved at alle nye taxitilladelser udeluk-
kende gives til taxier, der kører på el eller andre grønne drivmidler fremgår af
tabel 1
herunder. Der er opstillet to scenarier for det samlede kørselsomfang,
da dette er usikkert, jf. nedenstående beregningsforudsætninger.
Beregningsforudsætninger for tabel 1
I beregningerne indgår kun taxier med plads til maksimum fire passage-
rer.
Der antages halv kørselseffekt i 2020 for de nye tilladelser, der gives i
2020 (svarende til at de løbende kommer på markedet i løbet af dette
år), og fuld kørselseffekt fra og med året efter.
Det forudsættes beregningsteknisk, at det samlede antal taxier vil stige
med 20 pct. som følge af liberaliseringen, svarende til 1000 nye taxier.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 196: Spm. om ministeren vil redegøre for den årlige CO2-reduktion opgjort i ton ved, at alle nye taxalicenser udelukkende gives til taxaer, der kører på el eller andre grønne drivmidler for hvert år i årene 2020 – 2030, herunder beregningsforudsætningerne, til transportministeren
2223210_0002.png
Side 2/3
Disse antages at få halv kørselseffekt i 2021 og fuld effekt fra og med
2022.
Der opstilles to scenarier for det samlede kørselsomfang. I det første
scenario forudsættes beregningsteknisk, at den samlede taxikørsel i km
vil stige med 10 pct. i 2021 som følge af liberaliseringen. Dette indebæ-
rer, at der vil ske et vist indhug fra de nye taxier i de eksisterende taxiers
marked. I det andet scenario forudsættes det samlede kørselsomfang
derimod beregningsteknisk at stige med 20 pct. svarende til den forud-
satte stigning i antallet af taxier. I det sidste scenario er kørselsomfanget
i km pr. taxi således uændret.
Der sammenlignes i forhold til de gældende energikrav for taxier, og der
indlægges for de konventionelle drivmidler forventet forbedret energief-
fektivitet over årene svarende til EU-krav.
Der indregnes kun CO2-udledning fra drift
ikke fra produktion af
f.eks. materiel eller drivmidler.
Der korrigeres i beregningen for de omstillinger, der allerede er givet
ved eksisterende aftaler/lov (det vil sige de 200 grønne taxitilladelser i
2020).
Der beregnes ikke effekt af de eksisterende taxitilladelser, som antages
at fortsætte uændret.
Der er ikke indregnet for brugeradfærdsændringer om følge af eventuel-
le prisstigninger ved omstillingen, ligesom der heller ikke er korrigeret
for den omstilling, branchen af sig selv måtte tænkes at foretage.
Der indregnes ikke eventuelle COVID-19-effekter.
Sammenfattet beregnes således CO2-reduktionseffekt af de tilladelser i 2020,
som ikke allerede er øremærket til grønne taxier
1
, samt af de forventede nye
tilladelser efter den fulde liberalisering
i alt 1.300 tilladelser (heraf de 300 fra
2020).
Den relativt lille CO2-effekt i 2020 skyldes, at den fulde liberalisering først
træder i kraft fra 2021. Den estimerede CO2-reduktion hidrører således fra en
omstilling af de 2020-tilladelser, der ikke allerede var øremærket til grønne
taxier. Desuden indregnes som nævnt kun halv kørselseffekt heraf i 2020 (og
resten i 2021).
I 2021 tilføjes halv kørselseffekt af de tilladelser, der forventes at være resulta-
tet af den fulde liberalisering, mens den resterende kørselseffekt heraf indtræ-
der i 2022. Der er tale om en varig effekt over perioden (de pågældende grønne
taxier vil også i de efterfølgende år udlede mindre CO2 end et tilsvarende antal
benzin-taxier). CO2-effekten i årene 2022-2030 varierer en anelse, hvilket
skyldes ovennævnte løbende energieffektivisering ved kørsel med konventio-
nelle drivmidler.
På nuværende tidspunkt vil en fuld omstilling af tilladelserne i 2020 ikke længere
kunne finde sted, og denne del af beregningen er derfor teoretisk.
1
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 196: Spm. om ministeren vil redegøre for den årlige CO2-reduktion opgjort i ton ved, at alle nye taxalicenser udelukkende gives til taxaer, der kører på el eller andre grønne drivmidler for hvert år i årene 2020 – 2030, herunder beregningsforudsætningerne, til transportministeren
2223210_0003.png
Side 3/3
Tabel 1: Estimat over CO2-reduktion ved krav om el-drift (alterna-
tivt andre grønne drivmidler) i nye taxitilladelser
Årlig CO2-reduktion Årlig CO2-reduktion
1000 tons
(10 pct. øget kørsel)
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
2
(20 pct. øget kørsel)
2
10
17
16
16
16
16
16
15
15
15
11
18
18
18
17
17
17
17
17
17
Anm.: For beregningsforudsætninger henvises til ovenstående boks.
Kilder: Færdselsstyrelsen, Energistyrelsen, samt egne beregninger.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht