Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2223212_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
3. juli 2020
2019-7741
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 12. december 2019 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Andreas Steenberg (RV).
Spørgsmål nr. 195:
Vil ministeren redegøre for den årlige CO2-reduktion opgjort i ton ved, at
henholdsvis 75 pct. samt 100 pct. af alle nye busser kører på el for hvert år i
årene 2020-2030, herunder beregningsforudsætningerne?
Svar:
Et estimat af den årlige CO2-reduktion ved omstilling til el af hhv. 75 pct. og
100 pct. af alle nye busser fremgår af
tabel 1
herunder. De angivne mængder
udtrykker, hvor meget mindre CO2, der ville blive udledt det pågældende år,
hvis der fra 2020 omstilles som beskrevet i kolonnetitlen. Når f.eks. årets re-
duktion i 2022 ved 100 pct. omstilling til el angives til 160.000 tons CO2, er der
således tale om den mængde CO2, der spares i 2022, hvis man i 2020, 2021 og
2022 omstiller alle nye busser til el.
Tabel 1: Estimat over CO2-reduktion ved omstilling af hhv. 75 pct.
samt 100 pct. af alle nye busser fra diesel til el
1000 tons
CO2-reduktion ved 75 pct.
nye busser på el
40
80
120
160
200
240
CO2-reduktion ved 100
pct. nye busser på el
53
107
160
214
267
320
2020
2021
2022
2023
2024
2025
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 195: Spm. om ministeren vil redegøre for den årlige CO2-reduktion opgjort i ton ved, at henholdsvis 75 pct. samt 100 pct. af alle nye busser kører på el for hvert år i årene 2020 – 2030, herunder beregningsforudsætningerne, til transportministeren
2223212_0002.png
Side 2/2
2026
2027
2028
2029
2030
280
320
360
384
394
374
427
481
512
512
Kilde: Danmarks Statistik, Energistyrelsen, Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, Dansk PersonTransport,
trafikselskaberne samt egne beregninger.
Med udgangen af 2029 forventes alle eksisterende busser at være fornyet. I
scenariet for 75 pct. omstilling til el-busser skyldes den fortsat stigende CO2-
effekt i 2030 (sammenlignet med 100 pct. scenariet), at der i 2030 omstilles 75
pct. af de busser, der i 2020 blot blev videreført med diesel.
Beregningsforudsætninger
Der tages udgangspunkt i den samlede buspark (privat og offentlig) med
plads til 10 passagerer eller flere. Denne udgør pt. ca. 9.500 busser, og
forventes at have uændret størrelse i perioden.
Der antages en levetid på 10 år for hver bus.
I beregningen af CO2-reduktionen korrigeres for allerede omstillede
grønne busser ved udgangen af 2019. Der skelnes i den forbindelse ikke
til, om disse kører på andre grønne drivmidler end el.
Det antages, at en privat rutebus kører samme antal km om året som en
offentlig rutebus.
Turistbusser har et lavere årligt antal kørte km (svarende til ca. 60 pct.
af rutebuskørslen).
Der omstilles fra diesel til el, hvor dieselbusser kører på B7-diesel dvs.
iblandet biobrændstof.
Der indregnes kun CO2-udledning fra drift
ikke fra produktion af
f.eks. materiel eller drivmidler.
Der er ikke korrigeret for den omstilling, som branchen af sig selv måtte
tænkes at foretage.
Der indregnes ikke eventuelle COVID-19-effekter.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht