TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
12. marts 2020
2019-7778
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 9. december 2019 stillet følgende spørgsmål
(TRU alm. del). Spørgsmålet blev omdirigeret til min besvarelse den 13. de-
cember 2019, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Carsten Kissmeyer (V).
Spørgsmål 192:
Vil ministeren redegøre for den lovmæssige hjemmel til statslig og kommunal
ekspropriation? Ministeren redegørelse bedes indeholde et skema, der oplister
alle mulige hjemler ved ekspropriation, deres lovgrundlag, hvilke myndigheder
der gennem disse opnår kompetence til at træffe afgørelse om ekspropriation,
samt i hvilke situationer de pågældende hjemler og kompetencer kan sættes i
anvendelse.
Svar:
Hjemler til ekspropriation findes, foruden i Transport- og Boligministeriets
lovgivning, i andre ministeriers lovgivning. Til brug for besvarelsen har Trans-
port- og Boligministeriet derfor indhentet bidrag fra alle ministerier.
På baggrund af ministeriernes oplysninger vedlægges i bilag 1 oversigt over alle
ekspropriationshjemler, herunder deres lovgrundlag, hvilke myndigheder der
kan ekspropriere samt til, hvilke formål der kan eksproprieres. Oversigten in-
deholder både statslige, regionale og kommunale hjemler til ekspropriation. I
oversigten er alene medtaget hjemler til fysisk at erhverve fast ejendom, f.eks.
til opførelse af anlæg, ved ekspropriation.
Det bemærkes i den sammenhæng, at andre indgreb i visse situationer ligeledes
kan være ekspropriative, f.eks. påbuds- eller forbudsbestemmelser eller pålæg
af servitutter, men hvor der ikke fysisk erhverves ejendom. Hjemler af denne
karakter er omfattende i dansk lovgivning og er således ikke medtaget i oversig-
ten. I oversigten er heller ikke medtaget hjemler til fremrykket ekspropriation
–
også kaldet forlods overtagelse, da disse overtagelser beror på en frivillig an-
modning fra lodsejer om at få overtaget sin ejendom. Frivillig anmodning om
overtagelse udgør pr. definition ikke tvangsmæssig afståelse (ekspropriation).
Det bemærkes endvidere, at flere anlægslove indeholder udtrykkelig hjemmel
til at ekspropriere i forbindelse med anlægsprojekterne, hvorimod der i andre
anlægslove ikke fremgår udtrykkelig ekspropriationshjemmel, men alene i be-
mærkningerne henvises til, at der eksproprieres efter den almindelige hjemmel,