Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2161915_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
12. marts 2020
2019-7778
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 9. december 2019 stillet følgende spørgsmål
(TRU alm. del). Spørgsmålet blev omdirigeret til min besvarelse den 13. de-
cember 2019, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Carsten Kissmeyer (V).
Spørgsmål 192:
Vil ministeren redegøre for den lovmæssige hjemmel til statslig og kommunal
ekspropriation? Ministeren redegørelse bedes indeholde et skema, der oplister
alle mulige hjemler ved ekspropriation, deres lovgrundlag, hvilke myndigheder
der gennem disse opnår kompetence til at træffe afgørelse om ekspropriation,
samt i hvilke situationer de pågældende hjemler og kompetencer kan sættes i
anvendelse.
Svar:
Hjemler til ekspropriation findes, foruden i Transport- og Boligministeriets
lovgivning, i andre ministeriers lovgivning. Til brug for besvarelsen har Trans-
port- og Boligministeriet derfor indhentet bidrag fra alle ministerier.
På baggrund af ministeriernes oplysninger vedlægges i bilag 1 oversigt over alle
ekspropriationshjemler, herunder deres lovgrundlag, hvilke myndigheder der
kan ekspropriere samt til, hvilke formål der kan eksproprieres. Oversigten in-
deholder både statslige, regionale og kommunale hjemler til ekspropriation. I
oversigten er alene medtaget hjemler til fysisk at erhverve fast ejendom, f.eks.
til opførelse af anlæg, ved ekspropriation.
Det bemærkes i den sammenhæng, at andre indgreb i visse situationer ligeledes
kan være ekspropriative, f.eks. påbuds- eller forbudsbestemmelser eller pålæg
af servitutter, men hvor der ikke fysisk erhverves ejendom. Hjemler af denne
karakter er omfattende i dansk lovgivning og er således ikke medtaget i oversig-
ten. I oversigten er heller ikke medtaget hjemler til fremrykket ekspropriation
også kaldet forlods overtagelse, da disse overtagelser beror på en frivillig an-
modning fra lodsejer om at få overtaget sin ejendom. Frivillig anmodning om
overtagelse udgør pr. definition ikke tvangsmæssig afståelse (ekspropriation).
Det bemærkes endvidere, at flere anlægslove indeholder udtrykkelig hjemmel
til at ekspropriere i forbindelse med anlægsprojekterne, hvorimod der i andre
anlægslove ikke fremgår udtrykkelig ekspropriationshjemmel, men alene i be-
mærkningerne henvises til, at der eksproprieres efter den almindelige hjemmel,
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 192: MFU spm. om den lovmæssige hjemmel til statslig og kommunal ekspropriation, til transportministeren
2161915_0002.png
f.eks. jernbanelovens § 30. Disse ekspropriationshjemler er alene medtaget i
oversigten i de tilfælde, hvor anlægsprojekterne fortsat er aktuelle, dvs. endnu
ikke er afsluttet, og hvor der fremgår en udtrykkelig ekspropriationshjemmel i
selve anlægsloven.
Endeligt bemærkes, at ved alle ekspropriationer, uanset om de er kommunale,
regionale eller statslige, skal grundlovens § 73 overholdes. Det følger af grund-
lovens § 73, stk. 1, at ingen kan tilpligtes at afstå sin ejendom, uden hvor al-
menvellet kræver det, samt at ekspropriation kun kan ske ifølge lov og mod
fuldstændig erstatning. Der henvises i øvrigt til justitsministerens besvarelse af
TRU alm. del spørgsmål 191, samling 2019-20, herom.
Side 2/15
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 192: MFU spm. om den lovmæssige hjemmel til statslig og kommunal ekspropriation, til transportministeren
2161915_0003.png
Side 3/15
Bilag 1. Oversigt over hjemler til ekspropriation
Hjemmel til ekspropriation
Myndigheder med kompe- Formål der kan eksproprieres til
tence til at ekspropriere
Erhvervsministeriet
Kommunalbestyrelsen.
Når det er nødvendigt til virkeliggørelse af en lokal-
plan og for varetagelse af almene samfundsinteres-
ser, jf. § 47, stk. 1.
Sikkerhedsstyrelsen.
Der kan gives tilladelse til ekspropriation til elektri-
ske anlæg for produktion, transmission, distribution
og lagring af elektrisk energi, jf. § 27.
Det fremgår af lovbemærkningerne til bestemmel-
sen, at der gives ekspropriationstilladelse til nyan-
læg, til udvidelse og ændring af bestående elforsy-
ningsanlæg, til sikring af et sådant anlægs fortsatte
beståen, til nødvendige supplerende foranstaltninger
samt af hensyn til udnyttelse, betjening, sikker funk-
tion og hensigtsmæssig drift af anlæggene. Der kan
være tale om produktionsanlæg, transformerstatio-
ner, omformerstationer, lagerpladser, affaldspladser
samt over- og underjordiske ledningsanlæg med
tilhørende master og andet tilbehør.
Når det er nødvendigt for etablering og drift af test-
centrene, herunder til nødvendigt nyanlæg, udvidel-
se og ændring af bestående anlæg og nødvendige
supplerende foranstaltninger, herunder ret til ad-
gang til en ejendom i måleområdet for at foretage
tekniske målinger eller for at pleje naturarealer af
hensyn til driften af testcentrene. Ekspropriation
kan endvidere ske til rydning af beplantning, jf. § 8,
stk.1. Der kan desuden eksproprieres fast ejendom,
eksproprieres til rydning af beplantning og pålægges
faste ejendomme rådighedsindskrænkninger med
henblik på gennemførelse af kompensationsforan-
staltninger efter § 2 b, jf. § 15, stk. 2.
Planlovens § 47
Elsikkerhedslovens § 27
§ 15 i Lov om testcentre for store
vindmøller ved Høvsøre og Øste-
rild
Erhvervsministeren (ministe-
rens kompetence er delegeret
til Erhvervsstyrelsen).
§§ 1 og 2 i lov om ekspropriation i
militære øjemed
Når det er nødvendigt for at begrænse støjbelastnin-
gen fra vindmøller omkring møllerne på testcentre-
ne. Erhvervsministeren kan tillige ekspropriere
vindmøller syd for Fjaltring, når det er nødvendigt,
for at Testcenter Høvsøre kan overholde støjgræn-
serne for støjfølsom arealanvendelse i vindmøllebe-
kendtgørelsen, jf. § 15, stk. 3.
Forsvarsministeriet
Forsvarsministeren eller en
Bebygget eller ubebygget ejendom, der i henhold til
kommune med forsvarsmini-
den til enhver tid gældende forsvarsordning skal
sterens samtykke, jf. § 1.
bruges til oprettelse eller udvidelse af anlæg til lan-
dets forsvar, herunder til mandskabets garnisone-
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 192: MFU spm. om den lovmæssige hjemmel til statslig og kommunal ekspropriation, til transportministeren
2161915_0004.png
ring og uddannelse samt til materiellets og behold-
Side 4/15
ningernes fremskaffelse og oplagring, kan af for-
svarsministeren, eller af en kommune med for-
svarsministerens samtykke, erhverves ved ekspro-
priation.
Ekspropriation kan ske til eje eller brug, herunder
således at der kun erhverves en begrænset rettighed
over den pågældende ejendom, jf. § 1.
Ekspropriationer til de af nærværende lov omfattede
formål finder sted efter reglerne i forordning af 5.
marts 1845, jfr. lov nr. 6 af 10. januar 1928 om tillæg
til samme, jf. § 2.
§ 1 i lov om tilvejebringelse af be-
fordringsmidler til det militære
forsvar og civilforsvaret
Forsvarsministeren fastsætter
nærmere regler for udpegning
og udskrivning af de befor-
dringsmidler, der er nævnt i §
1, stk. 1, jf. § 2.
Ejere af befordringsmidler af enhver art (motorkøre-
tøjer, luftfartøjer, flydende materiel m.v.) er forplig-
tet til at stille disse til rådighed for det militære for-
svar og civilforsvaret i tilfælde af krig eller krise samt
ved mønstringer eller øvelser af særlig art, jf. § 1, stk.
1.
Udskrivning efter stk. 1 kan ske til eje eller til brug,
jf. § 1, stk. 2.
Befordringsmidler, jf. stk. 1, kan udpeges og synes i
fredstid, jf. § 1, stk. 3.
Forsvarsministeren bemyndiges til at gennemføre
eventuelle ejendomserhvervelser ved ekspropriation
for at skaffe de til opstillingen af masterne nødven-
dige anlægsarealer og vedadgange, jf. § 3.
Forsvarsministeren eller den, ministeren bemyndi-
ger dertil, kan til brug for redningsberedskabet
iværksætte ekspropriation af privat ejendom, herun-
der befordringsmidler, jf. § 38, stk. 1.
Vedkommende minister kan iværksætte eller for så
vidt angår ikkestatslige foranstaltninger tillade, at
der iværksættes ekspropriation af fast ejendom til
brug for udførelsen af opgaver inden for beredska-
bet, jf. § 38, stk. 2.
Ved ekspropriation kan der erhverves ejendomsret
eller brugsret eller pålægges rådighedsindskrænk-
ninger, jf. § 38, stk. 3.
Under krise eller krig kan forsvarsministeren eller
den, ministeren bemyndiger dertil, uden retskendel-
se iværksætte beslaglæggelse med henblik på ek-
spropriation, jf. § 38, stk. 4.
Forsvarslovens § 17
Forsvarsministeren, jf. § 17,
stk. 1.
Under krig eller andre ekstraordinære forhold kan
forsvarsministeren
§ 3 i lov om etablering af udbygget
radarovervågning af Danmarks
farvandsområder
Beredskabslovens § 38
Forsvarsministeren, jf. § 3.
Forsvarsministeren eller den,
ministeren bemyndiger dertil,
jf. § 38, stk. 1, 2 og 4.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 192: MFU spm. om den lovmæssige hjemmel til statslig og kommunal ekspropriation, til transportministeren
2161915_0005.png
1) uden retskendelse træffe foranstaltninger som
Side 5/15
omhandlet i grundlovens § 72 over for telefonsamta-
ler, postforsendelser og anden kommunikation,
2) regulere og kontrollere sejlads og fiskeri inden for
dansk søterritorium og uden for dette udøve kontrol
med danske skibes sejlads og
3) regulere og kontrollere lufttrafik inden for dansk
luftrum og uden for dette udøve kontrol med danske
flys lufttrafik, jf. § 17, stk. 1.
Under de forhold, der er nævnt i stk. 1, skal borgerne
mod fuld erstatning stille deres ejendom til rådighed
for landets forsvar efter regler, der fastsættes af for-
svarsministeren. Erstatningen fastsættes efter tilsva-
rende regler, som er indeholdt i beredskabsloven, jf.
§ 17, stk. 2.
Indenrigs- og sundhedsministeren kan bestemme, at
kommunalbestyrelsen under krise eller krig skal
klargøre offentlige beskyttelsesrum, jf. § 8, stk. 1.
Indenrigs og sundhedsministeren kan fastsætte
regler om, at sikringsrum under krise eller krig skal
klargøres til beskyttelsesrum. Indenrigs- og
sundhedsministeren kan herunder fastsætte, at be-
skyttelsesrummet skal sikres mod gas og spræng-
stykker m.v., jf. § 8, stk. 2.
Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte
regler om, at der i nye og bestående bygninger og
anlæg under krise eller krig skal indrettes supple-
rende rum til beskyttelse, jf. § 9.
Kommunalbestyrelsen afholder udgifterne til opfø-
relse, vedligeholdelse, drift og klargøring af offentli-
ge beskyttelsesrum, jf. dog § 4 a, jf. § 11, stk. 1.
Ejeren af en bygning eller et anlæg, hvori der er ind-
rettet offentlige beskyttelsesrum, har ret til erstat-
ning for det tab, ejeren lider ved, at rummene tages i
brug som beskyttelsesrum. I mangel af mindelig
overenskomst fastsættes erstatningen efter § 38 i
beredskabsloven. Udgiften afholdes af kommunalbe-
styrelsen, jf. § 11, stk. 2.
§ 1 i Lov om Ekspropriation til
Formaal vedrørende Rets-, Politi-
og Fængselsvæsenet
Justitsministeriet
Justitsministeren, jf. § 1.
Ekspropriation af private tilhørende grunde og byg-
ninger kan ske til opførelse, udvidelse eller indret-
ning af bygninger til rets-, politi- eller fængselsvæse-
net eller til tilvejebringelse af de nødvendige arealer
for disse, jf. § 1.
Kirkeministeriet
Kirkeministeren.
Jord til kirkegårdens udvidelse eller til anlæg af nye
kirkegårde eller hjælpekirkegårde, herunder også
§ 11 i lov om beskyttelsesrum
Indenrigs- og sundhedsmini-
steren (nu forsvarsministe-
ren), jf. §§ 8 og 9.
§ 10 i lov om folkekirkens kirke-
gårde og kirkebygninger
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 192: MFU spm. om den lovmæssige hjemmel til statslig og kommunal ekspropriation, til transportministeren
2161915_0006.png
anlæg af kirkegårde for valgmenigheder med egen
Side 6/15
kirke, samt arealer til parkering, adgangsveje m.v.
kan erhverves ved ekspropriation, der anordnes af
kirkeministeren efter de i forordning af 23. april
1845 givne regler.
§ 47 i lov om folkekirkens kirke-
gårde og kirkebygninger
Kommunalbestyrelsen efter
Kan ske til begravelse af krigsdøde.
indhentet erklæring fra Styrel-
sen for Patientsikkerhed.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Kommunalbestyrelsen.
Der kan ske ekspropriation efter varmeforsyningslo-
vens § 16, hvis det er af væsentlig betydning for etab-
leringen af rørledninger og varmeforsyningsanlæg,
der er nødvendige for et godkendt kollektivt varme-
forsyningsanlæg, samt for fordelings- og distributi-
onsanlæg, der er nødvendige for naturgasforsyning
til andre formål end rumopvarmning.
Energistyrelsen.
Med henblik på nedgravning af kabler og opsætning
af tilhørende faciliteter til brug for elektroniske
kommunikationsnet eller -tjenester, der indgår i
offentlige elektroniske kommunikationsnet. Ekspro-
priation kan ske til nyanlæg, udvidelse og ændring af
nedgravede kabler og tilhørende faciliteter til brug
for elektroniske kommunikationsnet eller
–tjenester.
Klima-, energi- og forsy-
Til, i det nødvendige omfang, etablering af rørled-
ningsministeren.
ningen (rørledning med tilhørende pumpe- og ter-
minalfaciliteter til transport af råolie og kondensat,
der er anlagt fra det danske kontinentalsokkelområ-
de i Nordsøen til Fredericia) ved, at der iværksættes
ekspropriation vedrørende fast ejendom.
Klima-, energi- og forsy-
Etablering og drift af transmissionsanlæg på gasom-
ningsministeren.
rådet, jf. § 55, stk. 1.
Etablering og drift af opstrømsanlæg på gasområdet,
jf. § 55, stk. 2.
Varmeforsyningslovens § 16
Gravelovens § 1
Rørledningslovens § 4
Naturgasforsyningslovens § 55
Undergrundslovens § 36
Klima-, energi- og forsy-
ningsministeren (ministerens
kompetence kan delegeres til
Energistyrelsen og andre stats-
lige myndigheder, jf. § 37).
Etablering og drift af tilslutninger på biogasopgrade-
ringsanlæg på gasområdet, jf. § 55, stk. 3.
Til, i det nødvendige omfang tillade, at iværksætte
ekspropriation af fast ejendom med henblik en hen-
sigtsmæssig anvendelse og udnyttelse af Danmarks
undergrund og af dens naturforekomster. Dette
omfatter, efter undergrundslovens § 1:
1) forundersøgelse, efterforskning og indvinding af
råstoffer i undergrunden, som ikke har været under-
givet privatøkonomisk udnyttelse her i landet før
den 23. februar 1932,
2) anvendelse af undergrunden til lagring eller andre
formål end indvinding af råstoffer,
3) videnskabelige undersøgelser af undergrunden af
betydning for den under nr. 1 og 2 nævnte virksom-
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 192: MFU spm. om den lovmæssige hjemmel til statslig og kommunal ekspropriation, til transportministeren
2161915_0007.png
Mastelovens § 15
Energistyrelsen.
hed og
Side 7/15
4) beredskab vedrørende tilstødende olie- og natur-
gasrørledningsanlæg, separationsfaciliteter og ter-
minalanlæg for råolie til sikring af samfundets for-
syning af kulbrinter
Ved kortvarige undersøgelser med henblik på gen-
nemførelse af de af loven omfattede foranstaltninger
kan klima-, energi- og forsyningsministeren tillade,
at disse gennemføres på fremmed ejendom, selv om
det måtte medføre skade eller ulempe, mod fuld
erstatning herfor.
Med henblik på at sikre adgang til udnyttelse af
arealer, hvorpå der kan opsættes master eller anten-
nesystemer til radiokommunikationsformål, eller
med henblik på opførelse af bygninger til udstyr til
brug for master eller antennesystemer til radio-
kommunikationsformål, jf. § 15, stk. 1. Ekspropriati-
on kan ske til nyanlæg, udvidelse, ændring eller
udskiftning af bestående anlæg og til nødvendige
supplerende foranstaltninger, herunder til etablering
af fornødne adgangsveje m.v.
Bygningsfredningslovens § 33 a,
stk. 1-3
Kulturministeriet
Kulturministeren.
Kulturministeren kan i særlige tilfælde ekspropriere
fredede bygninger, der tilhører private, når ekspro-
priation er nødvendig for at forhindre, at væsentlige
fredningsværdier går tabt.
Kulturministeren.
Den arkæologiske kulturarv omfatter spor af menne-
skelig virksomhed, der er efterladt af tidligere tider.
Dvs. strukturer, konstruktioner, bygningsgrupper,
bopladser, grave, gravpladser, flytbare genstande,
monumenter og den sammengæng hvori disse spor
er anbragt.
Museumslovens § 27, stk. 8
Miljøbeskyttelseslovens § 58
Vandforsyningslovens §§ 37-40
Finder kulturministeren, at det pågældende fortids-
minde, jf. ovenfor, bør bevares på stedet for efterti-
den, kan kulturministeren erhverve fortidsmindet og
eventuelt det omkringliggende areal. Erhvervelsen
kan ske ved ekspropriation efter reglerne i lov om
fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast
ejendom.
Miljø- og Fødevareministeriet
Kommunalbestyrelsen, jf. §
Kan ske til fordel for spildevandsanlæg og offentligt
58, stk. 1.
ejede affaldshåndterings- og deponeringsanlæg, og
anlæg for håndtering af udvindingsaffald, der skal
Godkendelses- henholdsvis
etablere moniteringsboringer med henblik på
tilsynsmyndigheden, jf. § 58,
grundvandmonitering eller foretage prøveboringer.
stk. 2 (Kommunalbestyrelsen
eller staten, herunder Miljø-
styrelsen).
Kommunalbestyrelsen, jf. §
Kan ske med henblik på vandindvinding til fordel for
40, stk. 1.
almen eller ikke almen vandforsyning.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 192: MFU spm. om den lovmæssige hjemmel til statslig og kommunal ekspropriation, til transportministeren
2161915_0008.png
Vandløbslovens § 71
Miljøministeren, jf. § 40, stk. 2
(ministerens kompetence er
delegeret til Miljøstyrelsen).
Vandløbsmyndigheden
(Kommunalbestyrelsen er
vandløbsmyndighed, jf. § 7,
stk. 1).
Side 8/15
Kystbeskyttelseslovens § 6
Kommunalbestyrelsen, jf. § 6,
stk. 1.
Kystbeskyttelseslovens § 6 a
Tøndermarsklovens § 33
Miljøministeren, jf. § 6 a (efter
delegation: Naturstyrelsen,
herunder Kystdirektoratet
eller andre statslige myndig-
heder).
Kommunalbestyrelsen, jf. §
33, stk. 1.
Kan ske til gennemførelse af foranstaltninger efter
vandløbsloven. (primært afledning af vand, navnlig
overfladevand, spildevand og drænvand, blandt
andet jordomlægninger, ekspropriation af jord til
digeanlæg, stiftelse af ledningsservitutter, nedlæg-
ning af opstemningsanlæg, der hviler på særlig ad-
komst.)
Kan ske til gennemførelse af kystbeskyttelsesforan-
staltninger i projekter igangsat efter lovens § 1 a.
(dvs. kommunale fællesprojekter om foranstaltnin-
ger såvel på kysten (strandbredder) som nær kysten
(søterritoriet)). Bestemmelsen gælder kun, når der
er tale om beskyttelse af flere ejendomme.
Kan ske til gennemførelse af kystbeskyttelsesforan-
staltninger efter lovens § 2 b. (dvs. at der ved en kyst
skal udføres kystbeskyttelsesforanstaltninger med
staten som bygherre).
Kan ske i forbindelse med anlægs- og istandsættel-
sesarbejder med henblik på en forbedring af vand-
forsyningen i skelgrøfter i Ny Frederikskog, Gammel
Frederikskog og Rudbøl Kommunalbestyrelsen fore-
står projektering og udførelse af de arbejder, staten
ønsker iværksat. Indebærer f.eks. begrænset ret til:
placering af stemmeværker, ekstraordinær oprens-
ning af kanaler og grøfter, midlertidigt at anvende
arealer til arbejdsplads, oplagsplads el.lign., færd-
selsrettigheder, der er nødvendige for anlæggets
gennemførelse.
Kan ske med henblik på udførelse af overvågning af
overfladevandets og grundvandets tilstand og de
beskyttede områder, jf. § 31. (f.eks. overvåger Miljø-
styrelsen efter bestemmelsen overfladevandets og
grundvandets tilstand og de beskyttede områder,
udarbejder programmer for overvågning af overfla-
devandets og grundvandets tilstand og for overvåg-
ning af beskyttede områder (f.eks. drikkevandsfore-
komster/Natura 2000-områder) og udarbejder et
sammenhængende og overordnet overvågningsnet
inden for hvert vanddistrikt).
Kan ske for så vidt angår fast ejendom, der ikke til-
hører staten, og rettigheder herom, når det er af
væsentlig betydning for at realisere en planlægning
til fremme af lovens formål, jf. § 1.
Kan ske til gennemførelse af projekter anført på
oversigten over den offentlige indsats, jf. § 18, og til
fordel for en almen vandforsyning, der vil gennemfø-
re projekter med henblik på at sikre nuværende eller
Vandplanlægningslovens § 34
Miljøministeren, jf. § 34, stk. 1
(efter delegation: miljøstyrel-
sen).
Råstoflovens § 27
Regionsrådet, jf. § 27, stk. 1.
Jordforureningslovens § 22
Regionsrådet, jf. § 22, stk. 2 og
4.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 192: MFU spm. om den lovmæssige hjemmel til statslig og kommunal ekspropriation, til transportministeren
2161915_0009.png
Naturbeskyttelseslovens § 60
Miljøministeren, jf. § 60, stk.
1, og efter bemyndigelse kom-
munalbestyrelsen for så vidt
angår genopretning af vådom-
råder og ådale, som skal med-
virke til at forbedre vandmiljø-
et, jf. § 60 a, stk. 1.
Kommunalbestyrelsen, jf. §
60, stk. 3.
fremtidig vandindvinding, uanset om de pågældende
Side 9/15
arealer indgår i oversigten, jf. § 18.
Kan ske i landzone eller sommerhusområder, når det
er af væsentlig betydning at råde over ejendommen
for at gennemføre (naturgenopretning/bevaring eller
friluftsprojekter) på grundlag af en planlægning til
fremme af lovens formål, herunder genopretning af
vådområder og ådale, som skal medvirke til at for-
bedre vandmiljøet.
Skovlovens § 23
§ 5 i Lov om Skjern Å Naturprojekt
§ 6 i Lov om projektering og anlæg
af et vildsvinehegn langs den
dansk-tyske landegrænse
Byfornyelseslovens § 45
Kommunalbestyrelsen kan ekspropriere ejendom,
når det er af væsentlig betydning for at realisere
Natura 2000-planen.
Miljøministeren, jf. § 23 (efter
Kan ske når det er af væsentlig betydning for at rea-
delegation: Miljøstyrelsen).
lisere Natura 2000-skovplanen.
Miljøministeren, jf. § 5, stk. 3.
Kan ske når det er nødvendigt for gennemførelse af
projektet.
Miljøministeren, jf. § 6, stk. 1
Kan ske for at erhverve de arealer og ejendomme
(efter delegation: Naturstyrel-
m.v., herunder i form af rettigheder og servitutter,
sen eller anden statslig myn-
der er nødvendige for projekteringen, anlægget og
dighed, jf. § 7, stk. 2).
vedligeholdelsen af vildsvinehegnet.
Transport- og Boligministeriet
Kommunalbestyrelsen, jf. § 45, Helt eller delvis afståelse af private bygninger mod
stk. 1.
erstatning. Kan kun ske med henblik på nedrivning
af bebyggelse og kun, såfremt nedrivningen er nød-
vendig for at gennemføre en friarealbeslutning, jf. §
39, jf. § 45, stk. 1, 1. og 2. pkt.
Afståelse af private rettigheder over ejendomme
mod erstatning. Kan kun ske såfremt det er nødven-
digt for at gennemføre en friarealbeslutning, jf. § 39.,
jf. § 4, stk. 1, 3. og 4. pkt.
Hvis et påbud efter § 75 a, stk. 1, ikke efterkommes
inden for den fastsatte frist, kan kommunalbestyrel-
sen forlange, at ejendommen med henblik på af-
hjælpning af de kondemnable forhold helt eller del-
vis skal afstås mod erstatning, jf. § 75 b, stk. 6.
Det følger af bemærkningerne til bestemmelsen, at
afståelse vil være ekspropriation efter grundlovens §
73.
Samtidig med eller efter, at der er nedlagt forbud
efter § 76, stk. 1, kan kommunalbestyrelsen give
ejeren påbud om at lade bygningen eller en del af
denne nedrive og grunden ryddeliggøre, jf. § 76, stk.
2, 1. pkt.
Ved påbud om nedrivning har ejeren ret til fuld er-
statning med fradrag efter almindelige erstatnings-
retlige principper for eventuelle økonomiske fordele
som følge af nedrivningen samt til at få dækket rime-
lige til nedrivning af bygningen og rydeliggørelse af
Byfornyelseslovens § 75 a, stk. 4,
nr. 2
Kommunalbestyrelsen, jf. § 75
a, stk. 4.
Byfornyelseslovens § 77, stk. 5
Kommunalbestyrelsen, jf. 77,
stk. 1.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 192: MFU spm. om den lovmæssige hjemmel til statslig og kommunal ekspropriation, til transportministeren
2161915_0010.png
Luftfartslovens § 58 a
Transportministeren, jf. § 58
a.
Luftfartslovens § 61
Transportministeren ved ek-
spropriation til statslige anlæg.
Kommunalbestyrelsen ved
ekspropriation til ikke-
statslige anlæg.
Ekspropriation til ikke-
statslige anlæg kræver tilladel-
se fra transportministeren, jf.
§ 61, stk. 2.
Luftfartslovens § 65, stk. 4, jf. § 61
Transportministeren, jf. § 65,
stk. 4 (ministerens kompeten-
ce er delegeret til Trafik-, Byg-
ge- og Boligstyrelsen).
Luftfartslovens § 67
Luftfartslovens § 68
Jernbanelovens § 30
Transportministeren efter
forhandling med forsvarsmini-
steren, jf. § 67, stk. 1 (ministe-
rens kompetence er delegeret
til Trafik-, Bygge- og Boligsty-
relsen).
Transportministeren efter
forhandling med forsvarsmini-
steren, jf. § 68, stk. 1 (ministe-
rens kompetence er delegeret
til Trafik-, Bygge- og Boligsty-
relsen).
Transportministeren, jf. § 30,
grunden. Ejeren har dog ikke ret hertil, når nedriv-
Side 10/15
ning påbydes, fordi det kondemnerede efter forbud-
dets ikrafttræden forvolder ulempe for de omboende
eller andre, der opholder sig eller færdes i nærheden,
jf. § 76, stk. 5.
Transportministeren kan delt eller delvis overtage
flyvepladser, der er af vital betydning for Danmarks
nationale og internationale trafikforbindelser, for at
sikre, at flyvepladsen til enhver tid kan opfylde
Danmarks behov for nationale og internationale
trafikforbindelser ved at kunne tilbyde den i § 57,
stk. 2, nr. 6, beskrevne nødvendige kapacitet, jf. § 58
a. Det følger af lovbemærkningerne til bestemmel-
sen, at overtagelse af flyvepladsen kun vil ske i helt
ekstraordinære situationer, hvor væsentlige sam-
fundsmæssige interesser på trafikområdet nødven-
diggør det, samt at overtagelse kun kan ske i de situ-
ationer, hvor et mindre indgribende indgreb ikke
vurderes at være tilstrækkeligt.
Kan ske til anlæg af flyvepladser, til etablering af
andre luftfartsanlæg, til sikring af lufttrafikken, til
udvidelse og ændring af bestående anlæg, til sikring
af sådanne anlægs fortsatte beståen, til nødvendige,
supplerende foranstaltninger samt med henblik på
udnyttelse, betjening, sikring, synlighed og drift på
hensigtsmæssig måde af nævnte anlæg, herunder til
etablering af fornødne adgangsveje, oplagspladser,
garager, værksteder, hangarer, tjenesteboliger, ad-
ministrationsbygninger og sikringsanlæg, og til gen-
nemførelse af beslutninger, der er truffet efter § 67,
jf. § 61, stk. 1.
Findes der på de i § 65, stk. 1-3, omhandlede arealer
ved planens godkendelse luftfartshindringer, der
overskrider de på planen angivne højder, afgør
transportministeren, hvorvidt hindringen skal kræ-
ves fjernet eller afmærket. Gennemførelsen af de
foranstaltninger, som er fundet påkrævet, sker om
fornødent ved ekspropriation i overensstemmelse
med reglerne i § 61, jf. § 65, stk. 4.
Hindringer, som ligger uden for de for flyvepladser
godkendte planers område, men som ved deres høj-
de skønnes at frembyde fare for lufttrafikkens sik-
kerhed, kan forlanges fjernet eller afmærket af Tra-
fik-, Bygge- og Boligstyrelsen, jf. § 67, stk. 1.
Mulighed for at forbyde anbringelsen og benyttelsen
af, eventuelt kræve ændret eller fjernet, mærker, lys-
eller lydanlæg, anlæg, der udsender radiobølger,
eller andre indretninger, for så vidt de udsætter
luftfartens sikkerhed for fare, jf. § 68, stk. 1.
Kan ske til statslige anlæg, når det er nødvendigt af
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 192: MFU spm. om den lovmæssige hjemmel til statslig og kommunal ekspropriation, til transportministeren
2161915_0011.png
stk. 1 og 3.
hensyn til almenvellet, jf. § 30,
Side 11/15
stk. 1.
Kan for så vidt angår ikkestatslige anlæg, ske til
1) nyanlæg af jernbaner,
2) udvidelse eller ændring af eksisterende jernbane-
anlæg,
3) nyanlæg, udvidelse eller ændring af veje i forbin-
delse med anlæg efter nr. 1 og 2,
4) sikring og regulering af færdslen ved krydsning
mellem veje og jernbaner,
5) vedligehold af jernbaneanlæg, nødvendige supple-
rende foranstaltninger og fyldtagning,
6) foranstaltninger af hensyn til udnyttelse, betje-
ning, sikring, synlighed og drift på hensigtsmæssig
måde af de anlæg, der er nævnt i nr. 1-5, herunder til
etablering af fornødne adgangsveje, arbejdsarealer,
garager, værksteder, administrationsbygninger,
signaler, kørestrømsanlæg og sikringsanlæg
7) klimarelaterede afværgeforanstaltninger, herun-
der ved etablering af regnvandsbassiner, kontrolle-
rede oversvømmelser og etablering og vedligeholdel-
se af dræn- og afvandingsanlæg samt sikring af
grundvand, eller
8) nyanlæg, ændring eller vedligehold af master og
dertilhørende tekniske anlæg til brug for mobil- og
internetdækning i tog, jf. § 30, stk. 2, jf. stk. 1.
Transportministeren kan pålægge ejendomme servi-
tutter, herunder om eldrift, med heraf følgende rå-
dighedsindskrænkninger, ved ekspropriation, jf. §
30, stk. 3.
Kan ske til offentlig vej eller sti, når det er nødven-
digt af hensyn til almenvellet, jf. § 96, 1. pkt.
Kan ske til private veje og stier når det er nødvendigt
på grund af
1) anlægsarbejder m.v. på offentlig vej, jf. lovens §§
48 og 97,
2) beslutninger om oprettelse eller benyttelse af
adgange til offentlige veje, jf. lovens § 50, stk. 4,
§ 54, og § 56, stk. 1, eller
3) beslutninger om vejadgang på grund af nedlæg-
gelse af offentlige veje, jf. § 96, 2. pkt.
Kan ske til nyanlæg, udvidelse og ændring af bestå-
ende anlæg, tilbehør og nødvendige supplerende
foranstaltninger, jf. § 97, stk. 1.
Kan ske af hensyn til udnyttelse, betjening, sikring,
synlighed, beskyttelse og drift af vejen. Til statslige
vejanlæg kan det desuden ske til supplerende anlæg,
når beliggenheden i tilknytning til vejen er af særlig
Vejlovens §§ 96-98
Vejmyndigheden, jf. § 96.
Transportministeren er
vejmyndighed for statsvejene,
jf. § 6, stk. 1.
Kommunalbestyrelsen er
vejmyndighed for kommune-
vejene, jf. § 7.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 192: MFU spm. om den lovmæssige hjemmel til statslig og kommunal ekspropriation, til transportministeren
2161915_0012.png
betydning for trafikanterne, jf.
Side 12/15
2.
§ 97, stk.
Der kan
1) erhverves ejendomsret til arealer, bygninger og
indretninger, der er fast knyttet til disse, samt
tilbehør hertil,
2) endeligt eller midlertidigt pålægges indskrænk-
ninger i ejerens rådighed,
3) erhverves ret til at udøve en særlig råden over
den faste ejendom og
4) endeligt eller midlertidigt foretages begræns-
ninger i, erhverves eller ophæves brugsrettighe-
der, servitutrettigheder eller andre rettigheder
over den faste ejendom, jf. § 98, stk. 1.
I forbindelse med vejudlæg kan kommunalbestyrel-
sen pålægge servitut om fri oversigt efter § 27, stk. 2,
nr. 8, ved ekspropriation, jf. § 29, stk. 1, 1. pkt.
Kommunalbestyrelsen kan også pålægge sådan ser-
vitut, hvis kommunalbestyrelsen selv foretager vej-
udlægget, jf. § 29, stk. 1, 2. pkt.
Ved udstykning m.v. efter § 32, stk. 1, kan kommu-
nalbestyrelsen pålægge ejendomme servitutter om
fri oversigt med henblik på at sikre oversigtsforhol-
dene som nævnt i § 32, stk. 2 og 3, ved ekspropriati-
on, jf. § 29, stk. 2.
Omlægning eller fremskafning af vejadgang i forbin-
delse med nedlæggelse af privat fællesvej kan gen-
nemføres ved ekspropriation, jf. § 72, stk. 3, første
pkt.
Vejadgang kan fremskaffes gennem vejudlæg og
tildeling af vejret til det udlagte vejareal eller gen-
nem tildeling til en anden privat fællesvej efter reg-
lerne i kapitel 8, jf. § 72, stk. 3, sidste pkt.
For selskaber reguleret af eller oprettet i henhold til
loven at erhverve fast ejendom, der er nødvendig til
drift og vedligeholdelse af de i loven omhandlede
anlæg.
Det følger af bemærkningerne til bestemmelsen, at
der ved ekspropriation kan erhverves ejendom, der
er nødvendig til drift og vedligeholdelse af henholds-
vis den faste forbindelse over Øresund og den faste
forbindelse over Storebælt samt tilslutningsanlæg-
gene hertil.
Til anlæg af Sydhavn, Cityringen, Ny Ellebjerg og
Nordhavn.
Kan ved ekspropriation erhverve fast ejendom, her-
under i form af rettigheder og servitutter, der er
nødvendig til at gennemføre det i denne lov om-
Privatvejslovens § 29
Kommunalbestyrelsen, jf. §
29, stk. 1 og 2.
Privatvejslovens § 72, stk. 3
Kommunalbestyrelsen, jf. § 72,
stk. 3.
§ 20 i Lov om Sund og Bælt Hol-
ding A/S
Transportministeren, jf. § 20.
§ 13 i Lov om en Cityring
Transportministeren på vegne
af Metroselskabet, jf. § 13.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 192: MFU spm. om den lovmæssige hjemmel til statslig og kommunal ekspropriation, til transportministeren
2161915_0013.png
§ 25 a i Lov om letbane på Ring 3,
jf. jernbanelovens § 30
Transportministeren på vegne
af Hovedstadens Letbane.
§ 13 i Lov om elektrificering af
jernbanen
Transportministeren, jf. § 13,
stk. 1 og 2.
handlede anlæg, herunder eventuelle supplerende
Side 13/15
adgangsveje for stationer eller forberedelser til af-
greninger mod stationer uden for Cityringen.
Transportministeren kan bemyndige Hovedstadens
Letbane I/S som anlægsmyndighed at iværksætte
ekspropriation efter § 30 i Jernbaneloven til anlæg af
letbanen på ring 3, jf. § 2, jf. § 25 a.
Kan ske til erhvervelse af de arealer og ejendomme
m.v., der er nødvendige for gennemførelsen af elek-
trificeringen af jernbanestrækninger nævnt i lovens §
1, jf. § 13, stk. 1.
Ministeren kan ligeledes ved ekspropriation pålægge
ejendomme langs jernbanestrækninger, jf. § 1, servi-
tut om eldrift eller andre servitutter med deraf føl-
gende rådighedsindskrænkninger, der er nødvendige
for elektrificeringen af anlæg nævnt i lovens § 1, jf. §
13, stk. 2.
Kan ske til erhvervelse af de arealer og ejendomme
m.v., der er nødvendige for gennemførelsen af an-
lægget nævnt i § 1, jf. § 4, stk. 1.
Ved ekspropriation kan ministeren pålægge ejen-
domme langs anlægget nævnet i § 1 servitut om el-
drift eller andre servitutter med deraf følgende rå-
dighedsindskrænkninger, der er nødvendige for
etableringen af anlægget, jf. § 4, stk. 2.
Kan ske til erhvervelse af de arealer og rettigheder,
der er nødvendige for anlæg og drift af anlægspro-
jektet nævnt i §§ 1 og 2 eller ændringer heraf samt
etablering af klimarelaterede afværgeforanstaltnin-
ger, jf. § 27, stk. 1.
Ved ekspropriation kan ministeren pålægge ejen-
domme langs anlægsprojektet nævnt i §§ 1 og 2 ser-
vitut om eldrift eller andre servitutter med deraf
følgende rådighedsindskrænkninger, der er nødven-
dige for anlæg og drift af anlægsprojektet nævnt i §§
1 og 2, jf. § 27, stk. 3.
Kan ske til erhvervelse af de arealer og rettigheder,
der er nødvendige for gennemførelse og drift af an-
lægsprojektet nævnt i § 1 eller ændringer heraf samt
etablering af klimarelaterede afværgeforanstaltnin-
ger, jf. § 14, stk. 1.
Kan ske til erhvervelse af de arealer og ejendomme
m.v., der er nødvendige for gennemførelsen af an-
lægget nævnt i § 2, jf. § 22, stk. 1.
Ved ekspropriation kan ministeren pålægge ejen-
domme langs letbaneanlægget, jf. § 2, servitut om
eldrift eller andre servitutter med deraf følgende
rådighedsindskrænkninger, der er nødvendige for
§ 4 i Lov om etablering af jernba-
nestrækning København
Ring-
sted over Køge
Transportministeren, jf. § 4,
stk. 1 og 2.
§ 27 i Lov om etablering og drift af
en fast forbindelse over Femern
Bælt med tilhørende anlæg i Dan-
mark
Transportministeren, jf. § 27,
stk. 1 og 3. (ministerens kom-
petence er delegeret til Femern
A/S, Banedanmark og Vejdi-
rektoratet).
§ 14 i Lov om anlæg af en ny Stor-
strømsbro og nedrivning af den
eksisterende Storstrømsbro
Transportministeren, jf. § 14,
stk. 1.
§ 22 i Lov om Aarhus Letbane
Transportministeren på vegne
af Aarhus Letbane I/S, jf. § 22,
stk. 1 og 2.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 192: MFU spm. om den lovmæssige hjemmel til statslig og kommunal ekspropriation, til transportministeren
2161915_0014.png
§ 6 i Lov om Odense Letbane
Transportministeren på vegne
af Odense Letbane P/S, jf. § 6,
stk. 1 og 2.
gennemførelsen af anlægget nævnt i § 2, jf. § 22, stk.
Side 14/15
2.
Kan ske til erhvervelse af de arealer og ejendomme
m.v., der er nødvendige for gennemførelsen af an-
lægget nævnt i § 2, jf. § 6, stk. 1.
Udlændingelovens § 37 g
Ved ekspropriation kan ministeren pålægge ejen-
domme langs letbaneanlægget, jf. § 2, en servitut om
eldrift eller andre servitutter med deraf følgende
rådighedsindskrænkninger, der er nødvendige for
gennemførelse af anlægget nævnt i § 2, jf. § 6, stk. 2.
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Udlændinge- og integrations-
I særlige tilfælde kan udlændinge- og integrations-
ministeren, jf. § 37 g.
ministeren bestemme, at politiet og Udlændingesty-
relsen mod vederlag kan gøre brug af ejendomme,
som er ejet af forvaltningsmyndigheder, hvis det er
nødvendigt for varetagelsen af opgaver efter udlæn-
dingeloven.
Det fremgår af lovbemærkningerne til bestemmel-
sen, at bestemmelsen indebærer, at Udlændingesty-
relsen har mulighed for at sikre, at der med kort
varsel kan etableres indkvarteringspladser til asylan-
søgere i en situation, hvor et ekstraordinært stort
antal asylansøgere indrejser i Danmark. Udlændin-
gestyrelsen har således mulighed for - efter udlæn-
dinge-, og integrationsministerens beslutning - uden
samtykke at omdanne f.eks. idrætshaller og nedlagte
skoler til indkvarteringsfaciliteter.
Det fremgår endvidere af forarbejderne, at politiet -
efter udlændinge- og integrationsministerens be-
slutning - har mulighed for at sikre, at der i en akut
situation, hvor et ekstraordinært stort antal flygtnin-
ge og migranter indrejser og opholder sig i Danmark,
med kort varsel kan gøres brug af offentlige bygnin-
ger som tilbageholdelsesfaciliteter mv. Udlændinge-
styrelsens eller politiets overtagelse af brugsretten til
ejendomme kan efter omstændighederne udgøre et
ekspropriativt indgreb.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 192: MFU spm. om den lovmæssige hjemmel til statslig og kommunal ekspropriation, til transportministeren
2161915_0015.png
Side 15/15